För att lyckas bli duktig på att investera så är tålamod kanske den viktigaste färdigheten som krävs. Detta eftersom ränta-på-ränta effekten blir så oerhört kraftfullt efter långa tidsperioder. Vad har du för bästa tips på att öka tålamodet, både vad gäller investeringar och i allmänhet?
- Skaffa sig något intresse som är roligare än sparandet som får tiden att gå. Som kavastu brukar säga: tex gå en danskurs.
Helt ärligt kan jag inte tänka ut något bättre alternativ. Vad tänker du @tankespjarn?
Jag tycker att lekhinken är ganska bra distraktion. Där kan man (låtsas) vara produktiv och aktiv och på så vis låta merparten av kapitalet vara tråkigt. Tycker personligen att lekhinken är ett psykologiskt genidrag av Jan.
Träna på att hantera osäkerheter?
Alltså beroende på hur man är själv tänker.
En ingenjör eller tekniskt lagd person kanske ska lära sig statistik och olika metoder att hantera osäkerheter matematiskt.
En person lagd mer åt humaniora, kanske ska titta på mer filosofiska tankesätt kring religion och livsöden. Alltså hur andra människor hanterar osäkerheter i livet och saker utom ens kontroll. Alltså mer psykologiska aspekter.
Egentligen handlar väl just tålamodet om att acceptera att framtiden är osäker? För om man genuint accepterar att det ligger bortom ens kontroll, då försöker man inte kontrollera det?
Övning ger färdighet. Tålamod är en vital del för att lyckas med mycket, inte bara när det kommer till investeringar. Vill du bli duktig på något? Då tar det tid och tålamod, oavsett om det gäller träning, en färdighet eller investeringar.
Personligen har jag uselt tålamod egentligen, men när det kommer till vissa saker får man helt enkelt inse att tålamod är ett kriterium för att lyckas.
Träning. Träna på tålamod. Sätt upp regler och mål. Börja med 1 vecka. Sedan 2 veckor. Sedan en månad. Sedan ett kvartal och så vidare. Skaffa annat intresse som ger dig energi.
Det är lite det som är min tanke också, att det kräver träning. Men hur tränar man rent konkret på att få bättre tålamod?
Genom att sätta upp mål. Både kortsiktiga och långsiktiga. Med någon slags belöning när man uppnår sina mål. Både de små och stora.
T.ex att låta bli att logga in i sin app med portföljen.
Hur yttrar sig din brist på tålamod, rent konkret? Städigt portfölj-pillande? Hög inloggningsfrekvens? 
Har egentligen rätt bra tålamod, så nog överlag ingen större brist skulle jag säga. Tanken med trådstarten var mest för att få igång en diskussion ![]()
Läste nämligen denna hemsida med 5 enkla vanor för att öka tålamoden:
Vad tycker ni om dessa idéer?
1. Döm aldrig
Vad har dömande av andra att göra med att utveckla tålamod? Tja, om vi ska vara helt ärliga, ganska mycket. Ibland spenderar vi för mycket energi med att ifrågasätta andra. Vi tänker på alla de dåliga sakerna de gör och vad de kunde eller borde göra. Denna vana skapar mycket intern spänning mellan oss och resten av världen.
Att döma andra innebär att man sätter upp en fientlig front. Denna fientlighet översätts ofta till intolerans, vilket utlöser otålighet. Om du å andra sidan lär dig att acceptera andra precis som de är, är det lättare att behålla din inre balans. Att upprätthålla din egen inre balans gör det lättare att utveckla tålamod.
2. Ta avstånd från konflikter
Om du tänker på det är de flesta konflikter i grunden värdelösa. De föds ur lidande och smärta som vi alla bär omkring på i viss mån, men det är ofta en återvändsgränd. Konflikt är ett uttryck för nonkonformism som ofta resulterar i att du mår värre.
Konflikt är inte dåligt i sig. Tvärtom kan det vara berikande eftersom det hjälper dig att se saker från en annan synvinkel. Det kan också hjälpa dig att se de misstag du gör. Nyckeln är att veta hur man hanterar konflikter. Du måste förstå hur man hindrar en konflikt från att trappas upp för att undvika ett tillstånd av konstant spänning.
3. Erkänn vad andra har att erbjuda
Om du vill utveckla tålamod måste du lära dig att värdera vad andra har att erbjuda. Varje dag gör många olika människor saker för dig och hjälper dig på olika sätt. Ingen av dessa människor är perfekta, men det är inte du heller. I grund och botten berikar de ditt liv och gör det mycket bättre.
