Bästa kreditkortet

Skulle vi inte kunna komma överens om att man bör PM’a en inbjudningslänk om någon frågar? Risken annars bara att det blir en tråd där folk slänger in sina inbjudan i hopp om att få massa bonusar.

5 gillningar

Schysst!

Jag tycker inte det framgår av inbjudan att man får 3 månader gratis också. Men då är det givetvis helt riktigt med 15 månader :slight_smile:

Det stämmer att många handlare inte tar Amex. Man bör utgå från att de inte tar det, så blir man positivt överraskad när det går. Med det sagt så har acceptansen för Amex ökat de senaste åren. Antagligen har de sänkt sina avgifter för handlarna. Det har också blivit vanligare att man kan betala med Amex på nätet hos handlare som använder sig av t.ex. Klarna.

Det kan vara smart att reka lite där man gör sina dagligvaruinköp för att göra en snabbkalkyl om det är värt att flytta sin spend. Men om du inte jagar poäng på något annat kort som är beroende av omsättning är det ju bara att tuta och köra om det nu går att få kortet gratis en period.

Jag kör också Amex SAS. Har man tillräcklig spend för 241 (resa två stycken för priset av en biljett i poäng, alltså dubbla poängen kan man också säga) så tycker jag det är det bästa kortet. Spend för att få 241 är 150 000:-/år. Ligger man under det så är Amex inget bra alternativ enligt mig. Vi får två checkar per år vilket (pre-corona) gav oss många billiga resor i världen. Har även köpt något i deras shop, men utan att veta så känns det som att man får lite mindre för pengarna där.

Gällande att Amex inte accepteras överallt så stämmer det. Det blir dock bättre och bättre upplever jag. Dock är antalet ställen inte det viktiga. Det viktiga är hur mycket av din spend som kan läggas på Amex, och här ser det helt annorlunda ut. I stort sett alla stora kedjor tar Amex, vilket betyder att du kan använda Amex på IKEA, ICA, Willys, CityGross, etc. Detta gör att vår spend är till minimum 80% på Amex (oftast mer). Så det spelar inte så stor roll att den lokala pizzerian inte tar Amex, det blir inga pengar av det ändå. Om man inte är sjukligt förtjust i Pizza förstås…

Har man spend över 150 000 och gillar att resa rekommenderar jag SAS Amex Premium/Elite (beroende på spend).

Sedan vet jag inte om jag bidrog till vad som är “Bästa kort” då jag inte är 100% säker på vad definitionen är. Men för mig känns det som bästa kort i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel :slight_smile:

Sidospår: SAS Eurobonus Shop har faktiskt ibland produkter till lägre priser än vanliga ÅF så det kan klart vara värt att jämföra :slightly_smiling_face:

Vill invända lite här. Man kan inte säga generellt att ICA t.ex. tar Amex, det varierar mellan butikerna. Är det en snål butikschef så är man rökt. Men som sagt, bäst är att kolla runt där man brukar handla innan man börjar flytta spend.
(Men ja, Diners är numera helt ohotad etta som minst accepterade kort.)

Är det bäst för dig kan det också vara bäst för någon annan. :slight_smile:
Jag är själv också inne på linjen att poängsystem med bra perks ofta överväger en cashback.

1 gillning

Kör som andra också SAS Amex (premium och SAS Mastercard vid andra köp där de inte tar Amex. Kan även rekommendera Curve och deras GBIT-funktion, vilket innebär att man kan flytta transaktioner 90 dagar bakåt. Vilket är bra när SAS MC kör poängkampanjer vissa helger :slight_smile:

Vad är den riktigt cashback för SAS Amex, även så det är flygbiljett. Hur mycket måste man spendera för att få en Europe biljett till exempel (t.ex: Stockholm-Paris som kostar runt 1500Kr back normaltsätt)? jag har hört att den riktigt cashback är under 1,25% om man jämför spend versus biljettpris men intresserad att få riktigt feedback

1 gillning

Det verkar som att många är intresserade av att hitta kortet med högst bonus/cashback eller fräckaste kortet av metall med flest skrytvärda funktioner. Men det verkar ju som att cashbacknivån skiljer sig varje år. Ett kort som är fräckt och har många funktioner kan ju vara bristfälligt på andra saker. Exempelvis har jag använt Revolut några månader och insåg snabbt att Telia inte accepterar det till att ladda kontantkort med vilket känns helt hopplöst. Och det kan finnas andra aspekter att ta hänsyn till.

