Hjälp med kost, träning och motivation

Det finns en del knep att ta till gällande motivation. Du kan prova att göra Gretchen Rubins test för att se vad du drivs mest av. I testet får man en fingervisning av vad man tenderar att uppfylla, yttre krav, inre krav, båda eller är man allmänt anti krav. Om man vet sin tendens blir det lättare att designa en situation där man får det man vill göra gjort. Tex om man tenderar att inte vilja svika andra kan man skaffa en träningskompis eller pt. Om man däremot tenderar att ifrågasätta experter kanske man behöver hitta det man själv tror på snarare än det man borde, osv. När man vet sin tendens blir det lättare att välja rätt strategi.

Sen är min erfarenhet precis som flera andra skriver att man behöver satsa på små förändringar. Skriv upp vad du äter i en kcal-räknarapp om du inte redan är medveten om var det blir för mycket. Min favorit är sedan lågkolhydratskost (inte lchf). Jag tenderar att få i mig för mycket om jag äter mycket mjöl, socker, pasta, bröd, etc. Jag upplever också att jag blir mindre sugen av en kost med färre kolhydrater.

Dock vägrar jag att behöva utesluta viss mat helt för all framtid. Ett bra system är enligt mig ett system som tillåter avsteg men att man i förväg har tänkt ut hur man ska hitta tillbaka. Nu menar jag kortare avsteg, typ julafton. Om man reser på semester och äter kasst i en vecka eller mer blir det tungt att komma igen. Då måste man ha en strategi som gör att det finns ett hyfsat mellanting, tex hoppa kcal-rika drinkar och efterätter de flesta dagar.

En enkel variant på lågkolhydratskost som jag har gillat är Tim Ferriss 4-timmarskroppen. Han kör lågkolhydrat och ganska snålt 6 dagar + en ätardag då han äter fritt. Detta funkade psykologiskt och fysiskt bra för min del. Man orkar inte vräka i sig så mycket som man tror på ätardagen plus att man snabbt går ner igen när man går tillbaka till lägre kalloriintag.

Rent allmänt är kost och hälsa ganska likt ekonomi. Man behöver ha vissa principer, se över onödiga kostnader, och prioritera vad man vill lägga pengar/kcal på.:blush:

5 gillningar