- Nej, egentligen inte. Kunde betala upp till 300 000 eller ännu mer om den verkligen var värd det. Men betalar helst mindre än 30 000.
- Förstår. Men en med lägre risker att krångla.
- Gillar inte utseendet på kombis, men om det är rätt i övrigt så får det gå.
- Nej.
- Jag förstår. Du får gärna prioritera bort den här punkten. Eller någon annan om det gör det enklare.
Jag delar Tomas uppfattning att du ställer krav som motsäger varandra. Du vill ha en modern teknologisk bil men betalar helst mindre än 30 000? För mindre än 30 000 får du nog ingen modern teknologisk bil, lite beroende på vad du menar. ABS? Ja. Apple Carplay? Nej. Styrservo? Ja. Modern krocksäkerhet? Tveksamt.
Vad för terräng är det du ska köra i om 4wd inte är krav? Jag antar att diffspärr också är borträknat då? Är det hög markfrigång du egentligen vill åt? En halvvariant kan vara att köpa slirskydd (kedjor) till de fall du ska köra på mer utmanande underlag (exempelvis: grusväg vid slask och tjällossning, dåligt sandad backe i vintermiljö). Billigare än 4wd och diffspärr men fungerar bara i låga farter och är lite meckigt att ta på/av bilen.
Ska du övningsköra med bilen? Då är en med manuell låda kanske mer användbar än en automat.
Tack för svaret! Många begrepp jag inte känner till, har googlat.
Här är en ny lista, med krav vs önskemål uppdelat. Hoppas det gör det lättare.
Krav:
- Vara prisvärd.
- Krångla minimalt.
- Vill inte känna att jag behöver vara rädd för att t ex åka ut på mindre vägar. ¹
Önskemål:
- Vara billig.
- Klara terräng.
- Ha moderna funktioner.
- Ha bra lastutrymme.
¹ Vill inte fastna, slå i underredet, vara rädd för att bilen förlorar värdet om jag kör in i nån gren. Vet inte hur jag säger det bättre på bilspråk. Är 4wd ett krav? Det vet jag inte, det är ni som ska berätta det för mig.
Fyrhjulsdrift är trevligt att ha på vintern då man kommer iväg snabbare vid korsningar osv. Men om du inte behöver dra tunga släp på leriga vägar eller ofta kör upp för branta backar vintertid så är det nog inget du måste ha.
Själv kör jag en Volvo XC70 som jag är nöjd med, men som kanske inte är den mest ekonomiska.
Subaru kanske? De har många modeller med lite bättre markfrigång och nästan alltid 4wd som standard.
Toyota RAV4 har gott rykte. Kanske inte så bra lastutrymme dock.
Jag vet inte hur pålitlig den är, men Suzuki Jimny är en rätt cool terränggående bil. Släng på en takbox så har du löst förvaringen också.
Suzuki ja.
Min far har en Ignis som han är nöjd med. Dock är det ju inte så stora lastutrymmen.
Tycker du har rätt i att elbil lönar sig att privatleasa i dagsläget för att få alla service och underhållsgarantier ifall något skulle gå snett (= man får ett “måndagsexemplar” som kräver uppdateringar ofta eller något kostsamt större ingrepp). Vi kommer nog att ha vår bensinhybrid 2-3 år till men efter det blir det troligtvis välutrustad elbil som leasas framom att köpa/finansiera själv?
Om nån mot förmodan undrar hur det gick i mitt billetande,
Efter att ha intervjuat barnfamiljer i min närhet påtalade dessa att man bör köpa en stor bil. Dels för smidighet men också för att slippa byta vid barn 2.
Vidare konstaterades att vi kör för få mil för att en elbil ska räknas hem, dessutom bor vi i bostadsrätt utan laddstolpe vilket skulle försvåra. Många elbilar är dessutom mindre bilar. Vi tittade efter toyotas hybrider, men dessa var relativt dyra i förhållande till hur lite bränsle och skatt hybridtekniken sparade, alternativt mindre bilar.
Vi köpte en begagnad passat, 2018 för ca 160 tkr. Rätt bra pris, tror jag. Skittrist bil, men hyggligt förnuftig. Hoppas att den håller ihop. Känns skönt att inte behöva vara alltför försiktig med kärran.
När rätt modell och kalkyl för elbil dyker upp så byter vi. Då har vi troligen bytt boende också.
Grattis till att ha kommit till ett beslut och den nya bilen. Kul att du återkopplade. Alltid roligt att läsa: “hur gick det sedan?”
Det går ju sådär för mig i den andra tråden.
Låter som ett bra beslut.
Jag hade heller aldrig skaffat elbil utan laddmöjlighet hemma.
Vet att det finns de som ändå gör det, men då får man nog vara lite elbilsentusiast.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing
Ber om ursäkt om frågan redan avhandlats, men hörde i en podd att man ofta fick bättre pris om man köper på avbetalning (med ofta rätt hög ränta) än om man betalar kontant.
Stämmer det?
I så fall: Visst kan man väl ta det på avbetalning och sedan betala allt när första räkningen kommer?
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…
Någon som har tips på prisvärd el/hybrid minibuss med privatleasing? (7-sits minst)
Stellantis-koncernen är på väg ut med en trio elektriska MPVs som går att få med 7 säten. Dessa är Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e Life och Citroen e-Berlingo. Finns redan i Norge så bör finnas för beställning snart i Sverige.
Ett tips som kom till mig på mejl från Christina:
Ett tips om man vill köpa ny bil med riktigt bra rabatter är att bli medlem i LRF. Alla kan bli medlem där, man behöver inte vara jord eller skogsägare. LRF Samköp upphandlar rabatter till sina medlemmar.
T ex en ny Subaru är det 5% nybilsrabatt och 10% på tillbehör. Sedan får man en bonus utbetald på 9.375 kr inom 3 månader efter leverans. Det är lite olika rabatter för olika bilmärken. Sen finns det rabatter på drivmedel, däck och en massa annat. Har inte hunnit läsa det ni skrivit än, tänkte bara berätta om det här. Vi nyttjar det vid varje bilaffär.
Hej bilforum!
Jag ska lägga upp en ny företagsleasing och frågan är hur högt restvärde man ska sätta?
Förutsättningen är bra vinst i enmansfirma. Ett lågt restvärde med en hög avbetalning per månad ger ju en vinst den dag bilen lämnas tillbaka? Säg att jag betalar ner värdet till 200 000 men egentligen är värdet 300 000 kr. Vilket gör att bolagets vinst blir lägre kommande tre år men högre året som jag byter bil? Tänker jag rätt?
Ja, du tänker rätt om likviditeten i ditt bolag kan klara av högre månadsbetalningar/kontantinsats. Vill du sätta lågt för “normalt brukande” kan du sätta ca 35-40%. Leasingbolaget kommer säga nej om du försöker sätta för lågt och ange vad är det lägsta de får gå med på. (Har med Skatteregler att göra)
Tack! Det blir ju en bra buffert att sätta in i nästa bil så man kan knuffa en lägre leasingavgift framför sig till den dag man inte vill leasa längre.
Tänkte först att jag skulle skriva det här, men ångrade mig och gjorde en separat tråd (Bilinköp i Tyskland).
Feel free att sticka in några smarta kommentarer.