Bästa kreditkortet

Hej!

Jag har själv en av dessa svenska bokstäver i mitt namn, och har också bjudit in folk med dessa bokstäver. För min del handlar det om bokstaven Ö, och jag körde på OE.

Jag har flera kort från utlandet som har samma “problem”, men, att skriva om till vad som måste anses vara “internationell standard” har aldrig varit något problem för mig i något sammanhang. Du vet, som om du exempelvis köper en flygbiljett och inte kan få med bokstäverna Å Ä och Ö.

Om du har ett pass nära till hands så kan du faktiskt i passet se att ditt namn skrivet på det här sättet även där, bland den “kryptiskt kodade delen” i passet (längst ner på första sidan där du har namn, och nummer och en massa pilar “<<<<<<<<<<<<”)

Så: jag skulle helt enkelt göra precis så som du blivit ombedd – skriva om ditt Ä till AE. Det har inte varit något problem för mig och kommer högst sannolikt inte vara något problem för dig heller.

Om du är mer intresserad av de här “omskrivningarna” av Å, Ä och Ö så kan du läsa här tex:

Lycka till!

:slight_smile:

2 gillningar

Jag kan bara gratulera! Det är mycket möjligt att det bara är deras onlinesystem som är avstängt.

Ett samtal till Tallinn (för dem som inte är insatta är det ett samtal till deras bokningstjänst) kunde kanske ha varit lösningen så som det var för dig! :slight_smile:

Jag får helt enkelt vara tydlig: jag testade aldrig Tallinn utan gick bara efter det som de skrev på tjänsten online.

1 gillning

Jag har skrivit till Vivid för att fråga om de måste envisas med fel stavning innan jag beställer ett fysiskt kort.

Visst står det så i passet, men det är inte så man normalt sett gör med svenska namn. Tänk på svenska hockeyspelare eller svenska webbadresser som taby.se så är defakto-regeln glasklar: bara ta bort prickar och ringar.

Vi får se vad de säger :slight_smile:

Det har du rätt i. Som sagt: i alla välmening, men lite obetänksamt. Jag ändrar. :slight_smile:

Ingen fara! :slight_smile: Korrigerade min post också.

Tja, vad är det bästa debetkortet? Jag funderar på att koppla mig fri från storbankerna men om det är en så bra idé vet jag inte än. Det går ju att låna rätt mycket pengar från dessa.

I alla fall! Jag har spanat och jämfört olika banler och kort. Norwegian bank verkar ha helt gratis kort som man dessutom kan ta ut hur mycket pengar man vill (kan ju vara bra i vissa fall) och Svea bank verkar också vara helt gratis. Finns det någon annat kort/bank ni rekommenderar med låg utgift och som inte kostar allt för mycket stt ta ut pengar med?

Läs i tråden: många verkar gillar PFC, tror det är debet.

Jag ska läsa igenom lite mer, lite “gammal” info då mycket har ändrats den senaste månaderna. P.F.C. har en gräns på 1000 kt i utag och 1,5% på allt över det men det kanske går att tillfälligt uppgradera till premium om man verkligen behöver ta ut pengar. Inte varje dag man behöver det nu för tiden såvida man inte vill åka till USA fö där tar de bara cash.

Insåg att jag missat en villkorsändring för SJ Prio som trädde i kraft den 1 juni. Nu får man bara nivågrundande poäng vid köp genom SJ, vilket gör kortet, för mig åtminstone som inte köper resor för 25 000 kr per år, mindre lockande. Så det är väl dags att sätta sig in i detta igen nu då.

Har aldrig lyckats göra ett köp med komplett via Chrome. När jag kontaktade kundservice ville de att jag skulle göra en fullständig dokumentation av varje steg osv. Kort sagt: Göra en felsökning åt dem.

Jag frågade då om hur mkt jag kunde fakturera för detta arbete?

Deras egen support hade enkelt kunna testa själv om de hade haft lite initiativ kan man tycka.

Funkar alldeles utmärkt på Edge i samma burk. Eller annan laptop osv för den delen.

Jag har å andra sidan haft problem
att genomföra vissa köp i Edgren senaste månaderna. Har inte Chrome men kunde slutföra i Firefox.

Har aldrig haft dessa problem tidigare.

Amex är nog det som fungera bäst.

Det var en väldans lång tråd, så jag vet inte om detta kortet redan dykt upp. Ett väldigt nischat kort, men jag har inte sett något annat som ger bättre villkor om man ändå kommer att använda det.

Törs knappt säga vilket det är, men here it goes…

kort1
kort 2

Är beredd att ta lite pikar för valet, men det är beställt. :stuck_out_tongue:

Om man handlar på Gekås, har man nytta av bonusen, annars inte.

Ja det var lite av min poäng, och kortets också. :slight_smile:

Jag har själv Komplett just nu men kommer säga upp det efter nästa faktura. För mig är det viktigt att det är enkelt att betala fakturan och komplett är allt annat än det tyvärr.

Är det? Samma som andra fakturor?

SEB utgivna kort och Amex har jag väldigt goda erfarenheter av ur den aspekten.

SEB har jag också :wink: Men dom har inte Apple Pay vilket är helt galet dåligt. Jag har skaffat CarPay (Volvokort på E-Faktura).

Jag vill ha Apple Pay på kortet samt att betalningen skall vara enkel som antingen E-Faktura eller att man kan koppla bankbetalning till det.

Skaffade Komplett för 6 månader sedan men stör mig varje gång jag ska betala. Finns inte ens så man kan scanna OCR för betalning utan allt måste knappas in manuellt vilket ger att jag antingen får skriva ut fakturan eller sitta med ipaden och läsa från den och skriva i mobilen (eller tvärtom)
Gör om gör rätt så kommer komplett vara ett bra kort.

1 gillning

Tänkte inte på det. Kreditkort med Apple Pay som jag har: Klarna, Amex, ST1, Danske Bank och Remembercard via Apple Pay.

Klarna tar dock avgift om man inte betalar direkt så där drar jag direkt från konto (brukar ta 3-5 dagar). Alla tar ju inte Amex men där kan man få e-faktura. Remembercard har också e-faktura.

Det är så hjärndött att SEB inte har Apple Pay så har fått hacka mig runt det med Klarna och Nordea.

Det är alltid samma OCR för Komplett, så en genväg är att ta upp förra månadens betalning och kopiera OCR-numret. Då slipper man ifrån att skriva in det manuellt.

2 gillningar