Bästa placering för överskott i företag, Lysa vs Nordnet

Hej,

Hur ska man placera ett eventuellt överskott i ett företag på mest kostnadseffektiva sätt.

Jag har ett litet privat sparande i Lysa som flyter på utmärkt och tänkte att det var naturligt att öppna en KF i Lysa och placera överskottet där, men ser att avgiften/kostnaden är typ dubbelt så hög jämfört privat sparande, nämligen ca 0,6%.

Om jag tolkar Nordnet rätt så har Nordnet 0% i kontoavgift och att man endast betalar fondens avgifter som om man gör en liknande Lysa 100% aktier blir 0,24% ( Bästa fonderna 2025 | Lista med fonder per bank och modellportföljerna )

Om man använder räntor så får man såklart en ombalancering och det är värt något.

Vad är det jag missar? Vad är rationalen att ha företagsöverskott i Lysa för ca 0,4% högre avgift?

Hej!

För mitt privata sparande har Lysa varit en utmärkt tjänst, men jag blev lite förvånad när Lysa ter sig tydligt dyrare än KF på Nordnet..

Det kanske är så att Lysa ändå är en mer prisvärd tjänst att använda för att investera eventuellt överskott i ett AB, kanske @Lysa kan bringa klarhet?

Det är kapitalförsäkringen som kostar 0.2% extra för företaget hos Lysa. Man får välja om det spelar roll eller inte.

Jag själv kör både och. Har en stor del på Lysa men har även en del på Avanza. Tycker dock att jag pillar lite för mycket på delen på Avanza och att det sannolikt kostar mig avkastning, men har förlikat mig med det. :joy:

För mig finns ett visst värde med att detta är vad som serveras

1 gillning

Bara en dubbelkoll: du har tagit ut lön till brytgränsen, har någon slags pensionslösning och maxar din K10? Om något är nej, då avråder jag investera företagets pengar.

I princip ska man ju bara investera pengar du inte kan få ut via K10.

2 gillningar

Tack för svar!

Jag tar ut lön till brytpunkten och maxar K10. Pension tar jag med mig att undersöka, jag har hittills avvaktat då jag velat undvika att låsa pengarna.

Jag tar och provar en KF för företaget via Lysa!