Svar: nej Ingen kopia eller notifiering till den du begärt uppgift för.
Du får ett papper liknande en sida från gamla telefonkatalogen. I den står namnet på personen du sökt på samt årslönen.
Exempel:
Maria And 560 000 Monica Anderberg 520 000
Måns Ögren 376 000
På temat offentliga jobb: Utöver att använda Ratsit för att få löneuppgifter kan man begära ut lönelistor för anställda på en viss arbetsplats för att på så sätt få en överblick över vad de har i lön. Det ska vara offentliga handlingar i de flesta fall. Jag tror man i begäran även kan efterfråga uppgifter såsom total anställningstid och liknande för varje anställd för att få ett bättre underlag.
Min löneutveckling har i flera fall bestått av ökningar vid skifte av jobb till annan arbetsgivare. Har däremot tagit några kliv även internt på företag, på så väl familjeföretag som börsnoterade.
Här är då mitt tips: om du klättrar, byter tjänst inom ett företag - glöm inte att det finns en anledning att Du får chansen och att arbetsgivaren investerar i Dig samtidigt som Du investerar i arbetsgivaren.
Glöm inte påpeka detta och framförallt gör det innan du skakar hand på den nya tjänsten. Kolla vad lönen för en sådan tjänst är och vet ditt värde. Arbetsgivare tjänar ofta väldigt mycket på att lyfta någon internt är min uppfattning, i synnerhet om du kommer från en junior tjänst till en mer senior sådan utan att ha koll på lönerna.
I vissa fall kanske man skjuter på en tusenlapp för att du ska känna dig utvald, men om de anställt någon externt hade troligen fått betala mer lön, rekryteringskostnader och längre startsträcka till denne är uppe i rätt effektivitet.
Generellt sett tror jag att arbetsgivaren har ett mycket stort informationsövertag vad gäller lönenivå ändå. Flera anställda, lönesättande chef har ofta även erfarenhet av att rekrytera och sätta lön många gånger per år.
Arbetsgivaren behöver inte veta vad du haft för lön tidigare, de vet nog mycket väl vad ditt arbete är värt för företaget. Marknadsvärdet på ditt arbete kan vara mycket högre, men det spelar ingen roll för din arbetsgivare. Det enda som är relevant är vad ditt arbete är värt för arbetsgivaren.
Jag har oftast fått högre lönehöjningar vid den årliga löneförhandlingen (>5%) än vid byte av arbetsgivare…
Detta beror dels på min presentation samt ett långsiktigt arbete med att få organisationen att förstå konsekvensen om jag får för mig att göra något annat utanför företaget.
Mycket har även att göra med att jag säkerställer att min presentation, kunskap samt erfarenhet medför att det blir svårt samt kostsamt för arbetsgivaren att ersätta mig…
Jag känner inte heller igen mig i bilden av en löneförhandling endast sker vid anställning, jag har fått nästan lika bra lönehöjningar vid dom årliga revisionerna som vid jobbyte. Jag misstänker dock att den bilden är mer sann inom offentlig sektor. I ett mindre privat bolag inom ett högutbildat/eftertraktat yrke är lönen alltid förhandlingsbar, oavsett tid på året.
Är man underbetald (dvs tjänar mindre än marknadslönen för din insats/roll) så ska man trycka på detta hårt i en lönesamtal, det finns inget bättre argument än det. Vill man vara riktigt jobbig mot sin chef (måste såklart utryckas med ärlighet och med empati för chefens situation) kan du alltid fråga: “Hur motiverar ni att jag tjänar X mindre än marknadslönen för en Y?”
Med brasklappen att jag aldrig har varit anställd. Om jag kom in till en chef och sa så här:
Jag trivs superbra på det här jobbet med dessa arbetsuppgifterna. Nu är det så att jag har blivit erbjuden det här jobbet på ett annat företag. De erbjuder 10 % mer i lön. Jag vill gärna stanna, men det är svårmotiverat med en så pass mycket högre lön. Är det något som du skulle kunna tänka dig att höja min lön med så att jag kan stanna och fortsätta göra ett lika bra jobb?
