Även obemannade. För alla köp hos matbutiker och drivmedel gäller 1% hela tiden.
För alla övriga köp måste man först spendera 20.000 sek per halv år och då går det från 0,5% till 1% också. Spel, kontantuttag och överföringar är och blir aldrig bonusgrundande.
Hos Preem får man dessutom rätt ofta (det känns som hela tiden) 30 öre per liter rabatt hos bemannade stationer och 15 öre hos obemannade.
Det är alltid minst 15 öre rabatt/liter drivmedel på Preems bemannade stationer. Just nu (mars och april) är det 30 öre rabatt både på Preems bemannade och obemannade.
Har nu skaffat everyday men tycker deras egen hemsida är gles på information. Skaffade det egentligen för att få bonus på bensinen då jag pendlar 14 mil om dagen men tänkte också att jag och tjejen kan använda det till gemensamma utgifter och då släcka våra kort till vårt gemensamma konto så har vi också direkt sparat 600:-.
Annars har vi delad ekonomi och jag ska betala min egen pendling, hur specas tankningar på fakturan?
Hört att det också går att hålla ett saldo på kontot alltså föra över från vårt gemensamma konto till kortet? Någon som vet något?
För övriga utgifter är det inte så. Så det kan vara lätt att känna igen. Nu tankar jag aldrig på annat än Preem så det kan var annorlunda för icke-Preem stationer.
Jag funderar på att byta mitt nuvarande FirstCard (som numera är helt utan bonus) mot ett Everydaycard, men snubblade på följande formulering i deras villkor (Räntor & avgifter - Everydaycard):
OBS: Fr.o.m. februari 2021 får stycket ’Allmänt om användning av Kort’ följande tillägg: ’Kortet får enbart användas för ändamål som faller utanför närings- eller yrkesverksamhet.)
Jag tyckte det var otydligt vad som avses, så jag mailade kundtjänst och bad om ett förtydligande och fick svaret:
Det som menas med detta är att kortet ej får användas i syfte och inköp för ett eget företag och inte heller för anställd när man gör utlägg som man sedan får ersättning av sin arbetsgivare för.
Det innebär alltså att man inte kan ha Everydaycard som enda kort om man reser i tjänsten eller t ex representerar mycket. Jag inser att det kan ge lite ”för mycket” bonus, men samtidigt minskar detta värdet av kortet avsevärt - inte främst pga utebliven bonus utan pga merarbete och merkostnad för att behöva ha två olika kort.
Hej!
Detta blir mitt första inlägg och är Inte avsett som reklam. Ni som flaggat får gärna meddela vad som är fel?
Nu är appen klar för Rocker.
Gratis kort.
Ränta från 0,85 % med fria utag!
Eller enligt en artikel idag ska det vara 0,95% med fria utag och det blir då Sveriges högsta ränta med fria uttag isf.
Du kan även synka andra kort och konton för att få en helhetsöversyn.
Appen är fortfarande under uppbyggnad och blir bara bättre.
Har Rocker och använder det för småinköp istället för kontanter. Fyller enkelt på med Swish. Ett för mitt ändamål bra kort. Har även Volvokort och Komplett- kortet.
Vad exakt är det som låter för bra för att vara sant? Kortet är länkat i samma post som du frågar om. Med reservation för att något ändrats i erbjudandet sedan jag skrev inlägget.
Ursäkta, den var så tydlig att jag missade den. Min selektiva livsträning censurerade reklamen. Jag ska kolla närmre på detta. Låter intressant och tack för att du berättar.
Tack för tipset @Rille!
Har nu skaffat Rocker-appen och testat överföra till och ta ut pengar från sparkontot med 0,95% ränta. Verkar funka samma dag eller över natten. Tyvärr är insättning till sparkontot begränsat via Trustly och då från Swedbank, SEB, HB, DB och Nordea. Swish funkar också men då blir det mindre belopp i taget. Inte möjligt göra giro eller banköverföring till sparkontot. Men uttaget funkade till t.ex. Skandiabanken. Har problem med överföring från Swedbank, där jag blev blockad i Swedbanks system. Efter kontakt med Swedbank och dom försäkrat sig om att jag inte utsatts för något bedrägeri skulle dom ta bort spärren. (Snyggt jobbat Swedbank , ni verka ta säkerheten på allvar). Men det funkar fortfarande inte så det blir ny kontakt med Swedbank imorgon.
Bland alla kort man kan knyta till Rocker saknas idag Everydaycard. Jag har bett dem öppna för det. Google pay finns redan och Apple Pay ska komma i maj. När dom fixat kopplingen till Everydaycard och Apple Pay kanske jag inte behöver Curve längre. Får titta på det framöver.
Rocker verkar vara på hugget och tacksamma för förslag, får se hur dom lever upp till att införa förslagen.
Är Komplett kreditkort fortfarande det bästa bonuskortet? Tror det har nämnts i denna tråden innan men dom sänkte alla bonusar vid årsskiftet. Jag har själv haft kortet i snart två år och gjorde precis en svart-på-vitt jämförelse före och efter utifrån mitt eget spenderande:
Innan årsskiftet: 1 800 kr i bonus per år. (maxtak är 2 000 kr per år)
Efter årsskiftet: 500 kr i bonus per år.
Det är alltså en rejäl sänkning, så frågan är om det är värt allt krångel för ca 40 kr i månaden i bonus.
Max tak är fortfarande 2000kr per år och 500kr per månad. Däremot är intjäning av bonus mycket svårare. Det sänks till 0.5% för alla köp under 20000kr istället för 1% eller 2% innan årsskiftet.
Krångliga bonusvillkor, men jag får det till 980 kr per år, så 785 kr efter årsavgift. I så fall ger Everyday Card ungefär 60% högre bonus än Komplett. Rätt stor skillnad, men fortfarande inte ens en hundralapp i månaden.
Sen EU-reglerna satte stopp för höga transaktionskostnader har jag slutat jaga småpengar i bonus. Dessutom är det sällan ett kort är bra över längre tidsperioder. Jag kör ett gratis kort utan bonus, men med skaplig app, Apple Pay och generellt ett kort som fungerar (haft problem med tex Komplett)
Vilket kreditkort använder du om jag får fråga? Jag vill helst använda ett kreditkort för samtliga köp, då det har bättre konsumentskydd (chargeback). Finns lagstiftning på EU-nivå som skyddar kreditkortsköp men inte köp med debetkort. Därför faller många kort som använder Visas prepaid debit card bort (Rocker, Lunar, Revolut, etc).