Bästa landet att pensionera sig i? | I 55-68-årsåldern

Jag vet att det går att få prisvärda hyrbostäder. Jag har rest väldigt mycket i sydostasien så har en hel del erfarenhet av vad saker och ting kostar och hur mycket man kan komma undan i pris för olika bostäder på olika platser. Står det mellan hyra och hotell så väljer jag hotell alla gånger- det är ungefär samma kostnad för de båda (om man vill ha en viss standard). Med hotell har man en annan frihet att kunna dra vidare om man får lust. Är man ändå inte “bofast” på ett ställe och får ha den fördelen så gör det ingen skillnad på att hyra en villa som att boka en villa på ett hotell. Fördelen jag ser med att köpa är att få ha något att återkomma till, som är vårt. Att slippa frakta bagage och prylar fram och tillbaka. Vi har dykutrustning ×2 (samt mycket UV-fotoutrustning) dessutom när vi reser. En del flygbolag tar inget extra för att transportera det, medan vissa är snåla med bagageregler och det kostar mycket extra- och dessutom ändrar de ju reglerna hela tiden… Skulle vara en dröm att bara behöva transportera UV-fotoutrustningen och skippa resten.

Jag förstår att det inte är en walk in the park att köpa bostad utomlands. Men tror heller inte det är omöjligt. Vi planerar ändå ca 5 månader utomlands om året (nov-mars). Varje gång vi reser brukar det kosta oss ca 100k, och då är vi borta 1 månad ungefär. Hade vi varit borta 1-2 månader om året så hade det knappast lönat sig att köpa bostad, men nu är ändå tanken ca 5 månader om året. Vi kommer givetvis ta reda på allt i detalj innan vi tar ev beslut och det är många år kvar.

Vi räknar också med att tappa mycket på bostaden. Kanske rentav hela kostnaden-men i det långa loppet ser det ändå ut att bli billigare. Även om vi så skulle skänka bort huset efter x antal år om vi inte vill resa dit längre.

Absolut att vi är i ett informationsunderläge, men det går att ta reda på saker. Allt går inte ta reda på, men tillräckligt är jag övertygad om. Detta är dessutom endast aktuellt om vi lyckas få ihop några extra miljoner än de 12m prognosen säger vi kommer få med vårt nuvarande sparande.

Du säger att det ofta är bättre att hyra, vid vilka tillfällen tycker du det är bättre att köpa isf?

Ja det finns förstås också fördelar med att äga men generellt tror jag man har lättare att se fördelarna och svårare att se alla nackdelar. Jag är också sportdykare men har ingen egen utrustning.

Det är inte okomplicerat vad man än gör när man bara vill bo där ca 4 månader per år. En variant kan också vara att hyra ett förråd eller billig lägenhet som man förvarar prylar i men enklast blir livet utan en massa prylar.

Om man ändå köper trots allt negativt är det nog en bra idé att bo in sig lite först så man förstår den platsen, plus att ta reda på så mycket som möjligt om regler. Samt att inte ha en övertro på hyresintäkter.

Jag har svårt att se sådana tillfällen faktiskt, speciellt i länder där man inte fullt ut kan äga. Men mitt krav skulle nog vara att jag är bofast och inte hyr ut. Förutsättningar kan också ändras, under covid stängde hela Asien igen mer eller mindre vilket radikalt ändrade förutsättningarna.

Ändrade visum- eller skatteregler kan också ge en mer mjuk stängning som ändrar förutsättningarna totalt. Färre utlänningar som vill hyra eller köpa. Kan du ens komma in till landet som du hade tänkt dig?

Generellt tycker jag också man ska anpassa sig så mycket som möjligt till landet. Man bör inte gå in med tanken att man ska ha allt som man har det i Sverige. Det gäller allt från mat till bostäder, kultur mm. Ju mer Asiat du blir desto enklare blir livet. Men om man lever här 4 månader per år kommer man förbli svensk i sinnet vilket gör saker mer komplicerat.

Är man flexibel kan det bli mycket bättre, min första lägenhet som jag hyrde låg högt upp i ett nytt hus med över 50 våningar, enorm utsikt över en mega-stad. Lyxigt, fin pool, bastu, gym, work space på toppvåningen, 48 kvm för 4500 kr per månad. Motsvarande finns inte i Sverige, oavsett vad du betalar.

