Bästa tipsen för att höja lön

Våga gå utanför komfortzonen och inte vara rädd. Nyfiken, bra självinsikt, lyhörd. Det gör att du blir en person som behövs.

Förstå vad företag vill och inte bara vad dina arbetsuppgifter är. Då kan du synas och dras upp.

Ja, om du söker en tjänst inom staten eller någon kommun kan du enkelt få fram vad som är rätt lönenivå för tjänsten i fråga. Samma sak gäller sannolikt många större företag också. Allt hänger på att att det finns en lokal arbetsplatsorganisation samt att tjänsten inte är alltför unik eller ny. Det behöver ju finnas några kollegor med liknande roll för att det på ett enkelt sätt ska gå att uppskatta den tänkta lönenivån.

Sedan beror det ju också på om du i första hand vill höja din lön eller få ett visst jobb. Det går alltid att försöka ”prata upp” den tänkta lönenivån. Om jobbet är mer generiskt (ingen unikt spännande arbetsgivare) kan du ju kosta på dig att missa målet några gånger. Du lär dig då spelets regler och ökar dina chanser att få ett liknande jobb med rätt lönenivå vid nästa försök.

Min erfarenhet är att försöker man taktik 1 så kommer arb,giv. envisas med att fortsätta pressa ur dig en siffra. Undanflykter accepteras inte riktigt.

Ett spann riskerar ju att tolkas som den lägsta siffran inom spannet. När man är ny på marknaden och inte har så bra koll så får man ju dra till med något som är “för högt”. (T ex baserat på fackets siffror, som oftast är höga jämfört med marknaden). Kan leda till att vissa arbetsgivare ratar dig, men vissa arbetsgivare kommer återkomma med vad de tycker är rimligt. Potentialen för gröna personer att sälja sig för billigt är stor annars.

När man varit ett tag i gemet, hittat möjlighet att “synca” löneinfo med andra personer etc. så att man känner mer koll, då ger jag (numera) en ganska specifik siffra. Typ: “Om villkoren i övrigt motsvarar Teknikarbetsgivaravtalet så är mitt anspråk XXkkr/mån”. Och den siffran är inte så mycket högre än den som skulle vara ett OK erbjudande. (Nu är jag i mellanstor stad, och skillnaderna i marknadsmässiga seniora ingenjörslöner utan manager/chefsansvar är inte jättestora).

2 gillningar

Efter att du har konfirmerat att spannet är rimligt så stannar du inte där, fråga sedan vilka kvalifikationer och egenskaper som krävs för att ligga i övre delen utav spannet. Beroende på vilken tjänst det är och hur mycket erfarenhet du har kan du fråga vad som krävs för att hamna i mitten, tex om de kräver att man har x antal år av erfarenhet men du har x -3 år.

Håller helt med. Gäller att inte bli för tarv på en viss tjänst utan ha mindsetet att blir det inte denna kommer tusen åter.

1 gillning