Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna

Dubbelkolla vad dom har för skalavgifter utöver fondernas avgifter. Normalt kan dom ta 0,65% av kapitalet. Brukar alltid rekommendera Avanza eller Nordnet för tjänstepension om man har möjligheten.

Anonym & Alec

Tack så jättemycket för tipset. Jo men detta kan ju spela stor roll för framtida avkastning så detta var bra för mig. Jag har nämligen ett ganska nystartat AB så ska lägga upp tjänstepension och vill bara göra ett val som är tillräckligt bra så alla tips är värdefulla för mig.

Stort tack och önskar er en fin påskhelg :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag tycker du ska lyssna på avsnittet nedan om pensioner speciellt Tips 14 som handlar om de med eget bolag och med tillhörande länkar till trådar.

Generella rådet för företagare brukar vara

• Först ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (ca 50 kkr/m) där man sedan kan investera överskott privat på ISK
  • Därefter ta ut utdelning från bolaget (schablon runt 200 kkr/år) där man som ovan kan investera sitt överskott
  • Först därefter andra metoder som företagsägd KF (pengarna är kvar bolaget och sedan ta ut som utdelning eller lön om inte skattat av bolaget) eller tjänstepension som man startar åt sig själv

Alltså inte alls självklart att tjänstepension är steg ett man ska ta :slight_smile:

Själv har vi satsat på punkt 1 och 2 samt för 3 en företagsägd KF istället för tjänstepension

1 gillning

Tack så mycket för de tipset också JFB! Jag tar åt mig av era rekommendationer. Högsta lön ur bolaget och ett privarspar på 16.000/månad har jag idag.

Men just för bolaget är jag tveksam, finns många delade råd verkar det som. Men jag brukar ofta gå efter filosofin att ta lite av varje om man är osäker, de blir aldrig helt perfekt ändå. Jag kommer troligen göra en mix av mina val och köra tjänsepension ihop med en direktpenaion för bolaget. Vill ha lite av tjänstepensionens fördelar ihop med direktpensionen, sen om det är exakt rätt väg att gå är väl kanske ingen som någonsin kommer ha facit på.

Glad påsk till dig också JFB :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Är igång och jämför banker nu pga förhandlingar om bolåneränta.
Tittade nu på Handelsbanken. I första posten kan man läsa.

Ingen av dessa fonder hittar jag i deras fondlista.
Fondkurser − jämför fonder & aktuella kurser | Handelsbanken

Hittar man fler i inloggat läge?
@Anonym , vill minnas att du kör Handelsbanken. Vet du? Har de någon svensk småbolagsindexfond?

2 gillningar

Alla finns, är bara lite meckigt att hitta rätt på deras fondtorg. Funkar inte i appen utan man måste vara inloggad på webläsaren och välja fondtorget:

Handelsbanken gl småbolag finns givetvis hos Handelsbanken, men behövs inte komplettera med den då WEF redan innehåller ca 20-25% globala små värdebolag. Vill du ha ännu mer tilt mot småbolag kan finns Dimensional Global Targeted Value. Vill du ha Svensk finns AMF aktiefond småbolag, är nästan som indexfond.

1 gillning

Man måste alltså vara kund och inloggad för att se hela fondutbudet?
Ser att man kan göra en egen kombo med deras USA och Europaindexfonder i stället för globalfond, dessutom lite billigare.
Men finns det någon Svensk småbolagsfond? Typ Plus småbolag? Finns Spiltan investmentbolag?

1 gillning

Nope inga Plus fonder. Spiltan finns.
Du kan se hela fondtorget utan att vara kund här:

1 gillning

Tack för hjälpen Alec!
AMF aktiefond småbolag finns ju för 0,4% i avg. Är ju ändå godkänt, trots att det inte är index.

1 gillning

@Alec
Plus Allabolag Sverige finns hos Länsförsäkringar. Finns det någon anledning till att SEB Sverige Indexnära listas under Länsförsäkringar istället?

1 gillning

Där ser man!
Jag är ganska säker på att den inte fanns tidigare. Det är nog anledningen.

3 gillningar

Yes, det är anledningen

1 gillning

Tycker nog att Skandiabanken har samma tyngd som LF, SPP och Danske, så det är toppen att du gjort listan, tack!

@Alec Det är inte så att du kan uppdatera din lista med Skandiabanken?

Hej, orkar inte hålla den uppdaterad längre. Nån @moderatorer får ta över om dom vill.

4 gillningar

Tack för allt jobb hittills! Jag tänker att denna får uppdateras en gång om året i samband med portföljerna. :heart::pray:

3 gillningar

Tråden får gärna vara kvar med ditt namn. Lite credd ska du väl ha för allt jobb du lagt ner.
Jag tänker att vi är många som kan hjälpas åt att ta fram ett förslag.
Jag kan börja! :slightly_smiling_face:

Jag tänker något i stil med följande för aktiedelen:
70% Skandia Global Exponering
20% Skandia Sverige Exponering
10% Swedbank Robur Acess Asien eller NT EM Green Transition Index.

Någon med förslag på räntedelen?

@janbolmeson förslag med årlig uppdatering låter som ett bra förslag.

7 gillningar

Kanon @janbolmeson om den blir del av årliga uppdateringen. Vi kan ju hjälpas åt att uppdatera och komplettera. Alltid någon som har banken/bolaget och är uppdaterad på utbudet. Kanske även addera andra TJP bolag som tex AMF, Futur Pension mfl.

För Skandia räntedel (där frugan har en slatt TJP) så skulle jag säga Skandia Obligation. Lite dyr 0.4%. Den vettigaste jag hittade i det rätt begränsade TJP fond utbudet.

3 gillningar

För min tjänstepension i Skandia gjorde jag följande fördelning med viss begränsning i utbudet för TjP.

100% aktier
Fond (total avgift)

70% Skandia Global Exponering (0,27%)
10% Skandia Sverige Exponering (0,3%)
10% Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria (0,69%)
10% NT EM Green Transition Index (0,59%)

3 gillningar

Hej, n’r kommer uppdateringen av denna post inför 2024?

Om du syftar på Basportföljen så bör det komma typ mitten på januari.