Så hur blir det om man vill välja ett kort och sen behålla det i många år? Vilket kort är alltid bra på det mesta (istället för vilket kort har högst cashback ett enskilt år eller flest funktioner att skryta om)?

Bensinkort brukar ligga stabilt på ca 0,5% bonus och utan årsavgift. Men då vill man inte få checkar att lösa in utan helst bonusen direkt in på kontot :grinning:

2 gillningar

Otur att jag inte riktigt vill sponsra fossilindustrin :sweat_smile:

TreeCard verkar vara på väg att lansera ett debitkort i Europa och USA snart där deras vinst ska gå till att plantera träd runt om i världen. Kortet ska vara tillverkat i trä, sakna avgifter och det verkar som att det ska ha en tillhörande app likt Revolut men antagligen med färre funktioner. Vet tyvärr inte mer än så. Plötsligt blir metallkort inte lika exklusivt längre :wink:

https://www.treecard.org
Jag har inget med företaget att göra och tjänar inget från dem på något sätt. Jag är bara nyfiken och gillar idén.

Kanske något för @janbolmeson att kolla upp inför nytt avsnitt på temat? :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Hur många poängs behövs för en resa? Kan t.ex. resa sista minuten för 166 kronor och 350 kronor osv.
Hur mycket poäng är det?

Jag gjorde en liten pris/poäng-jämförelse några inlägg längre ner: Bästa kreditkortet | Om du väljer Re:member-kortet stöd gärna RT via den sponsrade länken🙏 - Nr 50 av tobiasax

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag utgår från att kreditkortsbolagen inte tjänar några pengar på kunder som alltid betalar sina räkningar i tid och således aldrig bidrar med någon ränta. Så att använda ett kort från fossilindustrin, om man använder det rätt, borde ta pengar från industrin snarare än att sponsra den, eller?

1 gillning

Hmm jag förutsatte att de som utfärdar kreditkort tjänar en liten procentsumma på varje köp jag gör med kortet, precis som banken gör när jag handlar med mitt vanliga bankkort (debitkort). Men nu när du skrev det så blev jag osäker.

Kanske någon annan i tråden har kolla på detta?

Guldkund hade jag helt missat att jag kan va hos LF! Tack för det indirekta tipset :slight_smile:

Jag har för låg inkomst för att få något kreditkort av de bättre. Det räcker inte att ha tillgångar så att man kan leva på avkastningen, oavsett hur många miljoner det kan handla om, man måste ha en viss inkomst. Har någon funnit några alternativ som är bra, eller är det bara att glömma kreditkort den dagen man har så mycket att man kan leva helt eller delvis på avkastningen och då får för liten inkomst?

Jag hade gärna sett som en av parametrarna för “bra kreditkort” om och vilken lägsta inkomst som krävs.

Då vill jag rekommendera dig att ta en titt på Carpay Visa (f.d. Volvokort, men man behöver såklart inte ha Volvo). Vi använder det som hushållskort.

• Avgiftsfritt
  • 0,5% bonus på alla köp (jag tar ut den när jag tankar)
  • Gratis extrakort (kan välja att dela på krediten, eller koppla extrakort till en kredittagare)
  • Jättebra internetbank/mobilbank
  • Efaktura med snygg uppdelning och specifikation
  • Mobila plånböcker (Vi använder Apple Pay).

Den stora nackdelen jag ser är att man behöver ta ut bonusen hos Tanka/Tvätta eller i Volvobutiken/verkstan. Att tanka på Tanka är inte så dumt dock, de har smidig mobilbetalning direkt i pumpen (1% bonus).

2 gillningar

Hmm… inte alls dumt - bor precis bredvid ett Rejmes med Tanka utanför. Ska kolla på detta!

Någon som har testat jämförelsesajten kortio?
De påstår att de är oberoende och man svarar på några frågor innan man får förslag på de bästa korten för dig baserad på vad du svarar på frågorna.