Bästa kreditkortet

Remember, efter tips här i tråden faktiskt

2 gillningar

Vilken dag i månaden skickar Everyday ut fakturan? Skaffade korten precis och vill inte missa att betala. Har begärt e-faktura så antar att den trillar in på bankensidan.

De bryter fakturan i början av månaden. Så typ den 4:e eller 5:en börjar den nya månaden gälla. E-fakturan kommer rund den 10-12:e men det går att kika på den online några dagar tidigare. Fakturan förfaller i slutet av månaden.

Jag betalar alltid samma dag som min lön ramlar in på mitt konto rund den 25:e. Fungerar utmärkt för mig.

Min senaste fick jag 6 april på hemsidan, skulle betalas senast 30 april

Kom inte ihåg när den kom in på banken

Alltså du betalar in mot Konto med ditt OCR, trots att inte fakturan gått ut?

Haha. Ja, låter kanske lite krångligt men jag gör det med alla mina fakturor och går fortfort. Det händer inget annat än enstaka swishbetalningar på mitt lönekonto på en hel månad och sedan sker allt på en enda dag. :slight_smile: Tycker att e-faktura är smidigt och avskyr autogiro. Det är OCR men både OCR och beloppet stämmer redan så jag fixar bara betalningsdatum.

Hade jag låtit det bli så tas pengarna från kontot typ en vecka senare när månaden tar slut.

Betalar du in det belopp som står förbrukat varje 25e? Eller måste man titta på något annat datum så de inte blir fel och man får betala ränta?

Det blir endast ränta om man betalar ett lägre belopp än faktureras och i så fall kommer räntan hamna på nästa fakturan. Såklart är det bäst att inte göra så och betala in hela beloppet.

En annan sak; jag tror att man måste godkänna e-fakturor hos banken oavsett och att beloppet aldrig dras automatiskt. Det är som ett ocr-brev som ramlar in i brevlådan fast då är det elektroniskt och ifyllt i förväg. Det är inte specifikt så för Everyday-kortet.

Jag gillar kreditkort utgivna av SEB. Bra app (Spendwise), brytdatum sista dagen varje månad så köp från 1:a i en månad ska betalas den sista i nästkommande månad. Bra möjlighet till e-faktura / autogiro (för autogiro kan man välja hela beloppet eller ett fast belopp).

Negativt är att Apple Pay saknas.

Utav de kreditkort jag har som också har Apple
Pay är det Amex Green och Re:Member Card. Amex har ett rörligt brytdatum men verkar ligga i häraden 4-6 i månaden. Re:member är jag osäker på.

Använder kreditkort mycket mindre nu för tiden. Förr var det mer för att behålla SJ Prio svart.

Rocker har en egen tråd här i forumet, så jag skrev ett inlägg där om att Rocker nu har ett Cashback-program för sitt debitkort när man värvar nya kunder.
Kolla på: Rocker Cashback

@savecake , nu har Rocker ett Cashback-program när man värvar kunder så jag kommer nog att avveckla mitt everydaycard. Dessutom är Rocker avgiftsfritt och har nu både Apple och Google pay. Eftersom Rocker har en egen tråd i forumet skrev jag ett inlägg där Rocker Cashback

Bästa kreditkortet just nu (?), Everydaycard har erbjudande t.o.m augusti med rabatt på Preem med 30 öre/liter mot normala 15 öre/liter på både bemannade och automatstaioner. Inte lika bra erbjudande som dom brukar ha alltså.

Tack för tipset, tyvärr har jag redan kortet så kan inte få en automatisk cash utan att själv bjuda in någon. Trist att man ska få sämre villkor bara för att man är tidig… :slight_smile:

Dock så är jag tveksam till att cashbacken kommer finnas kvar på längre sikt. Känns inte hållbart att slänga ut 0,5-10% cashback även om det är begränsat till 600 kr per månad.

Kommentar om Komplett bank. Skulle spärra kortet idag och det fungerade inte på Mina sidor pga tekniskt fel. Ringer deras spärrservice och hamnar hos någon som bara pratar engelska och bryter på ryska… så Komplett känns inte tillräckligt seriöst tyvärr. Blir att byta kort.

4 gillningar

Löste det sig med spärrningen?

Ja, det gick bra tack. Fick ladda ner appen för att se bekräftat att det var spärrat. Hemsidan visar bara tekniskt fel på Mitt kort.

Tänkte att prova Blue Cashback och se hur det går med Amex. Jag har Preem som backup. Någon som kan bjuda mig in?

Annars blir det bara ett Everyday kort. Mindre cashback än Blue men de verkar ha bättre försäkringar, avgifter (valutapåslag etc), och funkar överallt.

Jag har provat att registrera mig på Vivid men kan inte få mitt namn rätt. De vill göra om mitt ”ä” i efternamnet till ”ae” på tyskt vis, vilket även skulle stå på kortet. Jag gissar att det skulle bli problem ibland med att namnet inte stämmer vid köp. Någon som har lyckats fixa detta?

Udda. Har du provat att boka via Tallin? Jag bokade i maj en 2-4-1 till Mexico (Cancun) i januari och den är med SAS resp. TAP.

Jag älskar verkligen SAS Eurobonus-kortet. Resan till Mexico går på 130 tusen poäng och 4294 kronor i skatt för två personer i business. Kanonbra. Jag hade aldrig betalat ordinarie pris för business. Det kan vara lite stökigt att hitta bra rutter om man vill resa med annat bolag inom StarAlliance, men med lite detektivarbete fungerar det. Det finns bra sajter att söka bonusbiljetter på. Jag har använt både United och Air Canada. Kolla på businessclass-forumet där har de bra tips på ställen. SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Vill någon prova på så får man 20 tusen poäng i startbonus (ger en ToR i Norden). PMa så får du en invite.

Det är förmodligen bäst att dylika affe-länkar inte postas hur välmenande det än är, skulle nog bli rätt spammigt i forumet. Vill folk ha invites är det bättre be dem PM:a. Har sett liknande länkar postas för olika mobilerbjudande etc.