Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Så länge man kan leva med en räckvidd på 12-13 mil på vintern så är det en trevlig liten bil. Hade nog sneglat på en Zoe R110 52kWh i den prisklassen (kan få en för runt 340) som har avsevärt längre räckvidd.

I AMS test mellan Mazda MX-30, Hyundai Kona och Peugeot e-2008 så vann Mazdan (Länk till testet, tyvärr premiumartikel, dvs bakom paywall)

Niemis Bil i Luleå har privatleasingkampanj med 200 kr rabatt (dvs 2795 kr/mån) och hemleverans över hela Sverige så ni behöver inte åka dit och hämta. Med ett nypris från 300 000 efter avdragen bonus så blir ration 300 000 / 2795 = 107 vilket är okej men inte någon superdeal. (MG ZS EV har en ratio på 136 som jämförelse).

MX-30 är en väldigt annorlunda bil med originella lösningar som bakhängda bakdörrar och andra små egenheter. Mitt tips är att ni försöker få Mazdasäljaren att låta er låna en demobil ett par dagar för att kunna testa den och verkligen se om den passar er. Och som redan nämnts är både räckvidd och snabbladdning väldigt begränsade så detta är en bil för kortare sträckor och som behöver laddas upp igen hemma på nätterna…

Ni låter som den perfekta kandidaten till att privatleasa MG ZS EV, Sveriges överlägset mest prisvärda bil, om bekvämt, bekymmersfritt, säkert och (nästan) riskfritt bilägande är de viktigaste parametrarna. Jag föreslår att du tar med hela familjen till närmaste HedinBil butik och provkör.

Här är min situation:
Ovan förare, i process att skaffa körkort. Helt ointresserad av bilar. Har inget begär att ha en fabriksny bil, men ser gärna att den är mycket modern teknologiskt. Har inte tillgång till laddstation, annars hade jag gärna haft en elbil. Köper gärna kontant, men alla lösningar inklusive genom mitt AB är ok om de är fördelaktiga. Eventuellt irrelevant är att jag kommer köra väldigt lite i Sverige eller vinterklimat öht.

Här är mina önskemål, i ordning:

  1. Kosta så nära 0 som möjligt.
  2. Aldrig krångla.
  3. Rymligt lastutrymme, t ex för campingpackning, hämtning av byggmaterial etc.
  4. Klara terräng.
  5. Vara ekonomisk i övrigt, ex dra lite bensin.

Frågor:
Någon speciell bil/biltyp jag bör kolla på?
Hur ska jag tänka? Hur hittar man en bil?

Inte lätt att kombinera ihop dessa.

  1. Har du något prisspann?
  2. Finns inga såna bilar vad jag vet.
  3. En kombi låter det som.
  4. Är 4 wd krav?
  5. Svårt att kombinera låg bränsleförbrukning med bra terrängegenskaper och bra lastutrymme.
  1. Nej, egentligen inte. Kunde betala upp till 300 000 eller ännu mer om den verkligen var värd det. Men betalar helst mindre än 30 000.
  2. Förstår. Men en med lägre risker att krångla.
  3. Gillar inte utseendet på kombis, men om det är rätt i övrigt så får det gå.
  4. Nej.
  5. Jag förstår. Du får gärna prioritera bort den här punkten. Eller någon annan om det gör det enklare.

Jag delar Tomas uppfattning att du ställer krav som motsäger varandra. Du vill ha en modern teknologisk bil men betalar helst mindre än 30 000? För mindre än 30 000 får du nog ingen modern teknologisk bil, lite beroende på vad du menar. ABS? Ja. Apple Carplay? Nej. Styrservo? Ja. Modern krocksäkerhet? Tveksamt.

Vad för terräng är det du ska köra i om 4wd inte är krav? Jag antar att diffspärr också är borträknat då? Är det hög markfrigång du egentligen vill åt? En halvvariant kan vara att köpa slirskydd (kedjor) till de fall du ska köra på mer utmanande underlag (exempelvis: grusväg vid slask och tjällossning, dåligt sandad backe i vintermiljö). Billigare än 4wd och diffspärr men fungerar bara i låga farter och är lite meckigt att ta på/av bilen.

Ska du övningsköra med bilen? Då är en med manuell låda kanske mer användbar än en automat.

