Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Tog mig friheten att ändra i texten :slightly_smiling_face: Nu står det “hos Pensionsmyndigheten” istället.

2 gillningar

Ja, dessutom fyller det väl ingen funktion att rekommendera att ha Storebrand Emerging Markets A utöver Storebrand global då den senare redan inkluderar tillväxtmarknader.

Kaka på kaka.

1 gillning

Och även SEB Global Indexnära C USD - Lux har innehav i både DM och EM.

Den där känns ju lite :thinking:

Handlas i SEK står det, men både fondnamnet innehåller USD och fondfaktabladet nämner USD överallt :face_with_raised_eyebrow:

Varför är det på detta vis?

Liten uppdatering kring AMF Räntefond Mix.

Senaste tiden så har fonden investerat mer än 36% i företagsobligationer, framförallt i SEK.

Fonden har alltså nu över 30% i BBB obligationer.

Det kom som en nyhet för mig. Jag har hela tiden trott att fonden endast investerar i statsobligationer. Men så verkar det inte vara…

https://www.amf.se/globalassets/pdf/rapporter/fonder/senaste-rapport/manadsrapporten.pdf#page=13

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/265512

@janbolmeson vad tycker vi om detta? :thinking:

3 gillningar

Jag kommer att ärligt talat lägga ner räntefonder helt snart. Det är för krångligt på alla olika håll; höga kostnader, företagsobligationer och blandade durationer på alla fonder. Det finns inte så många globala räntefonder heller utan majoriteten är endast Sverige. Realränta hit och dit och bla bla bla. Captor-fonder på över 0.5% samt AMF som köper in företagslån i sina fonder.

Det börjar luta sig mer åt soffpotatisportföljen på 50% global/50% sparkonto som vi såg i forumet. Vi alla skrattade åt iden men det verkar mer och mer lockande med tiden.

6 gillningar

Jag förstår hur du känner.

Jag tänker att räntefonder är komplext. Det är inte så lätt som vi tror att man enbart vill ha AAA och statsobligationer med lång duration.

I olika scenarion behöver räntefonder ta in andra typer av obligationer såsom företag osv. För att dra nytta av ett högreränteläge osv. Uppenbarligen är det så.

Min slutsats är att om man nu ska ha räntefonder. Så ska man välja en räntefond efter avgift, duration, generella mål (jämförelseindex) och valuta.

Själva innehållet i fonden, får man nog bara överlåta till förvaltarna. De kan det bäst. Man får helt enkelt lita på dem och deras beslut.

Jag själv vill ha en lång räntefond med hög kreditvärdighet, helst i SEK. Då funkar AMF Räntefond Lång och Storebrand Obligation A.

Vill man ha globala valutor så är AMF Räntefond Mix ett alternativ.

Om innehaven är statsobligationer eller företagsobligationer osv får man bara släppa. Det ändras över tid och det är nästan omöjligt att välja fond med en specifik typ av obligationer. Det är min erfarenhet.

Ja, lite märkligt, på savrs sida står det att fonden handlas i USD, men enligt Avanza handlas den i SEK.

Det som jag undrar mer över vad det gäller AMF Räntefond Mix är att det är stora skillnader mellan innehavslistorna i månadsrapporten https://www.amf.se/globalassets/pdf/rapporter/fonder/senaste-rapport/manadsrapporten.pdf#page=13 och på AMFs webbsida Fondkurser och fondlista - hitta alla AMFs fonder | amf.se. Enligt den sistnämnda innehåller fonden en mängd futurer som inte visas i månadsrapporten. Redovisningen borde ju vara mer konsistent, tycker jag. Dessutom visar webbsidan en fördelning med 133,85% långa räntor, 3,72% övrigt och -37,56% korta räntor. Jag antar att den korta positionen i korta räntor måste vara från valutasäkringen och/eller för att täcka futureskontrakten. Men jag ser inte hur den korta positionen matchar exponeringen mot utländsk valuta och futurerna i storlek. Jag kanske bara inte fattar hur fördelningen beräknas när korta positioner ingår.

Har någon av er tittat på det? Ping @Zino , @Alec , @JFB , @MattiasA90 , m fl

Jag tolkar det helt enkelt som att de ökat durationen på sina innehav. Valutasäkringen är ju varken korta eller långa räntor… Det är valutaderivat som de använder för valutasäkringen.

