Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

@Anonym och ni andra - med tanke på att denna tråden idag gick ut till alla som följer podden, blogg och youtube. Känner vi att den här tråden är aktuell i början? Eller ska vi tillsammans ta ett omtag och uppdatera den?

1 gillning

Den är troligtvis inte helt Up-to-date med fonderna, fick tillskott i familjen förra veckan så har inte tid att gå in på alla banker och kolla dessvärre. Deras fondtorg är ju dessutom rätt undermåliga vad gäller sökfunktioner :man_facepalming:

Om någon har tid att kolla upp dom om det kommit några bättre fondval så kan jag ändra första inlägget vid behov.

2 gillningar

Gjort lite revideringar, bara Danske Banks lista jag inte kommer åt :confused:

4 gillningar

12 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kan jag flytta KAP-KL/AKAP-KL från Swedbank till LYSA?

Det är inget måste. Handelsbanken har ett gäng bra fonder som du kan använda för att mer eller mindre återskapa Lysa och Basportföljen enligt Rikatillsammans.

Om du läser det första inlägget i denna tråden så ser du att @Anonym har gjort en sammanställning över vilka fonder och fördelning man kan välja på varje bank för att få en riktigt bra portfölj! Avanza och Nordnet har lite fler fonder att välja på men i grunden går det göra en lika bra portfölj på de flesta bankerna. Här nedan har jag citerat in vad han rekomenderar för fonder på Handelsbanken.

1 gillning

Tveksam på hur bra det här går att applicera på tjänstepension. Har tex en gammal tjänstepension hos SEB och kan inte välja särskilt många fonder där. Min nuvarande fördelning där ser ut enligt följande:

1 gillning

Det är riktigt, dom flesta banker har mycket skralt utbud i sina tjänstepensionslösningar, och även skalavgifter på runt 0,65%. Har du möjlighet, byt till Avanza/Nordnet illa kvickt.

1 gillning

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kan inte redigera gammalt inlägg

Andel Fond Avgift
100 % LYSA, Bred 100% aktier, total avgift 0,237-0,327%
1 gillning

Vilken utmärkt bra sammanställning!

Själv har jag min tjänstepension hos Movestic och den får jag inte flytta därifrån. Om det övervägs att göra fler sådana här eminenta sammanställningar så önskar jag Movestic.

Kikade på deras utbud https://www.movestic.se/privat/sparande/fondutbud/#/ och hittade dessvärre inte mycket att hänga i granen. Det bästa jag hittade är Öhman marknad Global för 0,41%, hade nog valt att ha 100% i den. Om du vill så kan du lägga till 20% Öhman Sverige etisk för 0,49% och 10% Öhman Emerging markets för 0,93%, men är rätt höga avgifter för vad man får tycker jag.

Är du säker på att du inte kan byta till något annat än Movestic?

2 gillningar

@Anonym Tack för detta inlägg.

1 gillning

Ja man får väl hoppas det hjälpt några småsparare, har ju trots allt lagt ner en del gratisarbete för att få fram resultatet :santa:

6 gillningar

Riktigt bra jobbat @Anonym :+1:. Tänk om vi 2 kunde hålla oss till dina portföljer :thinking: ?

5 gillningar

Fråga från en nybörjare. Står ”kombinerat med AMF räntefond mix”. Hur stor andel bör man ha av den?

Samma andel som du hade haft i räntor om du valt Lysa.

T.ex om du vill ha en 60/40-portfölj då bygger du de 60% enligt förslagen i den här tråden med aktier och 40% på sparkonto och/eller AMF räntefond mix.

Vill du ha 100/0 så väljer du bara aktiefonderna.

Vill du ha 90/10 så väljer du 90% av fonderna i tråden och 10% på sparkonto och/eller amf räntefond mix.

Vilken fördelning du ska ha kan bara du själv bestämma. Jag brukar tänka 0-3 år = sparkonto. Över 3 år i sparhorisont så väljer jag 10% aktier per år i sparhorisont.

4 gillningar

SEB verkar inte stämma riktigt. Hittar inte alla fonder🤔

Fonden finns kvar men har bytt namn till “SEB Sverige Indexnära A”. Annars är “Plus Allabolag Sverige” är likvärdigt alternativ.

1 gillning

Jag är Handelsbanken kund och fondsparar enligt sammanställningen som rekommenderas här. Jag började dock köpa Handelsbanken Sverige 100 Ind Cri A1 SEK istället för SEB Sverige Indexnära A.

Min fråga är vad det egentligen är för skillnad mellan dessa och varför SEBs fond rekommenderas? Handelsbankens har billigare avgift och ser väldigt lik ut. Men jag är långt ifrån en expert så har nog missat vad SEB har som gör den bättre, därför frågan.

Seb är en mycket bredare fond med fler innehav.