Bästa landet att pensionera sig i? | I 55 ~ 68 års åldern

Antar att det är om du är ålderspensionär alternativt förtidspensionerad som har stabila kapitalinkomster och/eller iform av tjänstepension tex? Du får ringa dom och lyssna om du är nyfiken!

1 gillning

Så där har flera banker svarat mig när jag sagt till dem att jag inte är skattskyldig för kapital i något land. Det råder helt enkelt stor okunskap hur internationell beskattning fungerar och jag har fått utbilda svenska banker om detta. Alla länder beskattar inte alla typer av inkomster och det kan också finnas skillnader på hur de egna medborgarna beskattas och hur utländska medborgare som bor i landet beskattas.

Det finns ingen lag som säger att du måste vara skattskyldig i minst ett land men man kommer sällan undan skatt på pension. Det enda undantag för pensionsskatt som jag hört talas om är Frankrike. Jag träffade en svensk som är skriven där och han sa att han fått ned skatten på pension kraftigt, tydligen lite beroende på var i Frankrike man är skriven. Tidigare var även Portugal intressant men det stoppades.

Det är mycket lättare med kapital, där har man många möjligheter att helt slippa skatt.

Jag ser förresten direkt en del felaktigheter i denna lista, sammanställningen är för grovhuggen och i vissa delar gamla inaktuella uppgifter.

Fokus ligger på typ av inkomst. I flera dubbelbeskattningsavtal finns det också olika regler för hur din pension har intjänats. T.ex. om den kommer från anställning av staten, privat, som sjöman etc. Sådant kan avgöra om det land du flyttar till har rätt att beskatta pensionen. Ofta fungerar det så att det land du bor i beräknar vilken skatt de vill ha, men sedan får du dra av all skatt du har betalat till Sverige.

3 gillningar

Ta sådan här information om beskattning med en stor skopa salt. Det är stor skillnad på vilken skatt som gäller i landet för deras medborgare som bor där och vad som gäller för utlänningar som flyttar dit.

När du som svensk flyttar dit behöver man känna till svensk lag och detta lands lag men dessutom dubbelbeskattningsavtalet (DTA) mellan dessa två länder.

Det kan alltså vara stor skillnad för en amerikan som flyttar till land X och för en svensk som flyttar till samma land. Olika DTA’er styr. Mycket information är skriven av amerikaner som knappt förstår att alla människor i världen inte är amerikaner.

Här är en bra site men ha ovanstående i åtanke:

4 gillningar

Varför inte hyra en lägenhet?

3 gillningar

Så sant som det är sagt, och man bör inte lita alltför mycket på vad man läser på det svenska språket! Engelska är oftast bättre och mer relevant i många fall. Den där sidan hos PwC är extremt tillförlitlig och relevant i detta med internationell beskattning även för privatpersoner. Då dom jobbar just globalt all over the place :airplane: :palm_tree: :sun:

1 gillning

Ok, då kör vi rankinglistan sorterat för dem 10 främsta europeiska länderna! Där även Grekland, Cypern samt Albanien kvalar in :sun:

Vilket land drömmer du om? :palm_tree:

Självklart. OT, men det är ju en tickande kostnadsbomb för Sverige. En jättestor andel av de som kommit till Sverige (från krigszoner), säg sista 10-15 åren, kommer aldrig komma upp i nivån för egenintjänad allmän pension.

Njäe. Man måste bott i Sverige i 40 år mellan 16 - riktålder för att ha full garantipension. Det gäller även födda svenska medborgare. År som man som svensk medborgare bott inom EU/EES räknas numera in efter EU beslut.

Tidigare kunde flyktingar få tillgodoräkna sig tid från hemlandet. Sedan 2022 togs den möjligheten bort för de födda efter 1958. Det har kraftigt minskat möjligheterna att få full garantipension om man bott kort tid i Sverige

Däremot räknas garantipensionen ut utan att ta hänsyn tlll TJP. Det ska dock också ses över.

Mht tråden kan det vara bra att notera att man enbart får garantipensions tillskottet i allmänpensionen om man är skriven i Sverige. Det räknas som en minimi förmån för svenskar i Sverige och utbetalas inte längre till svenskar utomlands

2 gillningar

Jo, men de riktigt stora flyktingvågorna kom ju innan 2022. Rimligtvis räknas väl hela deras framtida pensioner mot det gamla sättet att räkna? Tänker att förutsägbarheten i pensionssystemet blir helt knas annars.

1 gillning

Ja beslutet gäller inte retroaktivt (inte denna gången åtminstone). Problemet är minimerat. Sen hänger allt såklart på hur mycket invandrade arbetar sedan de kommit till Sverige. Garantipensionen toppar bara upp till knappt 12 tusen/månad brutto för singlar och knappt 11 tusen/månad brutto för de i parförhållande.

