Om man gör FIRE med bra kapital och flyttar till ett land utan kapitalskatt samt låga levnadskostnader, då blir pensionen väldigt oviktig. Något lägre pension vägs med råge upp av det andra.
Tips om exempelvis den här tråden där frågan diskuterats tidigare:
https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-eu-landet-som-pensionar
Du måste definiera frågan. Bäst utifrån vilken aspekt? Och bäst för vem? Par eller singel, frisk eller sjuk, flerspråkig eller bara engelskkunnig, 60 eller 80 år gammal, ornitolog eller golfspelare…
Frågan förutsätter också att man skulle vilja flytta långt bort från alla sina sammanhang - vänner, familj, föreningsliv etc. Det är inte alls en självklar utgångspunkt. (Själv bodde jag utomlands när jag var 20, jättespännande men skulle inte göra om det nu som mer etablerad.)
Tänker mig någonstans i 55~68 års åldern kanske, och då på att söka VISA med passiv inkomst. Som singel alternativt par utan barn. Frisk & endast engelskspråkig golfspelare. Men att söka permanent medborgarskap vet jag inte. Kanske är det enklare att bosätta sig över 182 dagar per år och åka hem och hälsa på över sommarn tex.
Intressant och mycket avvikande att Chile inte toppar listan. Då vi tänker Patagonien..
Naturtillgångar. Krig.
V
Det är nog lite så vi tänkt också (att fortsätta vara obegränsat skattskyldiga i Sverige för att göra det enkelt för oss). Orkar inte riktigt sätta oss in i regler hur investeringar/skatter fungerar när man är “emigrant” osv. Dock intressant att se att Indonesien låg högt upp i den kategorin. Det är för mycket vi älskar med Sverige under vissa säsonger som är kopplade till våra hobbies- så vi är gärna här vårvinter fram till höst. Enligt prognos kommer vi ändå ha pengar så att det räcker och blir över, och behöver inte försöka undkomma skatt för att kunna leva det livet.
Jag har dock gjort ett antal långresor i sydostasien (inte längre än ett par månader i stöten), och jag älskar känslan när man bott in sig på ett ställe och det börjar kännas som ens hem. Man får rutiner och blir “tjenis” med folk runtomkring, ungefär som grannarna här. Alltid lite sorgligt att åka hem när det blivit så. Därför gillar jag tanken på att äga ett hem där nere som vi kan kalla vårt och återkomma till. Slippa packa alltför mycket och behöva tänka till vad man ska ha med sig varenda gång- det mesta kan få finnas på plats. Att hyra riskerar att man måste byta bostad med jämna mellanrum, och ta hem sin packning mellan varven? Det behöver inte kosta 2 miljoner, men jag är förvånad över hur mycket man får för de pengarna.
What? Får man garantipension automatiskt om man inte kommer upp i full allmän pension oaktat privat sparande och tjp?
Ja 7000 eller 8000 innan skatt. Om vi inte minns fel.
V
What? Får man garantipension automatiskt om man inte kommer upp i full allmän pension oaktat privat sparande och tjp?
Nej det passar inte alla att bli begränsat skattskyldig men det beror nog främst på att många inte är beredda att göra vad som krävs för att inte ha väsentlig anknytning: Väsentlig anknytning
Att sätta sig in i alla skatteregler var svårt när jag gjorde det men nu finns AI och jag har verifierat att ChatGPT och Grok behärskar komplicerade skattefrågor. Man når alltså mycket långt med AI och sedan kan man stämma av med skatteverket.
Du kan hyra lång tid också och om du nu inte ville sätta dig in i komplicerade regler bör du tänka dig för ordentligt innan du köper. Detta kan vara betydligt mer komplicerat än att förstå skattereglerna som gäller pension och kapitalskatter.
Ofta får man mer rent ekonomiskt om man hyr också samtidigt som man får flexibilitet. Många i Asien köper som en investering vilket skapar stort utbud av hyresobjekt vilket pressar hyror och driver upp priser för att köpa. Finns ingen ekonomi i detta. Därtill kan du drabbas av skatter vid försäljning även om du inte gjort vinst.
