Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Storebrand global all countries är en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader. Den är därmed mycket bred.

Finns globalfonder som exkluderar tillväxtmarknader och därmed endast investerar i utvecklade länder. Dessa är oftast mest populära. På sistone har dessa avkastat bättre då tillväxtmarknader har haft en trög period.

Men personligen tycker jag man ska öga hela marknaden. Men det får var och en avgöra…

Det går även ha en vanlig globalfond (utvecklade länder) och en separat tillväxtmarknadsfond (ca10-15%) för att få ner avgiften något ytterligare.

1 gillning

DNB Global Indeks S

Har andra pengar där, inte pensionspengarna.

Tack för informationen, ska fundera lite på detta. :slight_smile:

1 gillning

X-post @janbolmeson

Så här ser det ut i min Handelsbanken-app. Handelsbanken, Handelsbanken, Handelsbanken. Ingen Länsförsäkringar Global. Vad gör jag för fel?

Har du testat att ringa och be om en specifik fond? Flera banker gömmer de bra fonderna, men den finns ibland om man specifikt ber om den.

Men jättekonstigt upplägg, konstigt att det inte förbjuds.

1 gillning

Besök deras fondtorg via dator: Fondtorget - fondlista | Handelsbanken

2 gillningar

Många storbanker gömmer hela fondutbudet bakom filter. På t.ex Swedbank måste man aktivt själv trycka i en knapp för att visa hela utbudet, annars visas bara swedbanks egna fonder.

Vad händer om du trycker på de tre prickarna uppe till höger i skärmen? Finns det något filter där du kan sortera fonder? Handelsbanken har givitvis fonder från andra fondbolag, men de skryter gärna såklart inte med det.

4 gillningar

Det går inte att nå andras fonder via appen. Man behöver besöka deras fondtorg i webbläsare.

Finansinspektionen borde vara mer aktiv i bankers olämpliga beteenden.

5 gillningar

Illa!

100% medhåll!

1 gillning

Tack, nu hittade jag Länsförsäkringar Global och alla andra fonder!

Jag fick 1,3% ränterabatt på Handelsbanken (rörligt) mot kravet att jag månadssparar hos dom.

Jag sa att jag ville spara i Dimensional World Equity SEK Acc och SEB indexnära då dessa är dom bästa fonderna hos Handelsbanken enligt rikatillsammans.se.

Det fick jag inte enligt personen på Handelsbanken…

Så nu är jag väldigt förvirrad.

1. Godkänner de Länsförsäkringar Global?
  2. Vad rekommenderar ni? Dimensional+seb eller Länsförsäkringar?
  3. Kan jag strunta i vad banken säger? Jag har redan fått rabatten. Eller får jag problem då om 1 år när den rörliga räntn (rabatten) ska omförhandlas?

Jag sa till banken att jag ska spara 1000 kr/mån vilket är en betydande det av mitt månadssparande. Sparar nu 1000 kr/mån 100% aktier på lysa och kommer fortsätta med det också.

Fick du inte rabatten om du valde externa fonder, eller menade de att du inte alls fick spara i dessa fonder oavsett? Det bestämmer ju inte dom… Finns fonderna i utbudet så är det fritt fram för dig att spara i de fonder du vill.

Handelsbanken får ju kickbaks även på externa fonder. Men såklart tjänar handelsbanken ännu mer om du väljer deras egna, gärna dyrare fonder.

1 gillning

Av Handelsbankens egna fonder rekommenderar jag Handelsbanken Developed Markets Index Criteria, den är väldigt lik Länsförsäkringar Global, och har ungefär lika låg avgift.

6 gillningar

Tvärtom faktiskt, angående deras egna, om man får tro vad det stod förut på deras incitament-sida:

Handelsbanken förmedlar fonder från olika fondbolag, såväl Handelsbankens egna fondbolag som andra fondbolag. I samband med förmedling av fonder som förvaltas av bolag utanför Handelsbankenkoncernen erhåller banken distributionsersättning enligt ingånget distributionsavtal. Avseende fonder som förvaltas av Handelsbankenkoncernens egna fondbolag erhåller Handelsbanken en mindre ersättning avsedd att täcka den faktiska kostnaden för distribution, utan koppling till fondens förvaltningsavgift.

Det fetstilade är numera bortplockat.

Jag fick inte rabatten om jag inte valda Handelsbankens egna fonder.

1 gillning

Aha, där ser man! Trodde detta var generellt och gällde i princip alla fondbolag, att man tar kickbacks för att sälja andra bolags fonder.

Tråkigt, men samtidigt helt enligt bankens affärsplan, att sälja så mycket egna fonder som möjligt såklart.

Jag sitter och jämför Avanza, Nordnet och Savr och förvånades över att Savr är dyrare än Avanza och Nordnet. Efter kontroll på Savr så visar det sig att priserna i listan är fel.

Korrekt priser enligt min app är:

DNB Global Indeks 0,17%
SEB Sverige Indexnära A. 0,19%
Storebrand Emerging Markets A, 0,29%

Summa viktad avgift aktiefonder: 0,19%

Skandia Korträntefond, 0,14%
Skandia Obligationsfond, 0,24%

Summa viktad avgift Skandia räntefonder: 0,19%

Ganska rejäl skillnad procentuellt även om det i antal punkter inte är särskilt mycket.

Under veckan introducerade dessutom Savr AMF på sin plattform så nu kan man där köpa fonder från AMF.

AMF Räntefond Kort, 0,12%
AMF Räntefond Mix, 0,13%

Summa viktad avgift AMF räntefonder: 0,13%

Ja det stämmer, men förut var Handelsbanken dom enda (som jag hittade) som indirekt “erkände” att ersättningen/provisionen/kickbacken från andra fondbolag är större än vad som behövs för att distribuera fonden.

Ja, om man inte redan är “fast” i Avanza eller Nordnet så hade jag valt SAVR till hela portföljen om man inte avser att ha en kredit kopplad till portföljen för den funktionen saknas hos SAVR.

1 gillning