Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Jag skulle jämföra utvecklingen över några år. När jag gör det ser jag ingen markant skillnad. Min tolkning är att de är likvärdiga. Man kan inte på förhand vara smart och räkna ut vilken som kommer att vara bäst framåt.

Precis, min känsla också att dom har ju gått väldigt likt. Om Handelsbanken då dessutom är billigare så måste enda anledningen vara att SEBs är bredare för att man ska välja den.

Handelsbanken har en Svensk indexfond med drygt 270 innehav istället för 100: Fondguide | Avanza

Den har jag valt i min tjänstepension hos Handelsbanken. Avgift ca 0,65 % dock.

Förlåt min okunskap runt det här, men dom har ju gått rätt lika senaste 5 åren också. Vad motiverar den högre avgiften? Är det endast dom 170 extra innehaven, aka bredden och riskspridning som gör skillnaden?

Japp.

Du kan ju kapa ännu fler innehav och köra Avanza Zero med 0 avgift också, dock bara 30 innehav. (Inte på handelsbanken men du förstår…)

Jag väljer att investera så brett som möjligt och vill hellre ha 90 % av svenska börsen än 30 % :slight_smile:

1 gillning

Deras 100-fond verkar lite lustig också. Bland 25 största innehaven återfinns “OMXESG2K”, vad nu det är för produkt. Men kanske någon ETF eller liknande som kommer med en egen avgift också, som inte syns i fondens egna? Hittar inte exakt vad det är för produkt när jag googlar.

Nybörjare som precis tänkt börja investera. Jag har planerat för 100 % Länsförsäkringar global index via Handelsbanken (där jag har mitt bolån), borde jag tänka om och göra enligt ovan för Handelsbanken? Vad är fördelen med det? Jag är 30 år och har lång sparhorisont, och kommer inte orka hålla på och ändra regelbundet.

Det går alldeles utmärkt att köra 100 % Länsförsäkringar global Indexnära

2 gillningar

Förstår, men frågan är när avgift och bredd möter varandra. Hur mycket i avgift är det värt att betala för att öka bredden?

Avgiften är redan dragen i kursen så jag skulle bara fokusera på utvecklingen de senaste åren. Det är ju den som påverkar dig.

Att gå från ca 0.5% av börsen till 90% av börsen eller så. Från Avanza Zero till en globalfond på ca 0,20% innan transaktionsavgifter tycker jag är rimligt.

Jo men dialogen nu var runt Svenska indexfonder, så då t ex jämföra dessa 3, där Avanza Zero gått bäst senast 3 åren, sen jämnt race senast 5 åren:

Avanza Zero
Handelsbanken Sverige 100 Index
Handelsbanken Sverige Index

Jag vill köpa i Handelsbanken så Avanza Zero är ej aktuellt för mig.

Mellan 100 index och index skulle jag välja den med lägre avgift för att du sparar 0,4% i avgift varje år vilket är mycket. Dessutom så ser de ut att ha liknande faktorer som påverkar avkastningen. 100 index har t.o.m lite bättre enligt Morningstar. Man kan titta på värde, kvalitet, momentum, direktavkastning osv i Portfölj Ny* hos morningstar.

1 gillning

En liten andel av alla aktier står för lejonparten av avkastningen - jag hade inte velat missa en raket genom att välja bort 70 % av marknaden. För mig är det värt 0,4 procentenheter till :slight_smile:

…det går ju att optimera mer om man är i min sits och öka andelen Sverige på avanza där jag kan använda PLUS fonder och bara köra globalfond hos Handelsbanken. För mig är det en sån liten besparing att jag inte tycker det är värt det. Jag har dessutom bara 10 % Sverige så totala avgiften blir rätt låg ändå.

Dom 25 största bolagen i Sverige index står för 63,66% av portföljen i Sverige index så du väljer inte bort 70% av marknaden med 100 index. Om jag inte förstår det fel och räknat fel så är ca 90% i Sverige index 100 index men 10% i resterande aktier. Så 1% av din portfölj är exponerad mot dessa aktier som exkluderas men du betala avgiften för hela 10%.

Räknar man på vad denna 1% (10% i fonden) måste överavkasta varje år för att motivera avgiften, blir det nog… kanske mer än 4%?

1 gillning

Om de går lika bra sparar du inget. Kursen är alltid efter avgift. Ingen kan veta på förhand vilken som kommer att gå bäst.

Fast alla vet vi vad det kostar i förvaltnings avg innan man vet avkastning. Det borde du fatta eller hur :wink: ?
Vad är säkrare det vad vi vet eller det inte vi vet idag? :joy:
När det gäller liknande indexfonder är avg jätte viktig långsiktigt. Avkastningen vet vi alltid i efterhand. Därför borde man hålla sig till max 0,20% i förvaltnings avg när det gäller indexfonder :grin:

Avanza Zero måste vara ditt förstahandsval. Billigare än så kan det inte bli!

1 gillning

Du fattar inget ser jag nu. Ha det så bra :joy::person_tipping_hand::person_tipping_hand: . Ingen indexfond är vär sitt avg på 0,60% ingen .

Vad utvecklingen varit de senaste åren påverkar en ny sparare absolut ingenting.

Det är framåt som är intressant, och det vet vi ingenting om.

Däremot så kommer dessa fonder antingen utvecklas väldigt lika eftersom majoriteten av innehaven är lika, så det är en avvägning mellan bredd och avgift skulle jag säga.

1 gillning