Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Hej!
Hänger inte riktigt med här – vilken lista är det du har kikat på där vi är dyrare för dessa fonder än Avanza & Nordnet?

Vänligen,
Emma på SAVR

I trådstarten så finns flera olika banker listade, om man klickar på “Visa förslag på de bästa fonderna 2025 hos Savr” så kommer det fram 3 st aktiefonder samt 2 st räntefonder där priserna inte är korrekt angivna.

Varför har de den upplägget när de inte tjänar mer på det? Klart att de tjänar mer på 0,40% i förvaltnings avg än när jag köper fond som kostar 0,20% hos de. Ännu mer tjänar Handelsbanken på dyra egna aktiva fonder.

Jag garanterar dig att Handelsbanken global index 0,40% tjänar de mycket mer pengar än om jag väljer LF Global index 0,20% i avg hos Handelsbanken. Lika så speciellt dyra aktiva fonder jämfört med LF Global index 0,20% i avg. Det vad Handelsbanken skriver är struntprat ingetting annat.
Länsförsäkringar tjänar minst 0,10% om de säljer fonden hos sig eller hos någon annan bank.

Tror inte på de och det stämmer inte hos andra bankers egna fonder.

Då är jag med, tack för förtydligande! :slight_smile: Ha en fortsatt fin dag!
/Emma

Vi kanske missförstår varann… men så här stod det på Handelsbankens sida förut (men inte nu längre). Jag lovar, jag ljuger inte om det :slight_smile:

Handelsbanken förmedlar fonder från olika fondbolag, såväl Handelsbankens egna fondbolag som andra fondbolag. I samband med förmedling av fonder som förvaltas av bolag utanför Handelsbankenkoncernen erhåller banken distributionsersättning enligt ingånget distributionsavtal.

Avseende fonder som förvaltas av Handelsbankenkoncernens egna fondbolag erhåller Handelsbanken en mindre ersättning avsedd att täcka den faktiska kostnaden för distribution, utan koppling till fondens förvaltningsavgift.

Detta betyder ju inget annat än att fondbolaget (inom samma koncern) kan behålla större del av “förvaltningsavgiften” och behöver alltså inte innebära att kunderna får billigare fonder.

Tyvärr är det på samma sätt för de andra jag kollat på. För både Levler och Fondo är avgifterna för högt angivna. För Levler anges dessutom inte den billigaste globalfonden (Vanguard, som visserligen noteras i EUR och USD, men Levler tar ju inte ut någon valutaväxlingsavgift).

Varför har du valt att lägga Spiltan Aktiefond Investmentbolag i lekhinken och inte under Bästa svenska aktiefonderna?
Den innehåller väl till och med mer svenska bolag än t.ex. PLUS Allbolag Sverige Index!

Antar att du har en tanke med detta?

Du kan lyssna på avsnitt 213-216 om du vill veta mer om investmentbolag utifrån Jans analys och tycke, det är ett kaninhål :see_no_evil:

TL;DR så är Spiltans investmentbolagsfond liten sett till antalet bolag som man faktiskt äger (du talar om indirekt exponering förstår jag) och man tar ett VÄLDIGT stort bet på de största (Investor, Industrivärden och Lundbergs) som utgör mer än hälften av hela fonden vilket innebär en stor risk och därför placeras det i lekhinken.

1 gillning

Hej,

Försöker hitta denna obligationsfond på Nordea, men hittar inte den som heter II. Även i inloggat läge. Hittar bara denna med 0.26% avgift. Någon som har alternativ?

@janbolmeson

Svarar mig själv då jag hittat svaret på ovan fond (dock med en 0.26% avgift, inte de 0.02% som anges i trådstarten).

Hej,

Skulle vilja ha rekommendationerna för val av fonder på Montrose, blir lite knepigare eftersom många fonder är rabatterade. Lista på bästa fonderna med plattformen Montrose.

1 gillning

Har RT en lista på de bästa fonderna per bank?

2026 närmar sig med stormsteg och intresset för hur forumet RT ställer sig till bankernas bästa (index) fonder och inte minst årets modell portföljer är något som jag verkligen ser fram mot. Jag har under 2025 fått ordning på mitt sparande och ska försöka göra detsamma när det gäller pensionen inkl IPS under 2026. Hatten av Rika Tillsammans.

2 gillningar

Jag har optimerat klart och gör det enkelt.

80% Storebrand Global All Avgift 0,23%

20% Plus alla bolag Avgift 0,23%

Enkelhet gällande avgifter också :slight_smile:

1 gillning

Storebrand är nog 0,32% tror jag:)

Var fick du så låg avgift för Storebrand?

SAVR har den avgiften

2 gillningar

Nej, 0,23%

0,32 % hos de dyrare plattformarna.

LF har köpt SAVR. LF är min ordinarie bank så det passar mig bra att ha sparandet på SAVR.

1 gillning