Bostäder här ser ofta väldigt fina ut som nya men efter bara några år kan de se mycket mer slitna ut vilket också talar för att hyra. Även om du är skötsam blir den nedgången snabbare än du är van vid.
Därtill måste du förstå marknaden, du har ett stort informationsunderläge här.
Vi gör det lite roligare - inget sparande. Garantin 7500 bostadstillägg 7500. Du kan slappa ett helt liv o lyfta 15 brutto
vid 65 Sverige 2026.
V
Hur gammal är du? Det går ju an att köpa sjukförsäkring när man är hyfsat ung. Men efter 65, 70 blir det dyrt/omöjligt.
Ja det blir svårare i den åldern vilket talar för att inte dra benen efter sig, bättre att göra FIRE & exit tidigt. Många fokuserar för mycket på att de måste tjäna in mer pengar innan de kan dra men missar att kostnader och skatter blir mycket lägre.
Men det är inte omöjligt, det finns bolag som kan försäkra äldre också.
Här är en som du kan kolla på:
https://www.wrlife.net/
Menar du att det är mycket eller lite? Det är ju relativ fattigdom, inget kul liv (ekonomiskt).
Förstår precis och du har rätt, ej optimalt. Men möjligheten att göra inget och stämpla hela livet och sedan få leva på 13 lax är rätt frikostigt av Sverige.
Menar du att det är mycket eller lite? Det är ju relativ fattigdom, inget kul liv (ekonomiskt).
Det var ändå rätt billigt- vill minnas min vän betalar betydligt mer. Men det kan ju vara så att kostnaden stiger med åldern (han är ju pensionär).
Men visst, hyra kanske också går att göra. Men har svårt att tänka mig att någon vill hyra ut 3-4 månader till oss och att vi får behålla våra grejer där och sen bli garanterade att få komma tillbaka till samma bostad nästa vinter. När vi försvinner hyr de ju ut till någon annan (om vi inte hyr hela året då). Hyr vi hela året med den standard vi vill ha så kostar det bortåt 2-300k om året. Det tar ju kanske inte mer än 5-7 år innan man betalat en ansenlig summa.
Min vän betalar ju för fastighetsskötsel och att hålla villan “i trim”, och hyr ut den när han är hemma i Sverige. Han säger det är en vinstaffär för honom, och det är inte dyrt att betala för fastighetsskötsel/städning och att någon annan sköter uthyrning mm åt honom.
Det går nog att hitta billigare att hyra, men då får vi en standard vi inte nöjer oss med. Vi är lite kräsna på så vis När jag var 20 kunde jag nöja med mig kallvatten och halvsunkiga rum med en husvägg som utsikt- men idag vill jag ha annat.
Min vän har pool och trädgårdsutsikt för de pengarna, och 30 års arrende med option på längre avtal på tomten. Han har en mycket högre standard än det vi skulle nöja oss med. Vi skulle “nöja” oss med något vi får för 1-1,5m, även det är hög standard i våra ögon!
Som nämnts så får du _upp till_ ~7000 (kan vara mer) i garantipension, den fyller upp din allmänna pension så att den alltid blir minst ett visst belopp. Både normala inkomstpension och premiepension räknas med, sen fylls det på med garantipension. Det är det som skapat en hel del debatt senare år kring skillnaden mellan att ha jobbat och betalat skatt hela livet och att inte ha gjort det. I många fall bli skillnaden försumbar.
Men garantipension får du bara om du bor i Sverige mer än halva året.
Och bostadstillägget som nämnts i tråden får du bara om du saknar tillgångar, har du något av värde som summerar till mer än 100’ (bankkonto/fond/stuga) påverkar det möjligheten att få det. Liksom att flytta ut.
Ber om ursäkt att tråden spårade lite.
Mina tankar kring bästa landet att pensionera mig i är att jag kommer behålla anknytningen till Sverige och resa/bo längre tid på flera olika platser, istället för att bara välja ett land/en stad.
På så sätt kommer jag slippa fundera över skatteoptimering, får glädje av den svenska sommaren och delar av vintern, men kan njuta av värme och upplevelser de tider på året jag inte uppskattar Sverige.
Det är ett svårt upplägg som du bör tänka igenom och verkligen förstå, det finns många fallgropar här. Mycket mer komplicerat än du tror.