Otroligt svårt att svara på då det kräver att man går in med rätt attityd dagligen.
Bill Gates har sagt det bra,
”A great lathe operator commands several times the wage of an average lathe operator, but a great writer of software code is worth 10,000 times the price of an average software writer.”
Kollar man på forskningen så är det en Pareto-fördelning av insater på jobbet. Exempelvis artikeln nedan som säger att 5% av arbetarna utför 400% mer arbete än medelarbetaren.
Sen några intressanta mer pupulär vetenskapliga artiklar om samma ämne.
De flesta större företag i Sverige vad jag vet har börjar jobba aktivt med att hitta sina hög presterare för att se till att de stannar inom organisationen.
Du som privatperson vänder dig till den myndighet vars anställdas löneuppgifter du vill ha. Uppgift om lön för myndighetsanställda är i de flesta fall en allmän handling. Myndigheten är skyldig att hyfsat snabbt lämna ut uppgifterna på begäran. Möjligtvis får du betala lite för hanteringen.
Vilka är dina tre bästa tips vid en löneförhandling?
Förbered dig genom att läsa på om löneförhandling precis innan du ska löneförhandla och skriv ner det du vill ha sagt.
Ta reda på vad andra i samma yrkesroll tjänar. Är du tex kommunalt anställd så kan du beställa en lönelista eftersom kommunala löner är offentliga.
Om du och arbetsgivaren inte kommer överens hela vägen, fråga arbetsgivaren vad som krävs av dig för att få den lönen du begär.
Vad upplever du har fungerat bra och mindre bra?
Bra: Ett A4 med stödpunkter som följde en röd tråd där jag inledde ödmjukt med att berätta som det var att jag är lite nervös osv för det är jag när jag ska löneförhandla.
Mindre bra: Att inte löneförhandla. Risken till bitterhet för att du känner att du har blivit sedd och fått en rättvis lön etc. Även om du inte får igenom ditt löneanspråk så är det skönt att veta att nu har du iaf försökt och du kan liksom släppa det. Skönt för själen och så kan du ta det därifrån: Prova igen längre fram efter du ”slängt på lite ved” eller byta jobb.
Vanligaste misstaget eller missuppfattningen?
”Men han/hon har ju så mycket i lön, varför får inte jag det?” Eller andra såna dagisfraser - sjukt osexigt… Löneförhandligen handlar om dig och det är du som ska lyfta fram dig och det gör du bäst i att göra just det och inte jämföra dig med andra under själva löneförhandligen och ta upp det. Ett annat misstag upplever jag är att vissa lyfter fram sin ålder som sitt vassaste argument till varför just han/hon ska få högre lön.
Sista misstaget är att tro att du ska få en formell inbjudan till ett lönesamtal från arbetsgivaren. En sådan inbjudan bör du som arbetstagare bjuda in till, i alla fall om du är kommunalt anställd som brandman!
Som f.d. arbetsgivarrepresentant på myndighet skulle jag vilja påstå att inom staten är det ganska osannolikt att det gör särskilt mycket för ens löneutveckling att hinta att man ser sig om efter jobb inom det privata och att man där kan få x eller y i lön.
Det kan t.o.m få motsatt effekt när man letar medarbetare att satsa på.
Snarare skulle jag påstå att den bästa metoden är att vara långsiktig och inte förvänta sig att kunna få upp lönen markant vid aktuell lönerevision, utan istället förklara att:
Jag trivs bra
Jag vill växa inom organisationen och ta på mig ytterligare ansvar
Vad ser du för väg framåt för mig som möjliggör en brantare löneutveckling?
och sedan formalisera eventuell utvecklingsplan så detaljerat och mätbart som möjligt.
Bra att tänka på är att störst påverkan för att få en högre lön visar du under året som gått och inte under halvtimmen där du säljer in dig.
Har du dock inte en närvarande chef som håller koll på vilka som är nyckelpersoner, så blir insäljandet viktigare.
Kul ämne! Är egen nu så nu förhandlar jag med mig själv. Det är tufft.
