Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Hej,

Finns ett antal elbilar med värmepump som funkar fint i nordiskt klimat. Kör själv en e-Niro och har sett en finsk kille på Youtube som är ute och kör sin i -32C. Visst är räckvidden sämre på vintern (och när det regnar!) men värmepumpen förbättrar situationen där. Batterier verkar hålla längre än i princip alla föreställt sig, så 10k mil lär inte orsaka någon markant skillnad i prestanda/räckvidd på nyare bilar. Leaf (som inte har aktiv kylning/värmning) tappar en del med milen/åren men Tesla, Kia, Hyundai, VW etc har inte samma förutsättningar då de satsat rejält på att se till att batterierna håller rätt temperatur.

Angående tyngden så väger min e-Niro med 64kWh batteri 1847kg. Min förra bil var en tysk dieselkombi som vägde 1750kg. Ingen större skillnad. Visst finns det tunga elbilar men finns gott om tunga fossilbilar med.

2 gillningar

Du blandar ihop lite olika saker här känns det som? Att folk är irrationella på aktiemarknaden har väl ändå rätt lite att göra med begbilmarknaden? Omställningen till elbilar kan ju ge en del underliga övergångsfenomen som detta. Sannolikt både lite av introduktionserbjudande och att de räknar med bra andrahandsvärde på MGn.

Jag hävdar nog fortfarande att värdefallet på bilar generellt är ganska välmotiverat map. den ökade risken att saker går sönder. Avvikelser finns såklart bland olika modeller även om t.ex. välkända krångelmodeller brukar vara kalla på begmarknaden (= köparen får betalt för en ökad risk).

Så är det absolut. Värdeminskningen för ex. franska bilar eller vissa tyska som Audi eller BMW är brutal. Franska bilar brukar väl pressas ganska snabbt, men det är lite ”du får vad du betalar för”… Audi och BMW kan vara mycket bil för pengarna om man känner någon som kan meka billigt och står ut med att de är offline ibland. Snåljåpar som vill ha krångelfritt bilägande kör ju dock naturligtvis japanskt :wink:

1 gillning

Även om jag starkt ogillar miljöförstöring och att göda oljeexporterande länder tror jag det ligger långt borta i tiden. Finns helt enkelt inte infrastruktur för att ladda bilarna. Det skulle krävas ett nytt paradigmskifte gällande laddtiden och batterier för att kunna bli verklighet.

Det är precis den här typen av rädslor som gör att folk som inte har råd med nya bilar skuldsätter sig över öronen för att köpa finare bilar än de har råd med.

Man kan möjligen argumentera för att man på begagnatmarknaden värdesätter garantier för lågt, men att säga att ny bil generellt är billigare att äga än en gammal är inte sant.

Begagnad bil som får motorhaveri är ofta billigare än ny bil med garanti. Sannolikheten för motorhaveri är fortfarande relativt låg och man får komma ihåg att även en ny bil blir gammal förr eller senare.

Jag tror ofta att denna typ av argumentation egentligen kan ha sin grund i att en tusenlapp på verkstaden svider värre än en tusenlapp till bilhandlaren.

Din kompis fick betala 115 tkr extra hos verkstaden, vilket är ganska ovanligt. Att köpa en bil som var 115 tkr dyrare än man tänkt sig är mer regel än undantag…

1 gillning

Min slit-och-släng-bil har rullat 50k (XC90 första generationen). Jag byter det mesta själv och den har betalat sig flera gånger om när den rasar. Skatten äter upp en del kostnader men motorerna verkar skottsäkra om de servas rätt.

1 gillning

För 4 år sedan köpte jag en obesiktad Volvo S70 som då rullat 20 000 mil för 2000kr. Köpte nya bromsskivor, klossar och kamremskit, filter, batteri och annat smått och gott för runt 5000kr från tyskland och bytade själv. Jag är ingen mekaniker men med hjälp av en verkstadshandbok och youtube är det inte så svårt, tog några helger och jag lärde mig massor.

Nu har bilen rullat 30 000 mil och har i genomsnitt köpt reservdelar för ca 3-4000kr per år. Spindelleder, bromsok, handbromswire, avgasröret, damasker är några av de grejer jag bytt.

Så på det hela har vi kört väldigt billigt. Men skulle vi lämnat den på verkstad varje gång så vet jag inte om det gått ihop.