Jag har tillbringat ett par månader i Thailand varje vinter de sista tre åren. Jag har några kompisar där som bor där halvårsvis.
Jag ser ju hur det funkar och har kommit fram till följande.
Att flytta permanent till Europa är ett alternativ, då får man bra sjukvård.
Om man flyttar utanför EU blir det dyrt. Man kommer inte undan 25% i SINK-skatt och får inget för det. Man betalar kanske 27% i skatt om man bor kvar i Sverige och då har man ett bra skyddsnät.
Skall man bo i tex Thailand och inte vill hanka sig fram som en fattiglapp så kostar det nog 30000 i månaden, minst. Vill man inte ha sjukförsäkring, ett vettigt boende och kanske tom en bil? Det är ju saker som de flesta vill ha när de bor här i Sverige.
Förut fick man kämpa för att bli utskriven från Sverige. Nu hör jag historier om folk som får kämpa för att få vara kvar skattskrivna i Sverige trots att de har hus och hem kvar i hemlandet.
Jag hyr en bra lägenhet med balkong och tvättmaskin i ett bostadsrättsområde med pooler för 5000 sek i månaden. Så jag anser man skall tänka sig för ordentligt innan man köper något.
Då hemförsäkringen inte täcker min sjukförsäkring efter 45d så köper jag en privat sjukförsäkring. Försäkringsbolagen tar ohemult betalt för en förlängning.

Det finns ganska många tragiska exempel på västerlänningar som bor i Asien men som inte har så mycket pengar och som råkar illa ut då de blir äldre och måste ha sjukvård.
Privat sjukförsäkring blir ordentligt dyr då man blir äldre utomlands när man är utlänning.

4 gillningar

SINK-skatten är 22.5% i år och 20% nästa år om inte vänstern vinner och ändrar detta. De flesta jag känner använder dock inte SINK eftersom IL ger lägre skatt än SINK för vanliga pensioner.

Jag betalar 127 EUR per månad för sjukvårdsfärsäkring och Thailand som du besöker har mycket bra sjukvård, åtminstone i Bangkok.

Det låter väldigt dyrt men beror mycket på hur man lever. Vill man t.ex. äta västerländsk mat blir det dyrare och dricker man alkohol kostar det också.

Ja det är vanligt men de är just pensionärer som lever på sin vanliga pension, inte investerare med kapitalinkomster.

Det finns flera svenska hemförsäkringar som man kan köpa ett tillägg till så att man kan bo utomlands. Tror inte det behöver bli så dyrt, kolla t.ex. Bo utomlands | Försäkring vid studier eller arbete utomlands - If

Detta fungerar däremot bara om man är folkbokförd i Sverige så jag kan inte använda det.

Det finns även en del yngre som bara drar utan någon planering. Sedan råkar de ut för en olycka och har inga försäkringar alls och kan inte ens åka hem. Lite eftertanke och planering är bra.

Det finns också fall där försäkringen inte täcker trafikolyckor för att personen t.ex. kört utan hjälm, inte haft giltigt körkort, varit full eller liknande.

1 gillning

Det finns iofs svenska nätverk och grupper som underlättar en hel del med kunskapsöverföring. Iaf om man väljer tex Spanien eller Frankrike, säkert även Italien och Portugal. Har själv också haft stor nytta av ChatGPT när det gäller att kolla upp specifika regler.

2 gillningar

Jag själv ser ingen som helst anledning att flytta utomlands på ålderns höst.. Allt finns ju här hemma vid..

Provence var min ursprungliga “dream retirement”.

1 gillning

En sak att titta närmre på i den fulla versionen av rapporten i första foruminlägget, är inkomstkrav för visum med passiv inkomst i relevant land. Och det varierar imellan 500€ - 2500€ per månad i en glidande skala. Där finner man även info angående vilket skattesystem som används, skattenivåer samt eventuella förmåner som passive income visa retiree. Och mycket mer information om dessa 44 olika länder som avhandlas och rangordnas med poängsystem där!

1 gillning

Ja visumkraven är nummer 1 att fokusera på. Om man inte kan uppfylla dessa krav spelar det ingen roll vad man tycker om landet i övrigt. Inkomstkrav handlar däremot inte bara om belopp utan även om vilka inkomster som räknas, t.ex. arbetsinkomster, pension, stabila kapitalinkomster, krypto etc. Allt godkänns inte för alla visum.

Men en sak att se upp med är att mycket information på nätet kommer från amerikaner som fokuserar helt på vad som gäller för amerikaner. Det gäller många frågor, inte minst skatteregler, vilka ETF’er man bör investera i och även visumkrav. Den information som ges är alltså inte alltid relevant för en svensk.