Jag har varit på båda sidorna av förhandlingsbordet tidigare. Enligt min erfarenhet är det, tvärtom vad man kanske tror, mycket svårare att slå ned argument och motivera varför en anställds lön inte ska gå upp till en viss nivå. Särskilt om löntagaren är väldigt förbered och har bra underlag.
Vilka är dina tre bästa tips vid en löneförhandling?
Förbered dig som aldrig förr. Jag brukar förbereda som om det vore en boxningsmatch man ska in i. Man måste vara förbered på alla möjliga kontringar i förväg så att man inte tappar balansen (får slut på argument eller saknar motargument). Är man väl förbered blir man dessutom mindre nervös och mer självsäker och kan ofta få övertag i förhandlingen. Åtminstone om det är en mindre arbetsplats. Möjligtvis inte alls om det är en stor HR avdelning du förhandlar med.
Goes without saying, gör dig oersättlig. Att enbart vara bra på att förhandla räcker så klart inte. Försök ta en roll i företaget som de senare inte kan leva utan.
Ta reda på om du ligger under dina “peers”. Ligger du exempelvis 3000 kr under dina kollegor som utför samma arbete blir förhandlingen avsevärt lättare.
Vad upplever du har fungerat bra och mindre bra?
Jag har haft två förhandlingar som verkligen gick över förväntan. Den första var min första förhandling någonsin och jag var bara 22 år eller så. Jag var anställd precis före två andra så jag förde deras förhandling med enligt överenskommelse. Det ansvaret gjorde också att jag förberedde mig i veckor och övade på kontringar med en av kollegorna om och om igen. Det här var även en tid då vi alla jobbade över galet mycket utan extra ersättning.
Efter flera förhandlingar där även delägarna drogs in slutade det upp med en ökning på nära 40%. Jag var supernöjd och sågs som en hjälte av mina kollegor. Det som gjorde det lätt var all övertid och det var där jag tryckte som hårdast. Jag slog ut det på timmar som visade hur lite vi egentligen tjänade. För varje motargument hade jag redan ett inövat svar så VDn var chanslös.
Den andra gången var senare i livet på ett större företag efter att jag hade sagt upp mig. Min chef och jag (biträdande chef på avdelningen) slutade samtidigt efter att ha blivit head huntade tillsammans. Då min chef sagt upp sig före mig, försökte chefens chef med allt möjligt för att få mig och stanna. Bättre lön, förmåner och till och med att ta en fin roll i en annan avdelning. Wow! Dessvärre hade jag redan bestämt mig och skrivit på kontraktet med det andra bolaget.
Med det sagt, hota inte med uppsägning under en löneförhandling, dvs ställ inte ultimatum. Åtminstone inte om du inte redan har ett erbjudande från någon annanstans. Det är en mycket riskfylld taktik som kan slå väldigt fel. En uppdragsgivare som inte kan möta kravet kan nu börja sluta investera i dig och tänka att du inte är en person som blir långvarig.
Vanligaste misstaget eller missuppfattningen?
Det vanligaste misstaget är nog att man inte förhandlar överhuvudtaget eller tänker att det inte lönar sig. Man kanske känner sig obekväm och tänker att det där får arbetsgivaren fixa.
Avslutningsvis håller jag helt med nightowl. Det bästa sättet att få upp lönen rejält är ofta att sluta och ta ett annat jobb men det kanske är en annan diskussion.
Håller med till 100%!!!
Med tillägget att man ska byta till ett annat företag, inte inom samma bolag.
Alltså, se till att man är anställningsbar och sitter på viktiga och uppdaterar kunskaper.
Det är enda chansen efter att personalavdelningarna tog så mycket av makten i bolagen senaste typ tjugo åren.
Idag får chefen bara en pott på 1.5-2.5% av gruppens lönesumma att omfördela några hundralappar mellan. Att kräva mer i potten som chef över högpresterande individer sätter i det närmaste chefen i en situation där hen själv behöver söka nytt jobb
Man kan prova att få till en översyn efter 6 mån för att försöka klämma in en extra höjning, som något sa. Kan gå någon enstaka gång.
Kompetens, bra driv & villighet att göra nya saker (och jobba hårt) gör en intressant för andra arbetsgivare