Kan bara hålla med, bytte jobb två gånger under 2020 med resultat tot 40% högre lön. Får se om jag kan fortsätta såhär dock med risk att det ser lite dåligt ut i CV:t
Skulle också säga ratsit är otroligt värdefullt. Men att även se lönen när du byter jobb långsiktig, det är svårt att få mer än 2% närmsta åren om du inte är väldigt duktig. Kommer du vara nöjd med den här lönen om 1-2år? Fundera på vad du skulle vara nöjd med och lägg på 10%+ snarare.
Det låter dock så stressande. Jag stannade vid ett företag i åtta år och var väldigt glad. Jag tror att jag hellre vill tjäna lite mindre pengar på ett jobb jag gillar snarare än att hoppa runt och lämna en rolig position.
Jag går medelvägen och stannar i runt 3 år per arbetsplats. Jag tycker det är rätt lagom för att inte bli för bekväm men samtidigt få en viss stabilitet i tillvaron. Senaste jobbskuttet fick jag upp lönen 15% vilket jag är nöjd med.
Jag tror att det också beror på hur uppskattad du känner. Jag fick min grundlön fördubblats under åren och bonus, aktier, etc. utöver det så kändes väl kompenserad. Inte lika mycket som att byta jobb, men kände mig nöjd med min ersättning och mitt förhållande till ledningen. Jag lämnade till slut, men bara för att ett annat företag “pocherade” mig med en möjlighet som jag inte kunde vägra.
Bra tips, långt ifrån en naturlag eller allmängiltig sanning dock.
Som för många rekommendationer i tråden finns det för-och nackdelar. Den uppenbara fördelen med den här rekommendationen anser jag är att man inte riskerar att bli av med jobbet. Det skapar också visst, om än så begränsat, utrymme att förhandla upp lönen för samma jobb.
Nackdelen med att att vara oersättlig, t.ex. du är den enda som kan ett visst IT-system eller motsv, är att det kan bli SJUKT SVÅRT att avancera inom företaget. Du kanske egentligen vill ha en chefsposition, med att en löneökning på 50%, på en annan avdelning, men du riskerar att bli förbisedd om din chef, och hens chef, och hens chef, vet om att du är oersättlig i din nuvarande befattning.
Som sagt så finns det för-och nackdelar - och väldigt få naturlagar. Önskar alla stort lycka till vid sina förhandlingar!
Absolut. Du lyfter en bra poäng. Jag läste en bok som lyfte just det här ämnet en gång i tiden. Problembilden som beskrevs var att just IT-sektorn hade en stor brist på riktigt seniora och erfarna programmerare. Orsaken var att det nästan fanns en naturlag som säger att man ska vidare upp i karriären efter ett antal år. Författaren menade att det många gånger kunde innebära att branschen förlorade en mycket duktig programmerare och istället vann en medioker chef.
Det fanns till och med något företag som tyckte det här var ett såpass stort problem att man såg till att lönen sänktes vid steget från programmerare till chefsroll. Åtminstone under den första tiden för att senare få sin lön accelererad. Med det hoppas man kunna gallra ut de som verkligen eftersträvade en chefsposition snarare de som enbart tog steget för en högre lön.
Dessvärre minns jag inte alls vad boken hette eller vem som skrev den. Jag återberättar den säkert dåligt med. Jag hade annars själv en kollega som brukade säga “if you can’t manage, you manage”. Hon menade lite sarkastiskt att de som var dåliga programmerare blev omplacerade som team leaders eller liknande. Så behöver det naturligtvis inte vara alls och jag kan rada upp många exempel på det motsatta men någonstans kanske det fanns en poäng.
Så, det blev en lång utsvävning på att du kan ha helt rätt.
”The Peter Principle is a concept in management developed by Laurence J. Peter, which observes that people in a hierarchy tend to rise to their “level of incompetence”: employees are promoted based on their success in previous jobs until they reach a level at which they are no longer competent, as skills in one job do not necessarily translate to another.”
Bra råd det mesta men mina råd är, gör ett bra jobb, var duktig, visa engagemang och ställ upp när det krisar samt ta ansvar, även när du gjort idiot fel. Räcker inte detta då bör du byta arbetsgivare. kan ju vara lite skillnad på små, medel och stora bolag förstås. där det större bolaget ofta enligt mig kräver att du klättrar för att få mer betalt.
Problemet med detta är om du tex har gått in på för låg lön från start (tex nyexaminerad) Då kommer du aldrig nå samma nivå som övriga oavsett vad du presterar för företaget/myndigheten behandlar märket som ett tak. Man behöver inte pengar 10-20 år in i yrket man behöver lönen när man är 25-30 år och ska starta familj med köp av bostad och småbarn påväg.
Lön måste sättas efter prestation och inte de ständiga snacket vi har inge mer utrymme du får 3.5% istället för 2.5% du borde vara jättenöjd. När man samtidigt ser alla 50åringar som sitter med 20 000 mer i lön och gör hälften av arbetet och klagar över att varför måste jag använda word, de har jag ju aldrig behövt tidigare.
