Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Ja, tack för svaret! Min fråga gällde dock skillnaden mellan Alt 1 och Alt 2.
Kan man anse att Alt 1 har tillräcklig bredd för ett långsiktigt pensionssparande? Eller är Alt 2 att föredra trots väsentligt högre avgift?

Alt 1
Handelsbanken Developed Markets Index Criteria 0,20%
Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria 0,20%

Alt 2
Handelsbanken Global Index Criteria 0,40%
Handelsbanken Sverige Index Criteria 0,65%

Hej! Första gången jag skriver något på forumet :tada:. Jag är 32 år gammal och har haft tjänstepension i fem år. Min arbetsgivare använder Söderberg och partners som standard men jag flyttade min tjänstepension till Nordnet förra året och följde då rekommendationen i den här tråden. Nu noterar jag att rekommendationen verkar ha ändrats något. Det här är säkert en dum fråga men bör jag placera om mitt tjänstepensionsinnehav regelbundet, tex varje år i takt med att den här listan uppdateras? Eller bör jag låta dem ligga och fortsätta investera nytt efter samma fördelning som förra året?

Och om ni tycker jag ska fördela om, hur ofta bör jag göra det i så fall? Jag placerar inte aktivt i aktier eller fonder annars (har sparrobot) så har inte läst på om hur det här funkar tidigare, och vill vara säker på att jag tar hand om sparandet på bästa sätt. Tack på förhand!

Alternativ 1 är bra!
Vad valde du?

1 gillning

Hej!

Om jag förstår dig rätt är det någon fond (eller några fonder) som har bytts ut i rekommendationen. Jag vet inte exakt vilka fonder du har, men en fond som har ersatt andra globala indexfonder i listorna är DNB Global Indeks.

Det som spelar störst roll för hur dina investeringar kommer att utvecklas är valet av tillgångsslag (aktier, räntor, guld m.m). Minst påverkar specifik fond inom fondtyperna.

Jan har haft följande bild med i tidigare avsnitt för att illustrera detta:

image

Har du till exempel en annan global aktieindexfond än vad som finns i den senaste rekommendationen, har du redan en bred fond med låg avgift. Detsamma gäller sannolikt dina övriga fonder om du har följt tidigare rekommendationer.

Vid ändringar i rekommendationerna har några bytt fonder, några har behållit de gamla men nysparat enligt den nya fondrekommendationen. Andra har inte gjort några förändringar alls utan lutar sig mot att de ursprungliga valen är tillräckligt bra. Eftersom du kör fondrobot i övrigt antar jag att du föredrar enkelhet och hellre lägger tid på annat än att pilla med fonder. I så fall vore nog det smidigaste för din del att helt enkelt fortsätta med påbörjade fonder - de har inte blivit dåliga bara för att grundrekommendationerna har ändrats. Du har som sagt redan gjort valet med störst betydelse - att investera i breda aktieindexfonder med låg avgift.

Det kan vara så att denna fråga är identisk med ovan, men om det är ombalansering du menar så är en enkel tumregel att du ombalanserar en gång om året för att återställa ursprunglig och tänkt procentuell fördelning för fonderna. Du behöver alltså inte byta ut fonder då utan bara fördela om mellan de fonder du redan har. Att ombalansera fyller större funktion om du har till exempel både aktiefonder och räntefonder, men det är inte fel att göra det om du har olika aktiefonder.

Det blev ett långt svar men hoppas att det ger någon hjälpande input.

3 gillningar

Alltså TACK för detta! Det är så fint att det finns sådana här platser på internet :heart: nu känner jag mig trygg i att låta pengarna ligga kvar!

3 gillningar

Jag gick på Alt 1.

2 gillningar

Försöker välja indexfond för Sverige hos Nordea. Verkar finnas dessa alternativ med rimlig avgift:

Länsförsäkringar Sverige Indexnära, SE0002656611, 0.22% avgift
SEB Sverige Indexnära, SE0002593673, 0.26% avgift
Storbrand Sverige, SE0000529992, 0.21% avgift

Vilken hade ni valt? Tack!

Denna hade jag vald utan tvekan, då den är bredast med råge jämfört med de andra och därmed värt ,04-,05 extra avgift :slight_smile:

2 gillningar

Hej,

Jag flyttade nyligen min ITP till Länsförsäkringar i hopp om att fördela portföljen enligt rekommendationerna här. Har inte läst igenom alla 368 meddelanden i denna tråd, men jag kan inte se DNB indeks Global i LF tex. Finns de inte för pensionsspar tro?
Någon annan som noterat detta?
Hittade inte PLUS fonden heller…

Tjänstepensioner är ofta begränsade till ett mindre utbud och du får vara mycket nöjd med att komma åt LF Global :+1:

Edit listan ovan är för ISK / AF / KF konto hos respektive bank. Upphandlade tjänstepensioner har inte alls samma breda utbud.

2 gillningar

Man behöver inte läsa alla meddelanden, men sökfunktionen hjälper dig. Här kan du läsa liknande diskussion gällande ITP.

1 gillning

Mistänkte att detta var fallet, tack så mycket!

1 gillning

Vi har tjänstepensionen på jobbet via Nordnet och en tjänst där man får rekommendation hur man bör investera sin pension utifrån vilken plattform man har, hur ser se ni på detta förslag att i stället för att gå mot en Globalfond fördela det så här?

image

En annan är allmänna pensionen där man föreslår en väldig övervikt emot tillväxtmarknader i stället för att ha SÅFA.

Jag hade samma problem med LifePlan, är det så att du ställt in din risk för högt? Sänker du risken bör du få bättre förslag. Men för att svara på frågan, jag hade kört med AP7 Såfa och rekommendationerna i tråden istället.

1 gillning

Det är märkligt för mig inne på tjänstepensionen hos SEB, de fonderna som ska vara bäst enligt inlägget finns inte för mig där?

2 gillningar

Vad jag vet så är det privat sparande och inte tjänstepension som det står om.

1 gillning

Vilka fonder har du där? Är du säker på att det inte bara är något val i en meny? Någon med SEB som kan hjälpa till?

I huvudutbudet har SEB 92 fonder. I exempelvis ITP har de 25. Inte ovanligt att olika fonder är valbara i olika pensionsupplägg. Fondlistan med fondkurser - Jämför fonder och fondbolag | SEB

Så är det. TJP upphandling begränsar ofta utbudet för att få ner priset som å andra sidan blir väldigt bra.

Frun har en slatt TJP hos SEB och det finns två SEB indexfonder som är helt ok, en för Sverige och en Global. Det funkar bra!

Måste inte vara exakt de fonder som förordas för det påverkar egentligen inte avkastningen så mycket. Tror @janbolmeson brukar säga

• 80% beror på risk aktier/ränta fördelning
  • 15% på inriktningen man väljer
  • 5% på exakt vilken fond

Så det är väl nere på 5%. Kan man ändå välja en bred billig fond så är det ju :white_check_mark: även om det råkar vara en lite annan fond i en annan bank. IMO

Så ta en titt i listan och återkom om du inte hittar någon bred aktiefond under 0,4% i avgift. Skulle dock förvåna mig

1 gillning

Tack alla för svar. SEB indexnära A hittade jag, blev 100% på den, då summan hos SEB är lite mindre än på mitt andra ställe SWB.
Sen är tanken att byta till Avanza men den ligger fast hos arbetsgivaren sen några månader. Förstår inte vad de tjänar på att inte skriva under. Aja Sveriges börs halkar efter så hoppas på denna nu!

2 gillningar