Så har man tex tjänat in allmänpension till 8 tusen/månad så toppar garantin upp med 3-4 tusen/månad. Under förutsättning att år i hemlandet godkänts + år i Sverige kunde summeras till 40 år, annars pro-ratas det ner.

Inte enorma belopp men vettigt att man satte en broms på det från 2023 och framåt.

Förvånande att ingen nämnt Kanarieöarna, som nog har det mest behagliga klimat man kan finna på denna jord (i konkurrens med Kalifornien). Dock är det förstås inte billigt med spanska skatter, särskilt om man jämför med länder där man slipper kapitalinkomstskatt. Nu under vintern har tanken på att flytta dit slagit mig både en och annan gång.

Jag tror att den här typen av listor lätt kan missa hur lätt vi som EU-medborgare har att flytta till EU-länder.

1 gillning

Efter vistats på olika ställen, primärt i europa, har jag fastnat för Kanarieöarna på vintern. Precis som du skriver är klimatet perfekt om man inte vill ha bastu-ala-Thailand.

EU underlättar och det finns många skandinavier att umgås med. Vet att många tycker det är trist och mindre charmigt, men det passar mig just nu i livet.

Det som är mindre kul är kanske saknad av kultur och att många områden är tråkiga. Men så länge det finns bra uppkoppling, folk att umgås med, ett gym i närheten och mataffär i krokarna så är jag supernöjd.

2 gillningar

Det finns ju en annan variant som kan passa en del men långt ifrån alla. Välj ut flera platser som intresserar dig, Kanarieöarna, Grekland, Sydamerika, Asien eller vad du nu gillar. Det kan variera från år till år och variera med årstiden.

Problemet är förstås att många vill ha en uppsättning med prylar på varje plats men detta går att lösa. På varma platser är det mest sommarkläder du behöver men kanske också en motorcykel. Ju mer prylar du är beroende av desto svårare blir detta.

Undviker du skatt så är denna merkostnad inget stort problem och du får uppleva många kulturer.

1 gillning

Håller med om att mycket skandinaver inte behövera vara en nackdel. Som långvarig utlandssvensk uppskattar jag mer och mer de få gånger man stöter på en svensk. Skulle gärna ha fler omkring mig.

Det där att man ska bli någonslags spanjor och sova siesta och knapra tapas och ha massa spanska nära vänner är nog tyvärr lite av en romantisk dröm. Det är samma sak som att jag förstår mycket väl att invandrare till Sverige gärna umgås med folk från samma land. Det är nog universellt på gott och ont. Det är svårt att helt komma in i en ny kultur.

4 gillningar

Med en budget på 800 k€ kan du hitta mycket fint i Spanien (som verkligen finns till salu). Vill du ha ett gammalt stenhus (som dock blir väldigt dyrt att ha en dräglig temperatur i på vintern) så finns det gott om sådana, speciellt om du lämnar kustområdena.
Men att hitta en gammal stenvilla med havsutsikt blir nog svårt om havet inte ligger 10 km bort och man ser det från bergen inåt landet.
Själv sitter jag i min lägenhet i södra Katalonien där det den senaste veckan har varit 18-20 grader. Min lägenhet kostade drygt 200k€ för snart 2 år sedan. Lägger du 800 k€ här kan du få en villa med havsutsikt, men det är i så fall byggd efter sekelskiftet. Det är dock ingen nackdel på vintern då du inte behöver bo i 15 graders inomhustemperatur.

3 gillningar

Hur lätt är det?

Superlätt: man behöver registrera sin ankomst inom tre månader och då visa att man kan försörja sig samt att man har en sjukvårdsförsäkring. Värt att beakta i sammanhanget är att flera (men ej alla) av de franska utomeuropeiska territorierna är en del av EU, så man kan enkelt flytta till Réunion eller Franska Guyana eller någon fransk karibisk ö om man känner för det.

3 gillningar

Behövs ens det? Man täcks väl av lokala sjukvården precis som hemma? Vi behövde inte uppvisa det när vi bodde i ett annat EU land. Å andra sidan arbetade vi där så det kanske gör kraven annorlunda

1 gillning

Som anställd täcks man av den statliga sjukvårdsförsäkringen, så då behöver man bara visa att man har ett jobb, men annars kan man behöva ha en egen.

2 gillningar

Ja, jag blev lite paff när jag pratade med en kompis som är pensionär i Tyskland, alltså född i Tyskland och tysk medborgare, som behöver betala 600 EUR/mån för hälsovårdsförsäkring, mandatory … som pensionär. Inte många i Sverige som skulle ha råd med det

Ibland tror jag vi inte riktigt fattar hur mycket som ingår i skatten i Sverige :man_shrugging:

5 gillningar