1 gillning

Tack för svaret! Många begrepp jag inte känner till, har googlat.

Här är en ny lista, med krav vs önskemål uppdelat. Hoppas det gör det lättare.

Krav:

  • Vara prisvärd.
  • Krångla minimalt.
  • Vill inte känna att jag behöver vara rädd för att t ex åka ut på mindre vägar. ¹

Önskemål:

  • Vara billig.
  • Klara terräng.
  • Ha moderna funktioner.
  • Ha bra lastutrymme.

¹ Vill inte fastna, slå i underredet, vara rädd för att bilen förlorar värdet om jag kör in i nån gren. Vet inte hur jag säger det bättre på bilspråk. Är 4wd ett krav? Det vet jag inte, det är ni som ska berätta det för mig.

Fyrhjulsdrift är trevligt att ha på vintern då man kommer iväg snabbare vid korsningar osv. Men om du inte behöver dra tunga släp på leriga vägar eller ofta kör upp för branta backar vintertid så är det nog inget du måste ha.

Själv kör jag en Volvo XC70 som jag är nöjd med, men som kanske inte är den mest ekonomiska.

Subaru kanske? De har många modeller med lite bättre markfrigång och nästan alltid 4wd som standard.

Toyota RAV4 har gott rykte. Kanske inte så bra lastutrymme dock.

1 gillning

Jag vet inte hur pålitlig den är, men Suzuki Jimny är en rätt cool terränggående bil. Släng på en takbox så har du löst förvaringen också.

1 gillning

Suzuki ja.
Min far har en Ignis som han är nöjd med. Dock är det ju inte så stora lastutrymmen.

1 gillning

Tycker du har rätt i att elbil lönar sig att privatleasa i dagsläget för att få alla service och underhållsgarantier ifall något skulle gå snett (= man får ett “måndagsexemplar” som kräver uppdateringar ofta eller något kostsamt större ingrepp). Vi kommer nog att ha vår bensinhybrid 2-3 år till men efter det blir det troligtvis välutrustad elbil som leasas framom att köpa/finansiera själv?

1 gillning

Om nån mot förmodan undrar hur det gick i mitt billetande,

Efter att ha intervjuat barnfamiljer i min närhet påtalade dessa att man bör köpa en stor bil. Dels för smidighet men också för att slippa byta vid barn 2.
Vidare konstaterades att vi kör för få mil för att en elbil ska räknas hem, dessutom bor vi i bostadsrätt utan laddstolpe vilket skulle försvåra. Många elbilar är dessutom mindre bilar. Vi tittade efter toyotas hybrider, men dessa var relativt dyra i förhållande till hur lite bränsle och skatt hybridtekniken sparade, alternativt mindre bilar.

Vi köpte en begagnad passat, 2018 för ca 160 tkr. Rätt bra pris, tror jag. Skittrist bil, men hyggligt förnuftig. Hoppas att den håller ihop. Känns skönt att inte behöva vara alltför försiktig med kärran.

När rätt modell och kalkyl för elbil dyker upp så byter vi. Då har vi troligen bytt boende också.

10 gillningar

Grattis till att ha kommit till ett beslut och den nya bilen. :clinking_glasses: Kul att du återkopplade. Alltid roligt att läsa: “hur gick det sedan?”

Det går ju sådär för mig i den andra tråden. :rofl:

1 gillning

Låter som ett bra beslut.
Jag hade heller aldrig skaffat elbil utan laddmöjlighet hemma.
Vet att det finns de som ändå gör det, men då får man nog vara lite elbilsentusiast.

4 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Börjar tvivla på att behålla en bil från 2013 är rätt val / sneglar på privatleasing

Ber om ursäkt om frågan redan avhandlats, men hörde i en podd att man ofta fick bättre pris om man köper på avbetalning (med ofta rätt hög ränta) än om man betalar kontant.

Stämmer det?

I så fall: Visst kan man väl ta det på avbetalning och sedan betala allt när första räkningen kommer?

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Någon som har tips på prisvärd el/hybrid minibuss med privatleasing? (7-sits minst)

Stellantis-koncernen är på väg ut med en trio elektriska MPVs som går att få med 7 säten. Dessa är Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e Life och Citroen e-Berlingo. Finns redan i Norge så bör finnas för beställning snart i Sverige.

2 gillningar