Det som är tydligt på alla ställen jag tittat, så har de ökat företagsobligationer i SEK och BBB så den utgör över 30% av deras portfölj nu. Den var i stort sett 0% tidigare.

Uppenbarligen anser de att det är bra läge för det. Men det för med sig en risk som är korrelerad med aktier. Som jag inte vill ha i räntedelen…

Vill gärna höra vad ni andra tycker om just innehaven, att det ändras från statsobligationer till företagsobligationer ganska random i alla räntefonder. Det finns liksom ingen räntefond som enbart köper statsobligationer och bostadskrediter…

Jag tänker såhär. Räntefonderna följer sina jämförelseindex väldigt väl. Framförallt AMF, det kan man se på deras hemsida. Därför bör man välja räntefond efter deras jämförelseindex. Och sen blunda för deras innehav. Innehaven och hur de hanterar dessa är över vår kompetensnivå :joy:

Det är alltså inte lönt att gräva i deras innehav och dra slutsatser. Eftersom det ändras hela tiden och är inte så lätt som vi tror.

Han där Johan Moeschlin har nog bra koll på hur räntefonder fungerar :joy::joy:

1 gillning

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vad är din ekonomiska ”Guilty pleasure”?

Egentligen borde valutasäkring ge en nettoexponering av noll i korta räntor (det som man lånar i annan valuta med kort löptid investeras i SEK med kortlöptid), om jag förstått rätt. Så det är kanske bara futureskontrakten som ger en negativ exponering i korta räntor? Jag vet inte.

Om man tittar på andra obligationsfonder (t ex Storebrand Obligation, Swedbank Robur Obligation), så ligger deras förräntningstakter aktuellt (slutet på April) på ca 2,9-3,2%. Det är alltså mindre fördelaktigt att ha dessa fonder på isk än på aktie- o fondkonto. Däremot ligger förräntningstakten av AMF Räntefond Mix på 3,99%, troligen eftersom de köpt företagsobligationer som ger en kreditpremie. Här är det alltså helt ok att ha fonden på isk. Nu vet jag inte om AMFs förvaltare hade skatteeffekter i åtanke, men åtminstone detta behöver man inte fundera på.

1 gillning

Jag är sämst.
Jag tänkte att jag skulle gå in och byta till dom rekommenderande fonderna på Länsförsäkringarna.
Min tjänstepension.

Men jag hittar dom ju inte inne hos Länsförsäkringar.
Är det något jag missar? Heter denna tex inte specifikt just “DNB Global Indeks” hos Länsförsäkringar?

70% DNB Global Indeks 0,22% 0,15%
20% PLUS Allabolag Sverige 0,22% 0,15%
10% Eget val, t.ex. [Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A 0,46% 0,05%

Jag kunde inte heller välja dem för tjp hos LF, deras fondutbud där är magert. Tog LF global

Tack,
Jag förstår.
När jag sorterade på Förvaltningsavgift.
Så kommer det upp ett fåtal med 0,20% i avgift.
Där fanns inte denna med. Förstår nu att det är tunnare lista.
Kör väl 100% på LF Global.

Det är inte säkert att LF har med dessa i sitt utbud för tjänstepension. Men de ska finnas med för sparande på vanligt ISK t.ex utanför pensionen. De flesta banker har ett mycket begränsat utbud av fonder för just tjänstepension.

Jag har ett ganska begränsat utbud av fonder i min tjänstepension (ej kollektivavtalad) och kan inte välja ovanstående fonder.

Mina alternativ står istället mellan den snävare men billigare:
Handelsbanken Developed Markets Index Criteria 0,20%
Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria 0,20%

Eller den bredare men dyrare:
Handelsbanken Global Index Criteria 0,40%
Handelsbanken Sverige Index Criteria 0,65%

Bredd eller avgift? Hur hade ni tänkt?

De har ingen separat tillväxtmarknadsfond som du kan kombinera med?

Jodå, om man vill ha med tillväxtmarknader så finns de här alternativen:
Handelsbanken Tillväxtmark Tema 1,60%
Handelsbanken EM Index 0,60%

Då hade jag gjort en egen kombo av de tre indexfonderna.
Tex
70% Global
20% Sverige
10% EM

2 gillningar