Så är det naturligtvis, och mitt svar förutsatte att man faktiskt trivs med sitt arbete och vill vara kvar.
Har man väl tackat ja till ett jobb med tillhörande lön så kan det vara svårt att göra några större hopp i lönen med oförändrade arbetsuppgifter och ansvar.
Känner man att man ligger för långt efter kollegor vars prestation är likvärdig med eller sämre än ens egna och arbetsgivaren inte är beredd att revidera upp lönen så kan det nog vara klokt att se som om efter nytt jobb.
Om man vänder på ditt resonemang så kan det leda till helt andra bekymmer att ta in nyutexaminerade (som i ditt exempel) med högre ingångslön än seniora medarbetare med lång erfarenhet, även om dessa inte är bäst på MS Word. Det är onekligen en balansgång.
Spanade in Ratsit. Är sugen på att kolla upp några personer inför ev. jobbyte. Men blir alltid lite rädd när tjänsten innebär en månadsprenumeration. Är den enkel att säga upp? Vill inte fastna in i någon prenumeration och nån lustig försäkring (som de verkar vilja kränga)… Och jo, jag har sett att man kan kolla upp en lön, för 39 kr, men jag har fler jag vill kolla, därför vill jag ju komma åt den som kostar 49 kr, men inte om prenumerationen är knepig att avsluta…
Har för mig det står att det bara är att säga upp utan bindningstid väl? Hur som är det ju värt 50kr för 10 lönekollar/mån, får du upp din lön med någon krona ens tjänar du ju igen det fort.
Från hemsidan:
” Ingen bindningstid Vi är måna om att Ratsit Plus skall vara så flexibel som möjligt för dig som användare och därför har abonnemangstjänsten varken bindningstid eller uppsägningstid. Skulle du vilja säga upp ditt abonnemang gör du detta via Min sida.”
Vilka ord skulle du tipsa om att använda istället? Typ
Chefen: “Vad har du för löneanspråk?”
Jag: “Jag tycker att min arbetsinsats skulle vara värd X kr.”
Chefen: “Oj! Så mycket är det INGEN annan som har!” (en klassiker)
Jag: “Ok. Så, vad tycker du att min kompetens skulle vara värd, då?”
Intressant tråd med bra tips.
Jag kommer eventuellt bli erbjuden en ny tjänst på samma företag och en annan chef. Ska bli intressant att få höra vad han kan erbjuda.
En grej som hände på min arbetsplats (Large Cap Svenskt bolag med god vinst) nu i och med Covid och permittering är att alla får en ökning på 800 i månaden. Men alla får även 20 000kr i en klumpsumma. Fick ingen möjlighet att ha något lönesamtal…
Är inte för en hög ingångslön den får gärna vara låg tills man bevisat sitt värde. Bättre komma in på låg lön och få lönen korrigerad när man visat vad man kan tillföra. Problemet är att en chef endast kan bestämma ingångslönen på sina anställda, efter någon blivit anställd får de aldrig gå över märket.
Detta innebär tyvärr att duktigt folk måste byta arbetsgivare om de ska gå upp i lön.
Stora problemet är väl egentligen att de är HR och ekonomer som har all makt. De ser inte en anställd som något mer än ett anställningsnummer och kan inte förstå att anställd nummer 4 producerar mer än anställd nummer 1-3 tillsammans.
Jag tycker generellt att det är bra kommentarer i denna tråd. Men jag använder mig inte av något av tipsen. Kanske är det för att jag tjänar bra redan.
Mitt tips är att ändra diskursen i samtalet. Jag har slutat hävda min förträfflighet. Jag har slutat jämföra mig med kollegor. Jag har slutat påvisa mitt värde för företaget. Jag vill att arbetsgivaren (chefen) ska påtala hur duktig jag är, hur jag utmärker mig bland kollegorna och vad jag tillför företaget. Utifrån dessa lovord ska jag få lön. Kan arbetsgivaren inte göra detta eller om det finns en diskrepans mellan oss så finns det 3 andra arbetgivare som står i kö för att anställa mig. Det var längesen jag hotade om att lämna ett företag. Den jag är som person gör mig eftertraktad.
Ändra diskursen. Arbetsgivaren ska motivera varför du inte har högre lön.
Jag gillar vad du skriver. Så får det bli vid nästa lönesamtal.
Två andra reflektioner på saker som skrivits i tråden. Det är INTE kul att arbetsgivare är beroende av ens kompetens. Då kan man ju inte ta ledigt när man vill! Min spets är inte min nuvarande kompetens, det är den framtida kompetens jag bygger snabbare än andra och sprider till mina kollegor.
Sedan kan man försöka leta andra budgetutrymmen som inte belastar lönekontot för arbetsgivaren. Reseersättningar, friskvård osv. Tänk ur chefens perspektiv var det kan finnas budgetutrymme kvar “som inte syns”.