Jag vet att det går att få prisvärda hyrbostäder. Jag har rest väldigt mycket i sydostasien så har en hel del erfarenhet av vad saker och ting kostar och hur mycket man kan komma undan i pris för olika bostäder på olika platser. Står det mellan hyra och hotell så väljer jag hotell alla gånger- det är ungefär samma kostnad för de båda (om man vill ha en viss standard). Med hotell har man en annan frihet att kunna dra vidare om man får lust. Är man ändå inte “bofast” på ett ställe och får ha den fördelen så gör det ingen skillnad på att hyra en villa som att boka en villa på ett hotell. Fördelen jag ser med att köpa är att få ha något att återkomma till, som är vårt. Att slippa frakta bagage och prylar fram och tillbaka. Vi har dykutrustning ×2 (samt mycket UV-fotoutrustning) dessutom när vi reser. En del flygbolag tar inget extra för att transportera det, medan vissa är snåla med bagageregler och det kostar mycket extra- och dessutom ändrar de ju reglerna hela tiden… Skulle vara en dröm att bara behöva transportera UV-fotoutrustningen och skippa resten.
Jag förstår att det inte är en walk in the park att köpa bostad utomlands. Men tror heller inte det är omöjligt. Vi planerar ändå ca 5 månader utomlands om året (nov-mars). Varje gång vi reser brukar det kosta oss ca 100k, och då är vi borta 1 månad ungefär. Hade vi varit borta 1-2 månader om året så hade det knappast lönat sig att köpa bostad, men nu är ändå tanken ca 5 månader om året. Vi kommer givetvis ta reda på allt i detalj innan vi tar ev beslut och det är många år kvar.
Vi räknar också med att tappa mycket på bostaden. Kanske rentav hela kostnaden-men i det långa loppet ser det ändå ut att bli billigare. Även om vi så skulle skänka bort huset efter x antal år om vi inte vill resa dit längre.
Absolut att vi är i ett informationsunderläge, men det går att ta reda på saker. Allt går inte ta reda på, men tillräckligt är jag övertygad om. Detta är dessutom endast aktuellt om vi lyckas få ihop några extra miljoner än de 12m prognosen säger vi kommer få med vårt nuvarande sparande.
Du säger att det ofta är bättre att hyra, vid vilka tillfällen tycker du det är bättre att köpa isf?