Jag tycker att Halland och Blekinge är två mycket underskattade landskap
Jag tänker mer att man bor kvar där man bor… Nära till vänner å släkt de som man värdesätter…
Blekinge är fint men väldigt off. Hela östsidan upp till Stockholm har halvdåliga kommunikationer.
Finns bara ett svar . Skåne! Bjärehaövön, Helsingborg, Kullabygden eller på Näset. Låg skatt, nära till Skandinaviens flygbas nummer 1 och som längst har du (från Bjäre, Kullabygden) 90 minuter till Köpenhamn som är en storstad på riktigt. Bor du i Helsingborg har du 60 minuter och från Näset 30.
Molkom i värmland. Du köper en bra villa för under 1.5. Nära skog, svamp, sjö, nära Karlstads för nöjen och shopping. Mitt emellan 3 internationella flygplatser. Oslo arlanda Göteborg.
Luleå är Sveriges fjärde största flygplats. Runt miljonen resande per år.
Känner mig nöjd med Skövde, 1h med tåg till Göteborg och 2h till Stockholm. Gångavstånd till allt och brett utbud av det mesta. En halvtimma till ex. Hjo med bil om man saknar vatten.
Det har du iofs väldigt rätt i! Kommunikationerna i Öresundsregionen är toppklass
Gotland är fint men lite off.
Fint där i trakterna det kan jag hålla med om.
Tack men nej tack.
LANDSKRONA… fin småstad med superbra förbindelser till Köpenhamn, Malmö och Helsingborg…Kust och Kultur nära
Har nyligen flyttat från Stockholm efter att ha bott där hela livet. Jag och sambon valde att flytta till Hjo. Anledningen är att det är en mycket vacker liten stad som faktiskt är levande. Ordning och reda, rent och prydligt, inga skjutningar och sprängningar. Billiga hus. Trevliga människor som bor där. Det är nog ingen slump att det är många från Stockholm och Göteborg som flyttar till Hjo.
Nackdelen är väl i så fall hög skatt om man jobbar och en bra bit till riktig vård m.m. Dåligt med kvalificerade arbeten om man fortfarande arbetar.
Där har jag bott i 6 år, ett platt eländigt trist landskap men med låg skatt
Skatten är lägre och friheten större hade man som slogan ett tag.
Men priserna på bostäder är högre och tillväxten har varit enormt bra på huspriserna i vissa områden, men jag flyttar aldrig tillbaka!
Prioritera boende efter där du vill bo, inte efter kommunalskatten.
Den sociala trivseln är viktigare än pengar!
Finns bara ett svar. Listerlandet: fantastska sandstränder, bokskog, pittoresk småstad i form av Sölvesborg, ok fastighetspriser, nära Kastrup/Sturup,Kristianstad, Malmö osv. Sveriges bästa fotbollslag, hav och klimat.
Jag bor i Oskarshamn, väldigt bra klimat, mycket sol, nära havet. Relativt billiga bostäder. Sjukhus som vunnit pris för äldrevård. Låg brottslighet och lugn o ro. Gotland o Öland är nära. Nackdelar: ej låg kommunalskatt, inga tåg
Hur är det med kriminalitet i Landskrona nuförtiden? Fint vid borstahusen. Min gammelfarmor bodde där.
Kan varmt rekommendera Cannes!
Håller helt med
Beror väl på vilket behov man har av sociala kontakter. Vissa orter/ städer är det svårare att ” komma in i” än andra.
Är nöjd med Skåne- boende i Malmö/Lund regionen är relativt kontinentalt, nära till det mesta. Alternativ Hsbg/Bjärehalvön- superfint.
Lycka till.
Faller på bostadspriserna, de är höga.