Har inte AZ men den brukar ändå slå majoriteten av småsparar portföljer långsiktigt.
Det finns varje dag företag som överpresterar index med bra mer än 4 % 
Det gör det men din dyrare 0,40% indexfond kommer ha svårt överprestera en liknande indexfond som kostar 0% eller 0,20% i förv avg 

Precis, och där är frågan vart gränsen går mellan bredd och avgift, t ex om man jämfört dessa två:
Det är ingen som vet. Du kan ha båda, eller singla slant
som du ser finns det folk som väljer bägge. Och oavsett vad man tycker i valet så är de vääääldigt lika varandra, vilket syns i historiken.
Det är inte som att du jämför en aktivt förvaltad kryptofond med en räntefond
Precis, det är därför man kollar på avgiften för den vet man.
Aha, då tror du att en dyrare fond kan vara bättre för dig. Men … men … det är ju precis vad jag också säger.
Du måste hålla med mig att din Handelsbanken tar 0,60% i förv avg för exakt samma produkt du kan få för 0,20-0,25% i förv avg Plus Allabolag Sverige index/Seb indexfond Sverige ? ![]()
![]()
Absolut! Men i min tjänstepension kan jag bara välja Handelsbankens fonder. Och de få kronor jag kan spara genom att ha noll home bias i tjänstepension för att behöva räkna om och övervikta det i mitt privata sparande är en optimering jag inte mäktat med att göra… Än… 
Vad är så bra ha TP på handelsbanken är de billigast och vilken TP har du? Ok det att det blir inte så dyrt för dig men många väljer den privat och du kan tänka dig hur mycket pengar finns i fonden då Handelsbanken tar så mycket åt sig i avg + 0,40% blir jätte mycket pengar 
Anledningen varför man kan anse Avanza Zero inte är den bästa investeringen är för att den investerar i mindre än 1% av världsbörsen, dvs diversifieringen blir sämre.
Jag förstår “gotcha!”-tänket, om avgiften är så viktig… men man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Man kan välja låga avgifter för att man inte vet vad avkastningen blir, och man kan diversifiera för man inte vet vilket land eller sektor kommer prestera bäst, dvs minska idiosynkratisk risk.
Det kan man absolut anse. Låter rationellt. Jag väljer bort AZ av andra skäl. Gemensamt är att vi väljer bort den av andra skäl än avgiften.
För egen del hade jag satsat på den billigare i detta fallet.
Sen kan du ju kompensera med en småbolagsfond i ditt privata sparande.
Vad menar du ska det kompenseras för? Om en småbolagsfond anses bättre, vilket jag kan hålla med om, borde en sådan köpas i första hand. Men det valet går kanske inte att göra?
Jag antar att den billigare fonden inte har med de mindre bolagen. Med namnet som ledtråd gissar jag att den innehåller de 100 största svenska bolagen.
Vill man alltså ha större spridning men inte betala onödigt mycket, kan ett alternativ vara att köpa en småbolagsfond tex Plus småbolag via en annan plattform.
Detta hade inget att göra med om småbolag var bättre eller sämre.
…Eller skippa Sverigefond helt då och istället bara köpa plus Allabolag ![]()
Hur menar du? Plus allabolag är ju en Sverigefond?
Gissar att @Pannkaka menar att skippa Sverigefond helt på Handelsbanken och köpa det via annan plattform.
Som Tomas skrev. Istället för att ta en smal men billig Sverigefond och komplettera med billig småbolagsfond kan man ju bara köpa en komplett Sverigefond om man måste in på en annan bank ändå för att komplettera.
Vilka fonder och fördelningar gäller hos Länsförsäkringar och Skandia?