Hade varit grymt att ha med prispressare som t ex Fondo, Savr, Levler, här.
Kom gärna med förslag så kan vi uppdatera listan. ![]()
Jag har börjat med en split, känns vettigt. 75%LF 25%Storebrand global (lite Europa-övervikt).
Någon uppdatering på detta? Med tanke på att fördelningen har förändrats i huvudinlägget?
Vad menar du? Vad jag kan se är det samma fördelning eller missar jag något?
@JFB Ursäkta! Jag fick hjärnsläpp när jag skrev. Tack för ditt inlägg!
Hej, vad är orsaken till att den gamla “husfonden” LF Global index inte längre platsar? Har den inte längre tillräckligt låg avgift eller bra spridning eller har jag missat något? Vill gärna förstå om något förändrats i dess upplägg?
/Mvh, Mats
Läs mer om detta i den här tråden ![]()
Jag noterar att Plus Allabolag (samt även Plus Småbolag och Plus Mikrobolag) nu verkar finnas hos SHB. Mycket trevligt.
Hej, premiär för mig här i forumet men har läst och lyssnat en hel del senaste veckorna - vilken kompetens och generositet som finns här! En grundläggande sak jag inte förstått, trots att jag tex läst igenom hela denna tråd, är om det är någon som helst skillnad om jag skulle köpa samma fond via antingen tex Avanza eller SHB? Fondens kostnad och mitt ägande/ansvar är väl detsamma antar jag? Då antar jag vidare att hela denna lista med fonder per bank enbart beror på att alla banker inte tillhandahåller alla fonder? Jag har en större summa som ligger i mitt aktiebolag som jag avser investera och glömma bort i 15 år och sen lämna till barnen.
Ja det brukar vara samma avgift vem än du köper den av. Ja denna lista med fonder är för att du ska kunna köpa fonder på din bank utan att behöva byta bank.
Tack för svar! Verkar bli stor skillnad om det ska ligga i kapitalförsäkring (pga aktiebolag). Om vi nu jagar kostnader, vilket verkar rimligt, varför skulle man öht vilja placera i någon annan bank om nätmäklarna har gratis men storbankerna tar 0,5%. Brukar detta gå förhandla bort eller?
Som du skriver verkar det som att SHB och de flesta andra banker tar ut en grundavgift för KF på 0,3-0,5 % både privat och via företag. På konsumenternas.se kan du jämför kostnader mellan bankerna. Både Avanza och Nordnet verkar fördelaktiga här. Jag hade valt någon av dessa så som du är inne på själv också.
Ser ut som om Skandia inte heller tar avgift.
Bra och användbar sammanställning!
Ett litet tekniskt påpekande: I ”Bästa aktieindexfonderna och basportföljen 100% aktier 2024 hos Avanza” har ingen fond under 0,22 % i avgift, samtidigt som den summerade viktade avkastningen anges till 0,21 %. Det är en matematisk omöjlighet, då ett viktad medelvärde aldrig kan bli mindre än det i medelvärdet lägsta ingående talet.
Felet uppstår av att avrundning sker före summering. Korrekt är att avrunda efter summering, och man finner då att den genomsnittliga viktade avgiften är exakt 0,225 %, vilket blir 0,23 % när det avrundas till två värdesiffror.
Behövs uppdatera rekommendationen för Fondo som nu erbjuder DNB global för oslagbara 0.11% i avgift.
Är Storebrand verkligen den enda globalfonden (ej ETF) som investerar i både DM och EM? Är det inget fondbolag eller bank som har en sådan fond eller fokuserar alla enbart på fonder med fokus på DM?
Dom flesta har separata fonder för tillväxtmarknad. Perfekt så man kan välja själv vilken % man vill ha i portföljen.
Handelsbanken Global har också tillväxtmarknader