Bästa kreditkortet

Vi kör på Re:Member.

Fördelar:

• Ingen avgift
  • Extra kort utan kostnad (dealbreakern till varför vi aldrig skaffade komplett)
  • E-faktura nogrannt indelad med betalningar gjorda per kort
  • Bonus på utvalda butiker

Nackdel:

• Bonus endast på utvalda butiker

Jag tycker det har fungerat bra. Vi har haft det i ca ett år nu. Vi har kopplat båda korten till bonussystem på hemköp och samlar all vår matbonus på det sätter istället. Har hämtat in några hundralappar på köp via webbshopparna, bland annat vid köp av vinterdäck.

Hittar ni en kredit med gratis extrakort och bonus på alla köp, hör av er! :wink:

2 gillningar

Hittade denna jämförelsen, finns massor av olika kort. Största sammanställningen jag har sett.

1 gillning

@Stefan17 nej, jag har inte gjort nåt speciellt. Har bara fått det nekat nån enstaka gång och då har det funkat på andra försöket. Men jag har inte bil så jag har inte använt det för att tanka. Mest affärer, restaurang och online. Eller nu när jag tänker efter så funkade det inte i SJ-appen och min lokala buss-app förut och i en biograf-app. Men för der mesta funkar det.

(Första inlägget - hej!)

Ifall man inte flyger så mycket att t.ex. ett EuroBonus-kort känns lönt, men kanske åker tåg lite då och då slår jag gärna ett slag för SJ Prio Mastercard.
Den stora grejen som skiljer SJ från flygbolagen är att alla köp på kortet är nivågrundande, inte bara köp hos SJ. Så även om man inte åker en massa tåg kommer man snabbt upp till Prio Svart och får högsta poängintjäning (30 p/100 kr) samt 100 kr lägre årsavgift (195,-).
Andra fördelar är att poängbiljetter alltid är full flex och att man får tillträde till loungerna i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Jag har inte köpt en tågbiljett för pengar på många år :slight_smile:

4 gillningar

Tack för tipset! Kollade in detta lite närmare, men det är tyvärr rätt hopplöst att få grepp om typ hur mycket en poäng är värd och därför vad den effektiva bonusen på detta kortet i praktiken är. Om jag räknar på detta lite slappt så får jag det till att en poäng, i bästa fall, är värd typ 10 öre (med reservation för att jag är ute och :biking_man:). Och i sådana fall får man med detta kort en cashback på 1-3% (oklart när man får respektive procent) för en årskostnad på drygt 300 kronor.

Jag vet inte, skulle behöva se en bättre kalkyl, gärna från SJ själva (deras egna exempel var extremt specifika och omöjliga att härleda till någonting mer generellt).

Min erfarenhet av priopoängen är att svart nivå ger cirka 3% cashback om poäng används till resor med nattåg (bäst värde). För andra typer av resor lite sämre.

2 gillningar

Grejen med flyg- och tågpoäng är att det inte är direkt jämförbart med en cashback. Man bör mer se det som ett alternativ som kan ge mervärde både i sparade utgifter och upplevelse. Och det kan vara ett bra alternativ när man inte erbjuds bättre cashback än 0,5% på andra kort.

Ska försöka mig på en kalkyl för SJ och utgår då från nivå Svart (kräver en intjäning på 25000 poäng). År 1 krävs en oms på 155’ men nästkommande år räcker drygt 83’ för att hålla sig kvar på nivån. Åker man lite tåg för betalda biljetter under sitt första år och köper lite fika i bistron så går det givetvis snabbare.

Ex. årsomsättning 100’ ger 30’ poäng.
Enkelresa i 1 klass mellan de större städerna kostar mellan 4800 och 7200 poäng (Gbg-Malmö är billigare än Sthlm-Gbg/Malmö). I snitt får man alltså 5 resor.
Samma resa en lördag i mars kostar i pengar som billigast ca 300 kr dvs totalt 1500 kr minus årsavgift 200 kr = 1,3% motsvarande cashback.
Det är den enkla kalkylen. Men priset 300 kr avser tidigaste avgången kl. 06:24 (exempel Gbg-Sthlm). Vill man sova två timmar extra på lördagen och ta avgången 08:24 går priset upp med 200 kr. Då får vi en “cashback” på 2,3% i stället.

