Bästa tipsen för en arbetsintervju

Jag varit med på en del jobbintervjuer när jag jobbade som konsult.

Det fungerar verkligen bäst att försöka vara avslappnad och bete dig naturligt. Bli inte allt för nervös om du klarar av det. Det hjälper mycket när en jobbintervju flyttar på. Precis som med en dejt. ;=) Det gör det mer bekvämt för alla och lämnar ett bra intryck. Hittar inte på saker för att det märks direkt… om du nu inte är heltids-mytoman.

De är nyfikna på dig och sorterat bort en hel del andra kandidater när de bjöd in dig. Så du är redan intressant för dem annars hade du inte suttit där. Du behöver inte upprepa vad som är skrivet på ditt cv. Det handlar framförallt om andra saker som de vill veta av dig.

Glöm inte att ställa egna frågor också om saker som du undrar om vad det gäller jobbet och inte bara sitta där och endast svara på deras. :slight_smile:

När de frågar något som du inte direkt har svar på är det helt okej att kort ange att du behöver någon sekund för att formulera ett bra svar. Inget konstigt med det och det är mycket bättre än ett överhastigt ge ett svar som du ångrar i efterhand. Och jag är övertygad att den som intervjuar också uppskattar det. Du tar alltså frågan seriös.

En standard fråga som du kan få är: Vad är dina styrkor? Och sedan: vad är dina svagheter? Fundera lite på det på förhand. Alla styrkor/svagheter har nämligen en motsats som inte alltid är fel. Typ envis/tjurighet betyder också ihärdig. Jag brukar säga att jag verkligen behöver förändring och flytt i mitt jobb för att fungera optimalt. Det betyder framförallt att jag är nyfiken och har engagemang! Eller jag säger något som: jag är mycket rak på sak, men ibland lite för mycket. :wink: Självklart ska du prata sanningen och inte hitta på.

Jag har aldrig varit med om en online jobbintervju men jag skulle i alla fall inte använda mig av en sådan dynamisk bakgrund/green screen. Då är det väl bättre att visa sin hemmiljö och städa lite så att det ser ordnat ut bakom dig.

Glöm inte att tacka för intervjun och försök avsluta bra med en positiv stämning. Den hänger nämligen kvar när de diskuterar dig när du inte längre är med. :slight_smile:

Det är några allmänna tips som jag snabbt kom på nu. Jag vet inte om det hjälper men så har det fungerat för mig i alla fall.

Lycka till!

PS: och visst är det spännande att vara på jobbintervju men det är också “kul” att få chansen.

6 gillningar