Här är en video om kapitalskatter för ETF’er i Europeiska länder, han har även andra intressanta videos för investerare. https://www.youtube.com/watch?v=Mmx04dtou4I

1 gillning

Tanken va att vi skulle betala av huset och sedan spara ihop till ca 20-25% av en lägenhet i Spanien. Sen fick jag info om att jag skulle få mer i pension än slutlön vid 65år. Räknade lite på det ett tag tills jag fick nys om FIRE. Nu kämpar vi mot FIRE när sambon fyller 50år. Målet är fortfarande att köpa en lägenhet i Spanien och bo där minst 6 mån per år. Sen får vi se om det blir passion eller pension.

2 gillningar

Du bor i Asien va? Vad gäller där för att kunna få sitt uppehållstillstånd godkänt?

Det är väldigt olika i olika asiatiska länder och reglerna ändras, nya visum dyker upp så i vissa länder finns det en djungel av olika visum som passar olika personer. Man behöver alltså granska vad som gäller just nu och inte lita på något utan granskning.

Generellt gäller att allt blir enklare om man har fyllt 50 eller 55 år, beroende på land, för då finns pensionärsvisum med 1 års giltighetstid som kan förnyas, enklare krav men ofta krav på sjukförsäkring samt deponering av pengar på bankkonto vilket jag inte gillar. Jag vill inte parkera pengar i deras valuta som jag inte kan röra, mitt kapital ska vara investerat.

Enklast är Filippinerna där får du 30 dagar utan visum och sedan betalar du typ 50 USD per månad. Superenkelt, beställer och betalar över internet, inga dokument. De har också pensionärsvisum som kostar mindre men då finns diverse krav, t.ex. deponering av pengar på bankkonto.

Thailand har en skog av olika visum med kraftigt varierande krav. Vanligast är Non O retirement visa med krav på 800,000 THB i deponering på bankkonto eller minst 65,000 THB i pension (reavinster accepteras inte). Men det är inte så enkelt att styrka pension eftersom de begär intyg från ambassaden som har upphört att skriva sådana intyg. Då blir deponering en lösning eller att helt enkelt betala ca 30,000 THB till en agent som fixar detta visum åt dig utan att du uppfyller kraven.

Thailands bästa visum är LTR men då måste man kunna styrka 80,000 USD i passiva inkomster per år, t.ex. pension och kapitalinkomster men inte arbetsinkomster. Perfekt om man har en stor portfölj och kan realisera dessa vinster.

DTV är ett nytt visum som också kan vara intressant för en person som bor både utomlands och i Thailand.

Malysia har My Second Home visa med kapitalkrav på 150k till 1M USD + inkomstkrav.

Indonesien har flera visum: digital nomad, retirement, second home etc. med olika krav.

Vietnam är svårt att leva i då de inte har pensionärsvisum men det diskuteras.

Skattemässigt är flera länder utmärkta då man helt kan undvika kapitalskatt om man gör det rätt.

Malysia har ingen kapitalskatt.

Filippinerna har kapitalskatt för sina egna medborgare även för investeringar utanför landet, men en utlänning som bor där slipper det.

Thailand beskattar bara inkomster som skapas i landet eller förs in till landet om du bor där minst 180 dagar per år. Lätt att undvika alltså.

Sedan finns det extrema personer som är vagabonder och driver från land till land utan visum. T.ex. denna kille som har en tjej från Malysia https://www.youtube.com/watch?v=FWQA3VwoJaI

8 gillningar

Kan vara lite svårare i Asien än inom EU mht

• Sjukvård. Kräver förlängd reseförsäkring vilket är ok prismässigt. Är man borta merparten av året behöver man bra sjukförsäkring i landet. Kostar en del men ofta bra privat sjukvård i många asiatiska länder
  • Visum. Beror på land men kräver att man sätter sig in i det ordentligt och hanterar lokal admin om man tänker vara där längre än typiska turister. För att få long stay (1+ år) så kräver det ofta att man flyttar in pengar i landet, ibland ansenliga summor, och/eller att man äger/investerar i ett boende. Är man bara i landet 2-4 månader så kan man ofta hanka sig fram med turistvisum och lite utresor. Inom EU är ju det enklare, upp till tre månader utan att ens anmäla närvaro i landet.
  • Äga boende. Kräver ofta mycket god lokalkännedom för att inte hamna fel. Ofta bra att hyra en del år och när man sedan har koll på regler, markägare (ofta får man inte äga mark i Asien) och bra boendeområden så kan man köpa. Inom EU behöver man nog lägga en del tid på detta också men regelverket är ofta tydligare

Trots det så väljare vi Asien, av en mängd skäl. Mest dock för att vi trivs med människorna i många av länderna. Vi tillbringar vintrarna där.

