Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Hej,

Ingen reflektion, men en fråga;
Vad gör att du väljer Swedbank Access Global istället för Storebrand Global? :man_shrugging:
(Jag bytte själv från Swedbank till Storebrand efter att ha läst en tråd på forumet)

Jag tror det är så enkelt att avgiften blir något lägre med Swedbank Global + Swedbank Asien även om det inte är exakt motsvarande Storebrand All Countries.

Båda är bra alternativ :slight_smile:

1 gillning

Det är precis så jag gjort hos Handelsbanken. Har valt en fördelning mellan fyra fonder och landat på en total avgift om 0,25% plus transaktionsavgifter. Det jag missar är delvis några tillväxtländer, dels Kanada, Australien och hela Sverige-index. Jag tar den smällen för att få ned totalavgiften.

1 gillning

Kanske lägga till SPP och deras storebrand fonder också? :smiley:

1 gillning

Jag la in det ovan i tråden :slight_smile:

2 gillningar

Fixade, var dock inte mycket dom hade till utbud förutom sina egna fonder …

2 gillningar

Så är det, jag tror dock de var bäst bland de jag kunde välja mellan i ITP1.

(med rabatten kostar båda fonderna tillsammans 0.14%

Sen löneväxlar jag också men då får man ingen rabatt… :face_with_symbols_over_mouth:

För ITP på SPP skulle jag välja ”SPP Ett val”, den motsvarar ungefär AP7 Såfa, med automatisk balansering och 0,13 i avgift men med större home bias.

2 gillningar

Ja, det stämmer mer överens med mina erfarenheter. Jag har ett ISK med fördelningen nedan och har således inga problem att handla med externa fonder på mitt ISK.

• Länsförsäkringar Global Index - (0,2% avgift)
  • Handelsbanken Global Småbolag Index - (0,6%)
  • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index - (0,4%)
  • SEB Sverige Indexnära - (0,25%)

Jag har dock haft mitt ISK ett par år så begränsningarna för att externa fonder bara kan handlas på deras Fondkonto kanske enbart gäller för nya kunder. Eller så gav dem dig fel information.

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

3 gillningar

Allt för att få kunden att välja deras egna dyra alternativ. :joy:

Hej, finns någon uppdaterad lista för SEB? Verkar inte hitta fonderna som tipsas om.

Kikat på fondtorget, verkar finnas. Kan vara begränsat utbud om det är Tjpnstepension du kikar på ?

Hej!

Såg att avgiften på Länsförsäkringar tillväxt marknad är 0.53%

Har den ökat?

Minns inte vad den hade i förvaltningsavgift förut faktiskt, har 0,41% nu. Transaktionsavgifterna kan variera från år till år. Kan man skulle jag hellre valt Avanza EM dock, endast 0,26% avgift och inte en massa exkluderingar.

2 gillningar

Nu vet jag inte om Skandia tillhör “gammelbankerna”, men när jag kikade i deras utbud för tjänstepension så kom jag fram till följande fördelning:

Fond Förvaltningsavgift Andel i %
Skandia Global Exponering 0,25% 70
Skandia Sverige Exponering 0,25% 20
Handelsbanken Global Småbolag 0,63% 10

Tuffare på räntesidan, där Skandia Obligation ligger på 0,40% avgift jämfört med konkurrenternas 0.15-0,20%. Finns spiltan ränta sverige för 0.10% men då sitter man enbart på svenska räntemarknaden.

2 gillningar

Mm, om du kan byta till Avanza/NN gör det, Skandia har skalavgifter på TJP på 0,65%. Blir väldigt dyrt i längden.

Ja, det är inte optimalt, men ibland tillåter äldre arbetsgivare inte flytt till någon annan och då är man illa tvungen att anpassa sig :upside_down_face:

1 gillning

Hej

Jag är helt ny på forumet här och väldigt ny på detta ämne om pension och sparande m.m vilket kommer märkas. Men bara lite fundering på om det spelar stor roll på om man lägger upp en tjänstepension i tex SEB eller SPP? Det handlar väl mer om vilka fonder man väljer hos respektive för sammanlagd avgift antar jag enligt vad jag läst :blush:

Om jag ska ha privat sparande hos Avanza tex, är de bäst att även samla tjänstepensionen hos dem eller spelar de ingen roll?

Tacksam för svar :blush:

Hej och välkommen @Graz . Den viktigaste aspekten för att inte förlora pengar, är att kolla var man får lägst kostnader över tid. Har de alternativ du har olika avgifter bara för att ha pensionen hos dem? I så fall är det det med lägst avgift som är bäst. Detta utifrån antagandet att deras fondutbud är snarlikt.