För mig och hur jag satt upp min ekonomi betalar jag gärna 200 kr om året när jag räknar ihop det hela. Även i mitt enpersonshushåll klaffar det för mig.
Jag tror att det är därför att det inte finns något “bästa” kreditkort. Bäst betyder gratis för vissa. Bäst betyder billigare resor och valutaomväxling, mycket cashback, bra försäkring eller smidig app för andra. Det tycker jag vad som är bra med den här tråden. Så länge man inser att det inte är en tävling så får man mycket info och kan välja vad som “passar bäst”.
Det här är en viktig poäng. Jag betalar gärna för tjänster som underlättar livet för mig och min familj eller som ger något annat mervärde. Vissa andra kan inte släppa alternativkostnaden på vad de där hundralapparna i uteblivit sparande kan bli efter 25 år. Jag ser det på ett annorlunda sätt, om något ger mig ökad trygghet eller förenklar livet så lösgör det tid eller mental kapacitet att antingen fokusera på inkomstbringande aktiviteter eller vara ledig och ladda batterierna. Just därför betalar jag gärna för bra tjänster. Betalar personligen drygt 2000 kr om året i kort- och bankavgifter, det enda jag stör mig på är de fall där de envisas att ta betalt lite varje månad. Jämfört med vad det kostar för företaget med banktjänster, redovisning etc så är det billigt trots att “hushållet” omsätter ganska mycket.
Vi handlar allt på krediten. Ser bara fördelar med det om man har koll på sin ekonomi.
Så 200 kr är snabbt ihoptjänat. Sen får man alltid lite extra reseförsäkringar och annat man kan se som en sparad utgift mot hemförsäkringen.
Jo jag vet men för vår del så gjorde det bara att vi handlade mer än vad vi behövde för att få poäng och liknande så vi rannsakade oss själva och slutade använda det i “onödan”. Reseförsäkringen har man ju bara nytta vid resor så där använder jag alltid kredit.
Hur räknar du då?
Everyday kostar 195kr, nollställer två gånger per år då man måste upp i 20000kr innan man får 1% på allt igen. Rocker ger 0,5% Cashback per värvning. Så beror på hur man lyckas i ”pyramidspelet”
Inget Jag är i samma situation och har jämfört med alla (för mig kända) kreditkort med cashback. Det är dock avhängigt av, som du skriver, att man gör en stor del av sina inköp på Coop.
Har i många år haft Coop MC då vi handlade en majoritet av vår mat därifrån. För något år sedan bytte de kort-leverantör (eller nått) till Entercard. Sedan dess är jag missnöjd.
Framförallt av dessa anledningar:
Vissa köp kan “släpa” flera dagar, dvs. de syns inte ens som reserverade. Detta gör att jag kan ha 9000kr disponibelt ena dagen för att sedan ett par dagar senare, utan några inköp, ha -1000kr.
Historiken i både app och web är hopplöst dålig, då den framförallt inte visar förändringen av disponibelt belopp kontra uttag/insättningar.
Både app och web lämnar generellt mycket att önska.
Nu handlar vi dessutom inte på Coop längre, men än någon enstaka gång.
Har därför sagt upp det och är på jakt efter något nytt.
Har bra lön, ganska stor spend och betalar alltid i tid.
Samtidigt frågar jag mig, behöver jag ens ett kreditkort i dagsläget?
Vi reser typ ingenting just nu, pandemi, hund och barn gör att den typen av resor vi tidigare gjort inte är särskilt aktuella.
Samtidigt har vi som sagt en rätt stor spend, så det är trist att låta den “gå till spillo”.
Vad har ni för tips?
Ska jag ens ha ett kreditkort? Isåfall verkar Everyday vara det som lockar mest.
Om inte, vad ska jag ha för kort då?
Vill alltid ha minst 2 kort i plånboken, gärna ett från Visa och ett från MC. Mitt vanliga bankkort (Skandiabanken) är ett Visa.
Har jag förstått rätt att vissa av er har länkar som ger mig 0,5 % cashbacks på Rocker om jag signar upp mig via länken? För på deras hemsida står det att JAG måste bjuda in någon för att få cashback och det är jag inte intresserad av, vill inte hålla på att värva folk
Precis. Får du en länk av någon som redan är medlem så går du in på 0,5% cashback nivån och den vars länk du använder åker upp 0,5%. Tror att forum etiketten säger att sådant ska tas via PM.
Skaffar du paketet utan länk så får du (om inte erbjudandet har tagit slut) 500 kr i en engångspremie men ingen Cashback.
Har inte värvat någon bortsett från min egen fru så jag ligger på 0,5% nivån. Är inte den typen som försöker värva kompisar så det var ju bra att jag kunde värva frun i alla fall.
edit: kom just på att jag for med osanning. Jag har game:at värvningar tidigare i livet, nämligen Dropbox. Lyckades komma upp i 20 GB gratis där genom värvningar.
Min erfarenhet är att det här undviks effektivt om man använder Apple Pay via Nordea (och har Nordea Wallet). Då pratar vi dock debit-kort.
Frun råkade ut för liknande nyss med sitt vanliga SEB debit Mastercard.
Har inte märkt av fördröjning på något av våra SEB Credit kort för man får notifieringen direkt från appen Spendwise (Circle K / SJ Prio) men har inte haft järnkoll på det.