Men det finns ju som sagt andra, “fluffigare” värden också: att alltid kunna resa 1 klass, boka av eller om en biljett och småäta i en bekväm lounge före avgång. Att inte behöva vara dumsnål och boka 06:24 lördag morgon för att det är 200 kr billigare.
(Loungerna ska sägas kan inte mäta sig med flygbolagens business-lounger. Men tröskeln för att bli insläppt är mycket lägre.)
Detta får jag baserat på min vanliga årskonsumtion utan att behöva betala för en enda tågbiljett.

I jämförelse med flygbolagens upplägg där bara resor är nivågrundande i kombination med en låg årsavgift blir SJ Prio Mastercard attraktivt för någon som bara reser lite då och då.

Som med allt annat är det ju högst individuellt hur man värderar detta. Hänger ju lite på var man bor i landet och, givetvis, om man gillar att åka tåg. Men för min del tar jag mycket hellre allt ovan än 0,5% cashback.

Jo förresten, man får gratis kaffe ombord också :coffee:

4 gillningar

De använder jag oxå, samt använder det i jobbet och som “utlägg privat”, vilket gett mig ca 2-3000 kr/år i kontanta pengar. Det är det bästa jag har hittat hittills för min situation.

Ja, jag har inte heller haft problem med Revolut? Är det bara för företagskunder som det krånglar? Jag tycker definitivt inte att det är anledning att avskriva det i så fall. De flesta av oss (?) är väl privatkunder, eller är det så många egenföretagare på forumet?

1 gillning

Konstigt att det är inte mer som nämna Amex Blue Cashback här. 1,25% cashback som är mycket bättre än SAS Amex eller Komplett (0,5%) och Everyday (0,5% och 1% bara från 20,000Kr). Med en referral kan man få kortet 15 månader gratis (och sluta kortet efteråt om man inte vill betala): www.americanexpress.se/bjudin/aURELGR2zc?CPID=999999550

Det är ett alternativ.
Gissar att tryckfelsnisse var framme då det handlar om 420 kronor som man får vilket motsvarar årsavgiften (dvs 12 månader “gratis”, inte 15).

Om man handlar för 2800 kronor / månad går man +/- 0 på avgiften (35 SEK / månad), allt efter 2800 kronor / månad blir plus.

Amex har förstås också efaktura och app för alla som vill ha det.

Efter att ha läst i tråden har jag beställt American Express Cashback och Preems kreditkort. Har tidigare haft OKq8 och Komplett, men efter att komplett försämrade sitt bonussystem har jag letat efter ersättare.
Återkommer med mina erfarenheter av de nya korten under våren.

1 gillning

Jag undrar om det finns några speciella tips för att utnyttja SAS Amex 50% rabatt på bästa sätt? Jag har nått den och måste boka min 50% rabatt inom nästa år. Jag trodde det skulle vara lika enkelt som att leta efter ett flyg på SAS eller ett annat Eurobonus-flygbolag, men jag läste på nätet att människor har hela strategier för att hitta bra rutter? Allt jag vet är att jag skulle vilja göra det till en större resa, t.ex. gå någonstans längre och i business class med endast poäng. Jag tänker att om jag får 50% och har tillräckligt med poäng kan jag lika gärna göra det till något mycket speciellt!

1 gillning

Jag vill passa på att slå ett slag för ett lite mer nischat kort. Ett kort som säkerligen inte kommer passa alla, som är relativt nytt men som jag ändå tycker borde nämnas här på RikaTillsammans.

Vivid heter det. Om jag ska göra det enkelt för mig att beskriva kortet så är det (på sätt och vis) en tysk utmanare till Revolut.

Om man öppnar ett gratis konto hos dem får man för tillfället ett lila metall-kort. Vivid har sedan två “planer”; en som är gratis och en som de kallar för Vivid Prime. Den senare, som kostar 10 EUR / månad, får man prova på i 3 månader gratis. Metallkortet får man behålla även om man väljer att inte fortsätta med Vivid Prime efter “trial period”.

Men vad är det som är så speciellt med detta kort då?
Jo! Om man kör Vivid Prime så får man cashback i form av “investerande i aktier”. Man väljer en (eller olika) “favoritaktier”, och varje gång som man betalar med kortet så får man cashback investerad i den aktien. För det flesta köp här i Sverige är det väldigt låg cashback, 0,1 EUR, men det finns vissa köp som ger tex 10% (för att nämna några: Spotify, Netflix och Amazon Prime Video), dessutom kan man genom vad de kallar för “Super deals” få tillgång till 10% cashback på Lidl och Uber Eats (för att ta ytterligare exempel).

