Det är inte säkert att man kan välja de fonder i TP hos LF ? 
Det märker vi snart när @Progression testat 
La till Länsförsäkringar bank i listan iaf.
Vi har större problem med egna portföljer !
. Mycket lättare ge råd till andra eller hur @Alec
?
Fonderna SEB Sverige och Handelsbanken globala småbolag finns inte som tjänstepension.
Det finns andra fonder med dessa är aktiv förvaltade med en högre förvaltningsavgift på 0.40 procent.
Det som inte finns behövs tydligen inte 

Då skulle jag skippa dessa aktivt förvaltade fonder och köra på den uppsättningen du redan hade med indexfonder 
Helt rätt @Jakke, tänk om man bara själv kunde göra det man rekommenderar andra att göra 

True that! ![]()
![]()
Tänker att man kanske kan lägga till lite andra bolag också där en hel del har TJP?
Storebrand, gamla SPP
80% Storebrand Global All Countries 0.32%*
20% Storebrand Sverige 0.21%*
Ovan med begränsat TJP urval. Ev. kan det finns småbolagsfond att addera i en del TJP avtal som jag inte känner till.
*Ofta ytterligare rabatterat i TJP, typ hälften för ITP avtalet.
…. Finns intresse så kan jag plocka ut motsvarande för Futur Pension, Skandia och ev ngt mer ställe där vi har TJP slattar.
Uppdaterad räntedel
Tagit bort felaktig information jag fick och förmedlade här.
Då hade jag nog valt depå, eller ännu hellre bytt bank.
Ganska kass service kan man tycka av dem att inte erbjuda ett bredare utbud på sina ISK. Jag hade övervägt att ha investeringarna någon annanstans än just där av den anledningen om jag var kund hos den banken.
Gudars skymning! I förrgår när jag loggade in på banken kunde jag bara välja Handelsbankens egna fonder när jag tryckte på ”Handla fonder” från sidan för mitt ISK-konto. Nu inatt finns det helt plötsligt en tabb till som listar 791 köpbara fonder som inte förvaltas av Handelsbanken.
Hallelujah!
Hur många procent av 3800 som jag lägger i Swedbank fonderna (Lysa) i Storebrand Obligation när man bygger den portföljen?
Beror på vilken risk du vill ha, tumregel:
Låg risk, 0-3 års sparhorosont, Sparkonto
Mellanrisk, 5 års sparhorisont, 50%
Hög risk, 10+ års sparhorisont, 0%
Går att kombinera fritt beroende på hur riskbenägen man är också.
Min sparhorisont är ca:15år
Har du ett konto i lysa? Om du använder deras guide så ger de förslag på allokering vilket du kan använda.
Då är det oftast fördel att enbart välja aktiefonderna och skippa räntedelen. Är du inte så risktålig så dra bort 10-20% från aktierna och placera i räntedelen.
Sist jag kollade fanns inte plus allabolag men plus småbolag.
Personligen skulle jag undvika den strategin och håll mig till globalfonden som grund. Skulle t.ex Europa gå extremt bra så kommer det ju tillslut ta mer plats i det indexet som globalfonden ska följa.