Nu ser jag att jag är sjukt sen in i denna diskussion men jag håller på och letar nytt kreditkort. Men det känns väldigt rörigt med massa olika kort som verkar skilja sig på många sätt.
Men nu har jag försökt nörda ner mig lite och tycker mig hitta en klar vinnare för mig:
Amex Blue.
Jag har kreditkortat så mycket jag kunnat med mitt Amex Gold nu i kanske 10 år. Det blir aldrig mindre än 100 000 kr per år (blir nog mycket mer egentligen men från denna summa och uppåt kommer min “vinnare” dra ifrån mer och mer). Alltså minst 830 kr (1250kr - 420kr) per år i cashback.
Komplett skrivs det om. 500kr för mig då den skumma minst 20 000 kr för ett köp för att få 1% inte kommer användas mycket.
Everyday är väl kortet som är närmast konkurrent som inte lär bräcka Amex i cashback men som kan användas på fler ställen (även om Amex tas ganska brett idag).
Kan ni hjälpa mig? Tänker jag fel? Vad är det jag missar med andra alternativ? Varför verkar inte ni andra så övertygade (eller ens pratar om Blue som alternativ)?
Tror det är årsavgiften som skrämmer bort en del. Är du ingen storspenderare så tjänar du kanske inte så mycket på den. Sen om jag har hittat rätt vid min snabba googling så verkar den ha 2% valutapåslag och 4% uttagsavgift. Reseförsäkringen som ingår verkade aningen snål också. Kreditkort som komplett t.ex är gratis och har 1,75% valutapåslag och 0% uttagsavgift men visst då har du bara 0,5% cashback så den har blivit sämre sen dom sänkte cashbacken.
Om du är okej med ett betalkort istället så kan jag rekommendera Rocker. 0kr årsavgift, 0% valutapåslag, 0% uttagsavgift(upp till 3000kr) och bra reseförsäkring utifrån vad jag kan läsa. Kortet fylls på lätt via swish genom deras app. Dock är cashbacken där också bara 0,5% och det är bara om du signar upp med en tipslänk från någon. Om folk använder din tipslänk får du dock ytterligare 0,5% cashback så du har möjlighet att få mer än andra kort. Sen har dom även en deal just nu att dom 20 000 första som skaffar kortet får 500kr insatt på det
Fattar inte riktigt grejen med Rocker, Lunar mfl. Varför ska jag ha ett kort dit jag kan swisha pengar från mitt vanliga kortkonto och sen betala. Dessutom är det ju inte lika lätt att få tillbaka pengarna till ens ordinarie konto vid behov. Vad missar jag?
Har inte provat lunar så kan inte kommentera om dom men om jag jämför Rocker med min vanliga bank(sparbanken nord) så skulle jag säga att jag ser väldigt många fördelar.
Betalkortet jag har hos sparbanken har ett valutapåslag på 1,65%, 35kr uttagsavgift i länder utanför EU( vilket jag upptäckte kostade någon hundralapp under min vietnam resa) samt ingen cashback.
Hos rocker får jag 0% valutapåslag, 0% uttagsavgift och 2% cashback (eftersom jag värvat någon vän.
Sen får jag också bättre säkerhet hos rocker som jag inte får hos min vanliga bank. Typ tillfälligt låsa kortet från internetköp(har det dock alltid av eftersom man inte handlar så ofta online), regionlåsa kortet och frysa kortet tillfälligt om man tror man tappat bort det. Gillar också att man får en pushnotis varje gång ett köp har genomförts som berättar på hur många kr den var och vars ifrån samt hur mycket som är kvar på kortet.
Visst det negativa skulle väl isåfall vara som du säger att det tar 1-2 dagar att göra ett uttag från rocker till din vanliga bank. Själv har jag då sällan mer än 2k på kortet för mina vardagliga köp och fyller på helt enkelt lite oftare eller när jag ska göra något större köp. Tror oddsen att jag skulle behöva göra ett uttag från kortet till min vanliga bank är väldigt låg
Skiljer inte så mycket i cashback mellan Everydaycard och Amex Blue egentligen eftersom Amex Blue kostar mer i årsavgift.
Fördelar att väga in med Everydaycard är:
e-faktura med hela skuldbeloppet ifyllt
rabatt på Preem utöver cashback med 15 öre/L
ingen årsavgift första året
funkar överallt i Sverige
kampanjer några gånger om året, senast i somras dubbel rabatt på Preem, tidigare dubbel matbonus (2%)
utbetalning av cashback två gånger om året istället för en gång
Jo jag har förstått att endel väger valutaväxling och uttag. Och sen årsavgiften förstås. Man måste ju upp endel i utlägg för att det ska löna sig såklart.
Jo man använder ju korten olika så det blir ju olika saker som är viktigt. Av de saker du räknar upp så är det för mig Mastercards bättre teckning som sticker ut! Det var den punkten som gör att det blir lite fight. Men handlar du någonstans mellan 30.000kr (bara 0.5% everyday köp) till 90.000kr (bara 1% everyday köp) eller mer per år så är det bara plus till Amex.
Tack igen för ditt utförliga svar.
Mvh
Robban
Förlåt Rolf men kan du utveckla resonemanget angående reseförsäkring! Jag glömde nämna det i mitt svar men det lät intressant!
Om jag ska vara ärlig har jag inte kollat villkoren men är det bara jag som har uppfattningen (förlegad?) att reseförsäkring är Amex USP??? Jag trodde de var bäst på reseförsäkringar.