Bästa kreditkortet

Shell MasterCard

1 gillning

Huh, jag trodde bara det var poäng för resor. Får nog bli Norwegian. :grinning:

På Norwegians hemsida står det bara att deras bonus (cash points) kan användas till resor, inget om att man kan få det i pengar?

Jag har använt Everyday under ett år nu och varit väldigt nöjd. 0,5 % bonus upp till 20 000 och sen 1 % på allt (mat och bensin ger dock 1 % hela tiden) och e-faktura via Kivra. Tyvärr kostar det 195 kr efter första gratisåret så nu kollar jag runt efter andra alternativ. Det känns som det är svårt att hitta något med 1 % bonus numera, har skaffat Rocker men det är ju tyvärr ingen kredit vilket är skönt vid större inköp.

1 gillning

Ah se där, intressant. 0,5 % har jag dock redan hos Preem - jag vill ha 1 % som på den gamla goda tiden hehe :wink:

https://www.banknorwegian.se/c/kundservice/anvandarguider/byt-mellan-cashpoints-och-cashback-intjaning/

Det kan vara tillfälligt dock. På deras screenshot står det att det är pga pandemin. :wink:

1 gillning

Volvokortet har e-faktura och ingen årsavgift.

Det där hände mig just också: SEB säger att det är betalat den 27:e, KomplettBank påstår den 28:e och drar saftig ränta direkt.

Jag vet inte om detta är något nytt de börjat med, för det har inte hänt tidigare under de ca 2 år jag haft kortet, men om det här är något de satt i system så känns det som att en varning är på plats.

Är det fler som råkat ut för detta den senaste månaden?

1 gillning

Det verkar ha hänt många, inklusive mig. Har också haft kortet typ 2 år och aldrig hänt innan. Tror inte de har ändrat villkoren utan det är nog något i deras system som gör att alla betalningar bokförts den 28:e.

1 gillning

I transaktionsutdraget på KomplettBanks webb för kreditkortet har det för några veckor sedan dykt upp en ny kolumn med ett annat datum som inte var där tidigare (det är alltså två datumkolumner nu). Jag undrar om det har blivit något fel hos dem i samband med den ändringen? I vilket fall som helst så kan det ju inte vara OK att bara plötsligt fördröja mottagningen av fakturabetalningarna en dag och sedan dra ränta från alla kunder…

Förstår inte riktigt vikten av att få e-fakturor med rätt belopp ifyllt (och datum). Datum då beloppet ska dras är lätt att ändra till den 25:e, om lönen kommer in då.

Autogiro för kreditkort skulle jag inte vilja ha då jag vill kolla att beloppet stämmer. Har bara autogiro när det är samma belopp som dras varje månad, bostadsavgiften, försäkringar, csn m.m.

E-faktura med automatisk betalning är ju det absolut smidigaste. Då har du flera veckor på dig att kolla att fakturan är rätt, innan den automatiskt går iväg. Stämmer allt behöver du inte göra något alls, är det fel kan du radera e-fakturan och kontakta företagets kundtjänst.

1 gillning

Har aldrig haft e-faktura med automatisk betalning, utan måste godkänna dem i internetbanken (SHB). Kanske är trevligt att ha automatisk betalning men det behöver väl inte stå och falla med det?
Fakturorna för kreditkort brukar komma i mitten av månaden och förfallodatum vid månadskifte. Är man osäker på om pengarna hinner komma in är det ju bara att ändra datumet till förslagsvis när lönen kommer in.

Jag tycker det blev rätt stor skillnad i livskvalité när jag automatiserade hela betalningsgrejen. Man tittar till det lite då och då så att allt verkar rätt, men annars sköter det sig helt själv.

Innan plingade bankappen flera gånger per månad när det kom in nya räkningar, och ibland kom det pappersräkningar att ta hand om.

Du har nog rätt. Brukar inte ändra e-fakturor så jag ändrade alla mina till automatisk betalning nyss.
Sen kanske det sparar 10 minuter varje månad så räknar inte med höjd livskvalitet. Då är det mycket större skillnad att sluta med twitter eller ännu hellre, sluta kolla på nyheter på teve :grinning_face_with_smiling_eyes:

Papperfakturor har jag inte haft på flera år.

1 gillning

Med livskvalité menar jag mest att slippa “Jag måste komma ihåg att göra x innan datum y”. Den typen av avlastning är värd mycket för mig :slight_smile:

Man har alltid massa andra viktiga saker att komma ihåg som kan få mer plats då.

4 gillningar

Fungerar det samma om man skickar något i retur och återbetalningen registreras först på nästa faktura/månad? Åker man på ränteavgift om man ej betalar hela fakturabeloppet dvs att man dragit av återbetalningskostnaden i ‘‘förskott’’?

Ja. Men det beror ju på när du debiteras för kostnaden. Betalar du mindre än fakturan får du betala ränta. Men ibland har man ju handlar för mer, bara det att man handlar efter brytdatumet för fakturan. Och då kan man ju vänta med det till nästa månad.

KomplettBank har nu mailat och sagt att något blivit fel och att de kommer ta bort den felaktiga räntan.

1 gillning

Hur mycket får man ha tillgodo pengar på Komplett mastercard? Har man möjlighet att fylla på kortet med pengar? Det är så jag använder kreditkort utan att aldrig behöva utnyttja kredit. Just nu har jag Preem Mastercard och Bank Norwegian och så klart på laddat :+1:. Så skipper jag tänka på månadsfakturan då den blir alltid 0 sek.Funderar på Shell mastercard det ger 2% ränta tillbaks upp 15000sek . Ganska bra ändå. Har bytt bank i veckan från Länsförsäkringar till Skandia då allt är gratis hos skandia om man inte vill ha deras kort. :+1:. Bank Norwegian är smidig om man vill ha lite kontanter eller ta ut pengar på resan. Glömde att jag har även PFC mastercard om det skulle behövas :joy:.

1 gillning