Hittar ca 135 st. Men även om jag söker bland alla deras pensionsfonder så finns inte Länsförsäkringar Global konstigt nog.
Det är viktigt att kolla vad man betalar i skalavgift för sin tjp.
Jag upptäckte att jag betalade 0.5% utöver fondavg.
Så jag har flyttat det jag kan till Avanza som inte har någon skalavg
Hej!
Jag har en gammal IPS på Handelsbanken för jag ville lägga in de rekommenderade fonderna, men jag hittar dom inte i rullisten
har loggat in via dator och inte via telefonen, men det är ändå starkt begränsat utbud och framförallt Handelsbankens egna som dyker upp…
Men vänta. Varför rekommenderas Dimensional World Equity Fund och inte DNB Global Indeks S eller Länsförsäkringar Global Index ??
Visst fanns en kategori förr som löd något i stil med “Bästa fonderna för dig som vill investera hållbart”?
För min del så har jag valt Lysa Hållbar och Storebrand Global Solutions (den senare rabatterad via SAVR). Proethos har jag en slant i också men oj, vilken dålig investering hittills jämfört med de andra ![]()
Vad är skillnaden på Avanza Global och DNb global indeks.
Jag sparar just nu i Avanza Global och efter att dem gjorde gjorde en omställning till esg har jag sett att många kör på DNb istället, bör jag köra på DNb istället för att få mer spridning?
Dnb är lite bredare med fler innehav och mindre esg.
Du får avgöra själv vad som är viktigast för dig, hållbarhet eller bredd.
Jag länkar in ett svar tidigare gällande detta.
DNB Global Index S är nya favoriten – investera i en bra global indexfond och undvik gimmicks som Avanza Global och andra alternativ med hög ESG-exponering men enbart 700-1000 innehav.
Globala indexfonder med hög ESG-exponering har ett värde på omkring 18-19.
Varför inte emerging markets fonden hos HSB?
Det beror nog på att Dimensional World Equity innehåller tillväxtmarknadsbolag och att det därför inte behövs någon separat fond för det.
Fondavgifterna behöver uppdateras, t.ex. är avgiften för Avanza Emerging Markets 0,37% och inte 0,27% som det står i listan för bästa fonder 2025 hos Avanza.
Vill bara säga att på Nordea avgiften är 0,60% (2025-02-06) och inte 0,46% som i exemplet.
Jag hittade ett pensionskonto på Avanza som är placerat i Avanza 75. Den har gått upp 107% vilket ökat pengen rätt rejält.
Avgiften är dock på 0,65% så blev lite nyfiken på fonden ni nämner AP7 SÅFA men hittar den inte på Avanza.
/Newbie
Hej!
AP7 Såfa finns inte på Avanza utan den finns bara att välja i Premiepensionen.
Under vilken tidsperiod?
Där ser man, tack!
Den har gått upp 125% sedan start men hittar inte informationen när jag startade. Kanske haft den sedan 2016. / Killen med koll
Okej. Så ca 9 år? Det skulle motsvara ungefär 9,4% i avkastning per år.
En vanlig globalfond som Storebrand global all countries som kostar 0,31% i avgift har under senaste 9 åren gått +250% upp. Motsvarar nästan +15% per år.
Avanza 75 gissar jag dessutom består av 25% räntor. Kan tyckas vara ganska defensivt, om du inte närmar dig pension?
Fyllda 45 år så några år kvar till pension. ![]()
När man blandar in matte så har du helt rätt, 9.4% är inte världsbäst.
Så du rekommenderar Storebrand global all countries, ska kika på den.
Tack för tips, mycket tacksam