När du ignorerar vad andra ger slutar det med att du lägger för stor vikt på deras små misslyckanden. Du kan bara utveckla tålamod genom att acceptera och värdera andra. Om du erkänner vad andra gör för dig, placerar du dig på en mer generös och fredlig plats. Inte bara med dig själv, utan även med andra.
4. Sakta ned
En av de värsta sakerna med denna tidsålder är vår besatthet av hastighet. Vi har blivit fiender av långsamhet. Vi har tappat insikten om det faktum att de mest värdefulla sakerna i livet tar tid. Ibland är skillnaden mellan ett bra eller dåligt beslut eller en bra eller dålig handling bara att vänta en stund.
Du är din egen mästerbyggare. Du är arkitekten av ditt liv. Om du vill göra allt snabbt kommer din struktur inte att vara solid och säker. Grunden du bygger kommer att vara fragil och svag. När du inser att du skyndar, sakta istället ned lite.
5. Att andas – en grundläggande metod för att utveckla tålamod
Medveten andning omfattar många av hemligheterna med att ha ett hälsosamt sinne och hälsosamma känslor. Syre är ett av de viktigaste näringsämnena för din hjärna (om inte det viktigaste av dem alla). Följaktligen är allt som har att göra med andning relaterat till hur ditt inre liv fungerar.
Att ta tid att andas medvetet tre gånger om dagen är perfekt och en mycket hälsosam vana. Det är inte bara bra för din fysiska kropp, utan hjälper dig även att utveckla tålamod. Det bästa är att sluta dina ögon och att försöka att inte tänka på någonting. Fokusera på luften som flödar in och lämnar din kropp, fokusera på din egen livskraft.
För att utveckla tålamod måste du vara tålmodig. Det här är inte något du kan åstadkomma över en natt. Det kräver tid och ansträngning, men det är värt det. Det är en prestation som förändrar dig för alltid och berikar ditt liv. Pröva det!
För investeringar: Ta bort Avanza appen m.fl. från telefonen. Skaffa ett firefox-instick som gör det lite krångligare att besöka samma sidor från stationära datorer.
Fem bra punkter. Men passa på att se det från den andra sidan också
Den otålmodige kan också vara handlingskraftig, initiativrik och allergisk mot ineffektivitet
Fantastiska tips för ditt allmänna välmående, men tveksam till hur dom påverkar ditt tålamod. Möjligen kan man argumentera för att en person i mental balans hushåller med sin energi, men det blir en höna-ägg-diskussion. 
Jag tror att om man känner att man har dåligt tålamod så kanske man helt ska strunta i att kika i portföljen. Förut kunde jag vara inne flera gånger per dag och kolla när jag kände mig stressad och otålig. Men nu har jag inte tittat på ett tag. Tror det hjälper att koppla bort hela otåligheten. Jag tänker på helt andra saker och låter pengarna vara ifred, vilket de förmodligen mår bäst av
Bara man sett till att ha allt på auto så fungerar det 
Investera i krypto. 
Jag tror att min främsta nyckel här har varit att jag slutat tro på allt jag tänker. OCH att jag lärt mig att vara varsam i samvaro med mig själv. Snacka om att det gett mig mer tålamod, inte bara med mig själv, utan också med andra.
Alltså - det ÄR ju en god idé överlag - mer dans åt folket säger jag (som är lindy hop-älskare!) - men detta är kanske mer en symtomlindring än en ‘lösning’? I betydelsen att man då inte hinner/kan logga in på diverse finansappar/hemsidor och sitta och pilla på dem… men jag vete tusan om det eg gör att jag blir bättre på att ha tålamod?!
Sant - det ger ju ett spelutrymme där du inte behöver ha tålamod. Men igen, det kommer ju inte åt själva grundfrågan om hur ökar jag mitt tålamod?!
Hm.
Spännande!
Jag tror inte jag kopplat tålamod till kontroll tidigare.
Tack för det tankespjärnet!
Vet inte om jag håller med - men det leder mig till att koppla tålamod till att leva i nuet, så indirekt kanske jag pekar på samma sak? Om jag är i det som är, nu, (och ärligt, det är det som är), och är ok med det, då försvinner nog sånt som dåligt tålamod eller?
På det temat kanske det kan vara idé att testa på meditation? Det kan ju får många vara ett sätt att landa i det som är, nu.
Ja.
Kanske börja meditera? (Se ovan)
Lära känna sig själv - gå i terapi, till en coach, börja reflektera/skriva? Detta är de sätt jag använt mig av för att lära känna mig själv och då också se vilka av mina handlingsmönster och trossatser som gagnar mig ganska kass, vilket jag tagit action på genom att avlära och sen lära nytt.