Allt från regler kring att äga bostad i landet, till skatteregler, mäklararvoden, diverse kostnader som du inte känner till ordentligt.
Att hyra ut när du inte är där är det svårt att få ekonomi i. Det finns överutbud så du får det kanske inte uthyrt, du får betala mäklarkostnader, extra underhållskostnader mm.
Jag har en kompis som sålde en lägenhet han ägt i flera år, han gjorde förlust men tvingades ändå betala rätt mycket skatt på försäljningspriset, och det var heller inte lätt att sälja. Men han var nöjd ändå eftersom han frigjorde kapital för att leva på här och nu hyr han faktiskt sin egen bostad som han sålde! Köparen ville bara ha den som investering.
Du har informationsunderläge, du känner inte till allt du behöver känna till vilket leder till dålig affär. De hyror och priser du tror gäller där kan vara helt felaktiga. Det behöver inte kosta mycket att hyra god kvalitet. Vilket också innebär att du inte kommer kunna få de hyresintäkter du tror. Vet du ens om du får agera hyresvärd i det landet, utan arbetsvisum? Finns säkert 100 frågor till att utreda.
När man hyr är bostäderna ofta fullutrustade, du behöver bara ta med dig dina kläder och flytta in. Det är varmt så du behöver bara sommarkläder. Så mycket enklare. För kort tid kan man t.o.m. överväga hotell och få en bra deal om det är för några månader.
Finns sätt att slippa undan värsta värmen även nära ekvatorn. Om man bosätter sig på hyfsad höjd över havet ex ca 1500 meter är nätterna ofta svala och dagarna vettigare temperaturmässigt . Även i tropiska klimat kan normal högsta dagstemperaturen variera över året mellan 20 och 25 grader. Mycket regn kan förekomma på vissa platser.
Ja kanske. Men skulle man få mycket mindre blir man ju snart hemlös, då får samhället rycka in på andra sätt, så alternativet är nog inte att ge fattigpensionärerna 0. Och man ska ju ha varit låginkomsttagare och inte äga knappt något för att vara berättigad. Det tror jag ändå inte är särskilt lockande.
Edit: kanske lite off-topic, detta gäller ju om man bor kvar i Sverige.
Som motvallskärring kommer jag då göra tvärtom och flytta till Sverige när det är dags att lämna jobbandet om ca 3 år. Bor och jobbar i Schweiz nu, begränsat skattskyldig i Sverige sedan ca 10 år. Kollade på andra EU-länder också men Sverige kändes mest lockande till sist ändå dels bl.a. pga det svala klimatet och dels pga allmän sjukvård. Sambon är inte svensk, men är en happy-go-lucky nomad som bott i massa länder och trivs varsomhelst, men har alltid vurmat lite för Skandinavien, så det blir finfint med Sverige.
Personligen tycker jag också att det blir skönt med ett bekant land att bo i på min ålders höst, inga språk- eller kulturbarriärer. Att flytta utomlands av ekonomiska skäl är ju en sak, men sedan har man den totala upplevelsen med språk, kultur osv att ta hänsyn till. Inte alltid helt enkelt att göra sig hemmastadd någon annanstans så att man känner sig hemma. Så det är en faktor man inte bör glömma bort - att lämna familj och vänner och allt det “vanliga” bakom sig är ingen bagatell. Man får väl väga ekonomiska fördelar mot de personliga omständigheterna och se vad som känns bäst.
Så det blir Sverige för oss. Däremot kommer vi kolla på att spendera de tristaste månaderna på året (Jan-Feb, så jäkla tråkiga och tunga) någon annanstans där det är mer solljus och lite mildare klimat. Grekland kanske, får inte vara för varmt, så ingen tropik-hetta med 300% luftfuktighet. Bli hyrt boende då, eftersom att äga utomlands är så meckigt och vi vill inte ha massa extra sjå med det. Vår ledstjärna för vår FIRE/tidiga pension att göra vårt liv enkelt och avkopplande. ![]()
Intressant att Mauritius är 2a på den där listan.. Känns ju lite lyxigt/nischat. Och också väldigt avlägset geografiskt.