Bästa tipsen för att få öka tålamodet

Så här tänker jag: om inte distraktioner som tex lekhinken funkar, då är det bara att öva på att stå ut. Stoicism. Acceptera att tiden är långsam. Acceptera igen.

Särskilt långsamt blir det om man lägger fokus på en portfölj där det händer minimalt eller tom går bakåt. Som att titta på målarfärg som torkar. Fokus måste alltså bort från portföljerna. Byt inlogg och lås in lösen på krångligt ställe. Använd inte face id och liknande.

Gretchen Rubin brukar dock säga något i stil med: dagarna går långsamt men åren går fort. Det blir extremt tydligt tex när man har barn. Rätt som det är har vi sommar. Sen är vi på väg mot jul och ett år har gått.

Du repeterar självgoda ordspråk som ”skrattar bäst som skrattar sist” och ”den som väntar på något gott väntar aldrig för länge” för dig själv samtidigt som du flinar svagt

Jag är medveten om att det är dyrare. Jag tänkte att man håller sig från att sälja/ändra i sitt sparande för att slippa deklarera.

Richard Thaler - Nobelpristagare och författare till boken Nudge - skulle nog sagt ’Gör det lätt att göra rätt och svårt att göra fel”.

Genom ’choice architecture’ kan man styra beteenden mot önskad väg.

Exempel på att göra det lätt att göra rätt: Ha ett automatiskt månadssparande, köp indexfond/sparrobot, ha en tydlig budget, följ inte marknadsnyheter.

Exempel på att göra det svårt att göra fel: Separera sparandet i annan bank, gör dig av med koder, berätta för en vän som kan hjälpa dig vara tålmodig, låt nån annan hantera pengarna. (Jmfr spelpaus och spärra kort).

2 gillningar

Jag försöker se min otålighet som en positiv sak, även för sparandet. Den gör att jag läser på mer, försöker öka månadssparandet mm. Om man slog sig till ro och var nöjd skulle det ta mkt längre tid.

2 gillningar

Jag har själv ganska dåligt tålamod i vissa situationer och nästan oändligt i andra.

Jag upplever det sällan som att jag egentligen kan direkt påverka min kapacitet speciellt mycket utan det jag kan påverka är hur tålamodskrävande jag upplever situationen i sig.

Som du också var inne på är acceptans och förståelse a och o här, då det ofta är det som avgör hur tålamodskrävande uppgiften är.

För just investeringar är vetskapen om att forskningen säger att jag ändå inte kan göra något bättre än det jag redan gör förståelsen som gör att jag klarar av att ha tålamod. Även om det är lite svårt ibland :slightly_smiling_face:

1 gillning

Då har jag ett jättebra tips som jag läst här på bloggen!

Efter en blodig börsvecka är det skönt när det är helg och man slipper tänka att börsen faller. :sweat_smile:

Förläng helgen genom att inte logga in. :smiley:

Du har ombalaneserat så nu ska du bara lyssna på Beatles (Let it be) och göra roliga saker.

Jag har inte loggat in sen den 17:Januari och sen dess har börsen gått åt helsefyr men det lyckas jag förtränga. För jag har tagit bort appen från lur och padda. :innocent:

Schrödingers Avanza? :thinking: Värdet står på +eller - beroende på när du loggar in. Vet inte om det är en så bra liknelse men värdet är ju på plus eller minus beroende på när du loggar in?

Så jag ska inte logga in förrens “Så gick ditt börsår 2022!” kommer såvida inte det blir total börskrasch då jag ska nyttja mitt torra krut.

Det är jätteskönt blunda och hoppas det går bättre imorgon när börsen faller och jag kan hoppas att guldet/räntorna balanserar lite.

Det är också skönt logga in på sin Lunar och se sin buffert som är stabil trots börsras. Det är guld värt. :blush:

2 gillningar