Detta tror jag funkar för vissa, och sämre för andra. Gretchen Rubin’s Four Tendencies-test kan nog ge en hint om detta, tror jag - för de som faller åt rebell skulle jag tro detta funkar ganska kass faktiskt. Jag som är mer åt upholder-stuket kan gå till överdrift med det tom, så jag har gått från att sätta mål för mig själv.
Lika relevant att lära sig acceptera sig själv precis som man är också - eller åtminstone se på sig med nyfikenhet och sen börja leka lite med sig om det är ngt man inte känner gagnar en så särdeles mycket.
Dessa två är lite förvirrande.
Jag tänker att det eg handlar om att ta avstånd från DRAMA snarast än konflikter. Dvs sånt som skvaller, han-sa-hon-sa-snack, och sånt. För konflikter är i grunden ganska sunt och jag undrar om det inte leder oss till mer bryderier genom att vi undviker dem. (En konflikt är ju egentligen bara två (eller fler) personer som har olika syn på något och OJ så mycket potential till lärande och utforskande det finns där. Ofta bra mycket mer lockande än ngn som tycker identiskt med mig själv…)
Jag själv ser det som att jag har slowed down to the speed of life och det är mycket skönare att leva livet som mig nu än för tjugo år sen, jag lovar!
Finns MYCKET att säga om andning, och jag tycker det är fantastiskt spännande. Att andas medvetet ett par ggr/dag kan göra underverk, att få syn på när man andas genom munnen istället för näsan en annan - och den kan man ha med sig hela dagen.
Ja!
Och det kan den tålmodige också, tror jag, även om det kanske kopplas mer till sävlighet osv?! Som tur är så kommer människan aldrig att vara identisk och därför får vi glädje av variationen. Så grundfrågan kanske kan nyanseras lite: När gagnar det mig att vara tålmodig och hur åstadkommer jag det, och när gagnar det mig inte?
Ja, håller med. Jag såg inte heller en direkt koppling till ‘så ökar du ditt tålamod’ från alla dessa, men väl värt att fundera på de fem påståendena och experimentera med för det.
Nu när jag snackat mig genom hela tråden så här, för mig själv, så kopplar jag också till The Marshmallow Test, där testets värde INTE handlade om att ‘de som sätter mål klarar sig bättre i livet, och otåliga människor är sämre på detta för de vill ha satisfaction bums’ utan att vi kan ändra oss/vårt beteende. Så ock här kanske? Dvs - OM man identifierar ett område där man är otålig och den otåligheten inte gagnar, så kanske man ska titta på just den biten. Vad ligger det för bakomliggande trossatser, vanor, förutfattade meningar som ställer till det? På det viset kan man ju börja gräva där man står och vilket definitivt inte är en dum idé allt som oftast.
Kul fråga som väcker många tankar!
Tack!
Vad är det du väntar på? Uppnå en viss förmögenhet? När den är uppnådd kommer du skjuta fram målet till en högre nivå.
Bästa rådet är att ha ett kul liv med andra intressen än att kolla till portföljen stup i kvarten. Om det måste vara relaterat till att bli rik, lägg energi på att tjäna mer.
Jag lyssnade på Nordnetpodden när Per H Börjesson intervjuades.
Han sa något i stil att om du är långsiktig gör det inget om du har ett af-konto eftersom du ändå inte ska sälja.
Kan det vara en bra idé för att inte få för sig att justera portföljen?
De hade fått kritik för att Spiltan bara gick att handla på af.
Var medveten om vilken gren du ställer upp i! Är det 110m häcklöpning, ultramaraton eller nåt däremellan?
Springer du 110m häck gäller det att vara på helspänn hela loppet. Och det är ödesdigert om ditt skosnöre går upp.
Springer du ett 160km-lopp är det inte hållbart att vara på helspänn hela tiden. Och om ditt skosnöre går upp kan du kosta på dig en helt annan reaktion: Stanna upp och knyt skon i lugn och ro.
Rent teoretiskt kan du använda en sprintlöpares mentalitet för att springa ett 160km-lopp. Då ser du loppet som 1600 st på vart annat följande 100m-lopp. Men förmodligen får du mycket sämre resultat än om du hade tänkt mer långsiktigt från början.
Krävs mycket tålamod för att invänta på att AF är mer lönsamt än ISK, kanske vore bra för @Anonym
Källa, Borde jag byta från fondkonto till ISK? | Småspararguiden