Ber om ursäkt för ett långt inlägg… ![]()
Jag är bilintresserad, främst av elbilar och sportbilar. Jag har aldrig ägt en bil utan tar del av nyheter och recensioner av sådana bilar jag är intresserad av. Således är det jag skriver endast mina tankar, inte fakta eller erfarenheter. Ha det i åtanke när du läser.
Här är mina tankar:
-
Unvik kostsamma tillval som 4-hjulsdrift, det behövs inte. Jag bor i Luleå och bilarna här är vanliga bilar som hittas i resten av landet också, även på vintern. Om man inte behöver 4-hjulsdrift i Luleå, då behövs det troligtvis inte på de flesta andra ställen i landet heller. Köp en schyffel att förvara i bagaget som “försäkring” utifall man skulle köra fast istället.
-
Undvik SUV. Nu tycker jag personligen inte om suvar/crossover/upphöjda bilar så jag kanske är part i målet. Men gemensamt för de biltyperna är att de är tyngre och har större frontarea vilket medför högre pris pga mer material och större bränsleförbrukning. Det är inte en naturlag att de är säkrare eller har större bagageutrymme heller. Säkerhet behöver man kolla upp för varje individuell bil. Gällande bagageutrymme kan det exempelvis nämnas att bagageutrymmet i en Volvo XC60 (suv) är mindre än i V60 (kombi), dvs. motsvarande icke-suvbil.
-
Undvik större fälgar och hjul. De större är mycket mer stöldbegärliga än de mindre. Dessutom är mindre fälgar bättre för bilens komfort, ofta billigare, mycket mer tåliga mot t.ex. att köra emot en kantsten och drar signifikant mindre bränsle än de större. Intressant video för den engagerade finns på denna länk (Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact! - YouTube). Slutsatsen i videon är mest intressant.
-
Undvik större motorer och fler hästkrafter. Ofta finns flera motorer att väja mellan för samma bilmodell. Större motorer förbrukar mer bränsle och kommer vara dyrare i pris.
-
Fundera på om det är viktigt för dig att känna dig cool eller se snygg ut när du rullar upp framför kompisarna eller kör om en annan bil. Är din image viktig för dig så kan du behöva betala väldigt mycket för det.
-
Fundera på vilken bil som skulle funka de allra flesta gånger istället för att utgå från extremfallet som den där långresan med hela familjen en gång om året. De få tillfällen man behöver t.ex. extra stor bil kan man hyra.
-
Om man har snabba bilar som intresse kan man köpa en snabb bil istället för vanlig, tråkig bil, vilket blir väldigt dyrt med inköpspris, skatt, försäkring, service(!) osv. Det man annars kan göra, som jag föreslår, är att ha en vanlig tråkig “AtillB-bil” och sedan spendera pengar på sportbilsupplevelser via exempelvis Liveit. Jag misstänker att man kan köra mååånga sådana upplevelser för de pengar man annars skulle spenderat på den snabbare bilen.
Nedanstående är inte råd, bara lite info som kan vara värt att känna till.
En vanlig invändning mot elbil är att de har ett högre pris. Det kan dels bero på att biltillverkare medvetet höjer priset för att de vill sälja så mycket fossilbilar de kan innan de inte får eller ingen vill köpa dem längre. Det kan också bero på att batterierna är dyra att producera. Det pratas om en magisk gräns på 100 dollar/kWh i tillverkningskostnad och att då det når det priset kommer elbilar att kunna säljas för exakt samma pris som för sina motsvarigheter med fossilbränsle. Den gräns väntas nås inom bara några år.
Elbilar är en konstruktionsmässigt mindre komplicerad maskin än fossilbilar och således finns det färre saker som kan gå fel. Man brukar säga att för fossilbilar gäller att bilförsäljare tjänar sina pengar på service, reparationer och underhåll men ytterst lite på att sälja bilen. För elbilar är det tvärt om; bilförsäljaren tjänar sina pengar på att sälja bilen och ytterst lite på att serva, reparera och underhålla den.
Redan idag är det ofta billigare att äga elbil än fossilbil men när inköpspriset för elbil är lika med det för motsvarande fossilbil kommer kostnaden för att äga elbilen vara betydligt lägre än för fossilbilen.