Det intressanta är också att de här “investeringarna” bara kan gå på plus, för deras cashback fungerar så att om aktien in föetag X går upp med 10% (tex) så går ditt innehav upp med samma – men de skyddar dig från “risekn med aktier”, om aktien går ner med 15% så har man ändå kvar den cashback som man från början har “fått in i företaget”. Jag nyttjar själv detta med att ha valt ett ganska volatilt företag som Tesla; om det skjuter iväg som en raket så är det ju kul, om det sedan kraschar har jag inget förlorat :smiley:

Sist och slutligen, självklart har jag en inbjudningslänk:

Använder man den får både du och jag upp till 20 EUR insatta i deras cashback system :slight_smile:

Tyckte ändå att det här kortet platsade väldigt bra att rekommendera här på RikaTillsammans eftersom att det både handlar om ett kort och om investeringar. Kul grej!

4 gillningar

Så synd att du kommit igång med detta just ni. Mitt i rådande pandemi. Jag har själv varit poängjägare hos SAS, och lyckas få både poäng och “2 for 1 voucher”.

Det är som du förstått: att köpa bonusresor är långt ifrån lika enkelt som att köpa vanliga resor för pengar.

Min senaste stora resa som jag gjorde kostade 165 000 poäng + en 2 for 1 voucher, Stockholm - Singapore, två personer, business class, t/r med Singapore Airlines (Star Alliance). Till det var jag tvungen att betala för skatter (dvs, man kan inte betala “endast med poäng”).

MEN som sagt, nu lever vi med covid-19. Det här har tyvärr gjort att SAS har stängt av möjligheten att boka award-biljetter med andra flygbolag inom Star Alliance, dvs, du kan i nuläget bara boka resor med SAS. Om jag får spekulera så beror det på att SAS blöder pengar, och givietvis kostar det pengar för SAS att boka resor i andra bolag, så då har man helt enkelt tagit bort den möjligheten nu (utan att berätta när den kommer tillbaka).

MEN, för att avsluta med något positivit: om du vill resa med SAS (vilket inte är fy och skam) i business så finns det ett ganska bra verktyg för att söka dessa resor, här följer länk till det:

SAS Business award flights - Travel hacks (awardhacks.se)

Lycka till!

Efter att jag bad om det så har @janbolmeson fixat så att denna tråds första inlägg är en så kallad Wiki-sida. Det innebär att vem som helst kan editera detta inlägg. Jag tog mig därför friheten att skapa en tabell där jag tänkte att vi kan sammanfatta info kring alla kort. Tabellen är bara påbörjad, kolumnerna är provisoriska och vi kan ändra på den friskt tänkte jag, men det är i alla fall en start.

Så, gå gärna in och lägg till ditt favoritkort i tabellen. Hur man ska skriva för att det ska bli rätt bör framgå genom att titta på den kod som jag redan har petat in.

3 gillningar

Webbsajten konsumenternas.se har en bra jämförelse av kreditkort: Jämför villkor | Konsumenternas

1 gillning

Vilken användbar webbplats, tack! Jag undrar hur mycket skatter vanligtvis är på en interkontinental resa så? Jag tvivlar på att det kommer att vara säkert att göra resan inom detta år, så jag kommer sannolikt att boka senare på året för 2022 istället; kanske vid den tiden kommer de att låta dig använda prisbiljetter med andra flygbolag igen. Men bry dig inte om att resa med SAS alls så förhoppningsvis kommer det att fungera på något sätt!

Jag lyckas inte uppdatera tabellen ovan. Har fyllt på med Everydaycard.

Man får 420kr i återbäring och betalar 0 kr i medlemsavgift de första 3 månaderna så 15 månader gratis totalt. Amex Blue Cashback med 1,25% cashback är den bäst kort just nu, för att man kan få den gratis under 15 månader och slutet kortet efter den. Om man kollar på tidigare år har man aldrig sett ett enda kort att ha den bäst cashback under mer ett år (t.ex: Komplett i 2020, Remember i 2019, etc) så jag bara kollar vilket kort har den bäst cashback för de kommande 12 månader och hur mycket detta kort ska kosta mig.