Skattemässigt blir vi alltså kvar i Sverige eftersom vi är i Sverige merparten av året. Ingen katastrof men inte heller optimerat. Vi har dock landat i att svenska skatter är ok, efter att ha bott i ett gäng länder under några årtionden. Å andra sidan har vi inte fasligt mycket kapital eller höga inkomster och då är Sveriges inte så dumt ändå. Value för money IMO

5 gillningar

Har de inkluderat fastighetsskatt? Spanien har relativt hög fastighetskatt, särskilt om man jämför med Sverige där fastighetsskatt nästan är en ickefråga pga taket.

1 gillning

Hej gusten,

Jag har planer på Asien i framtiden.

Det jag inte fattar är hur det blir med min isk i Sverige? Kan jag ha kvar den?

Eller kan jag ha en kapitalförsäkring här?

Känns läskigt sätta in flera miljoner på ett konto i Asien?

Fattar inte alls? Varför vill man flytta från Sverige? Är det bara för att spara pengar :money_with_wings:? Då känns det som man har sjukt fel prioriteringar :face_with_peeking_eye: hur mycket man än bitchar kring Sverige med skatter sjukvård mm, så är det väl objektivt ändå ett av världens bästa länder att leva i? Skulle inte flytta härifrån oavsett vad :grimacing: har inte varit i alla länder i världen, men tillräckligt många för att få perspektiv, inget slår Sverige :sweden:

3 gillningar

Ja det är inga problem att behålla de konton du har, däremot säger flera banker inklusive nordnet och avanza nej om du vill öppna nya konton eller att bli kund efter exit. Bli alltså kund överallt och öppna alla konton du kan tänka dig behöva innan exit.

Det är däremot så att ISK fungerar ungefär som en AF när du blivit begränsat skattskyldig, vilket är noll skatt till Sverige för reavinster men skatt på utdelningar från svenska papper. Välj därför fonder utan utdelningar.

Själv tar jag endast in pengar till Asien som jag ska konsumera den närmaste månaden, jag skulle aldrig ta in fonder dit. Detta gäller speciellt Thailand där du kan beskattas för inkomster som du för in till landet.

Det tror jag inte, åtminstone inte för de som flyttar till Asien. Alla jag känner har flyttat pga livsstilen och kvaliteten man får. För egen del var skatterna ett starkt skäl men jag skulle inte återvända till Sverige även om jag fick noll skatt i Sverige. Att Sverige skulle vara det bästa landet att leva i är det ingen här som tycker.

2 gillningar

Så du menar att jag kan vara utvandrad till Asien och ha min adress där och samtidigt ha kvar isk utan skatt alls på fonder?

Låter sinnessjukt bra..är du utvandrad eller hur har du kommit fram till detta? Jag har försökt googla men får inget direkt svar..en del svar tyder på att man inte kan ha kvar sitt isk som utvandrad

Håller med. Har kommit fram till samma insikt efter att dels bott utomlands en tid (Oceanien) dels rest en hel del genom åren runt om i världen. Sverige är på många sätt oslagbart att bo i och ha som bas för att under perioder utforska världen. Räknar därför med att ha minst 25% av total årsbudget öronmärkt för utlandsvistelser vid FIRE/pensionering, men kommer bo kvar i Sverige.

Jobbar hellre ett eller två år till innan jag lämnar arbetslivet, än att packa flyttlasset av ren skatteoptimering.

Ja om du saknar väsentlig anknytning så blir du begränsat skattskyldig vilket innebär noll skatt på fonder oavsett om du har dem i ISK eller AF. Väsentlig anknytning

Det gäller även om du har orealiserade vinster i fonder eller krypto när du gör exit.

En viktig punkt är också att man blir begränsat skattskyldig i samma ögonblick man uppfyller villkoren. Dvs. i mitt fall när jag klev ur flygplanet efter landning.

Ja jag har gjort exit och har skattat noll i flera år nu, allt redovisat helt öppet för skatteverket som godkänt allt trots att jag undvikit flera miljoner kr i skatt.

ChatGPT och Grok är bättre än att googla, de ger dig ofta väldigt korrekta svar angående detta. AI fanns inte när jag gjorde exit så jag fick göra ett stort grovjobb själv men idag är det mycket enklare att utreda med AI.

Angående ISK finns det en hel del inkorrekt information, även Nordnet ger inkorrekt info om det på sin web. Jag har ISK hos Nordnet, Avanza och Levler men jag använder endast AF då det fungerar ganska lika. Enda skillnaden är att reavinster från svenska aktier är skattefria i ISK men inte i AF.