Överlag är motorhaveri inte så vanligt, min motor går säkert till 50 000 mil om man bytar olja varje år. Framvagnen däremot tar mycket stryk. :grin: Och skulle något hända som gör den obrukbar så är det inte hela världen.

2 gillningar

Jag tror elbilarna om 10 år kommer vara 100x gånger bättre än de som finns nu. Det är en dyr early adopters fee helt enkelt.

1 gillning

De kommer onekligen att vara bättre, men för de flesta är de–förutom priset kanske–“good enough” redan nu. Kan man köra 40-50 mil, ladda på nån halvtimme, tja, vad mer behöver de flesta egentligen? Visst finns det edge cases / corner cases som de som ska dra tung husvagn genom halva Europa och där är inte elbilen den bästa lösningen i dagsläget, men majoriteten av förare behöver inte det.

Prismässigt så kostar en helt OK rymlig elbil med bra räckvidd runt 450’ efter bonus. Visst är det mycket pengar men kolla vad en välutrustad fossilbil i samma klass kostar med, det är inte 200’ direkt.

2 gillningar

På långresor är det väl okej, men i vardagen pallar inte folk vänta en halvtimme på att ”tanka” bilen. Tänk dig situationen på en vanlig automatstation om alla som svängde in där behövde stanna en halvtimme, funkar ju liksom inte. Så antingen behöver laddtiden sjunka dramatiskt eller så måste infrastrukturen för vardagsladdningen hemma byggas ut rejält.

1 gillning

Du har alltså kört 10 000 mil på 4 år. Det betyder ca 8 000 liter bränsle för säg i genomsnitt 15kr/l, dvs 120 000 kr eller 2 500 kr/mån. Utöver det betalar du ca 350kr/mån i reservdelar (ingår olja+filter i det?).

Under samma period framåt i tiden kan du köra en splitterny elbil för en bränslekostnad på 25 000 kr eller 520 kr/mån. För mellanskillnaden plus din reservdelskostnad har du i princip betalat privatleasingkostnaden för elbilen, inkl försäkring, service och 2500mil körsträcka.

Jag vet vilket alternativ jag hade valt.

Du sitter fast i gamla tankar. Beteendemönstret är helt annorlunda för elbilsägare. Glöm bensinmacksbeteendet. Så här funkar det:

1. Har du villa/radhus (plus ett snabbt växande antal brf) så har du hemmaladdning, dvs du laddar över natten och har full tank varje morgon.

2. Annars laddar du på en sk destinationsladdare på/nära jobbet för 2kr/kwh under tiden som du jobbar

Antalet människor som inte kan göra något av ovanstående minskar i snabb takt, och tillhör du någon av dem så får du antingen byta boende eller fortsätta betala hutlösa summor för drivmedlet, eller vänta 30 min vid någon snabbladdare 1-2 ggr per vecka.

Du använder alltså bara snabbladdare på långresor och precis som du själv säger så är det okej då.

Det är därför jag personligen gillar alternativet att privatleasa en elbil. Du får ett mycket ekonomiskt bilinnehav, du är skuldfri, du får köra en splitterny bil med senaste tekniken (gillar jag), du tar minimalt med risk, du kan investera ditt kapital i indexfonder, osv.

OBS! En brasklapp: Om du behöver dra tungt släp eller husvagn ofta, eller har små barn/hundar i bilen så är privatleasing av elbil inte alls lika attraktivt.

Edit: Även om du förväntar dig stora förändringar i familjen de närmsta åren så ska du vara försiktig med privatleasing då det är dyrt/svårt att bryta avtalet

Kan man ladda hemma är det ju drägligt, men för alla som bor inne i stan med gångavstånd till jobbet (som kanske inte ens har några parkeringsplatser) där man har bilen i ett parkeringshus eller på gatan utanför funkar det inte. Så då är det snabbare laddtider eller väldigt utbyggd infrastruktur för laddning som gäller om man vill få bort bensin- och dieselbilarna, folk kommer inte orka krångla.

Om du med detta menar elbrist så är det en sliten myt som är fullständigt felaktig och jag hoppas att folk slutar sprida denna desinformation omgående. Om du menar själva laddpunkterna och laddboxar så skriver jag om det i nästa post.

För att ladda din elbil varje natt efter en dags körning, säg 10 mil eller 20kwh för att överdriva snittkörningen rejält så behöver du under 8 timmar nattetid ladda med en snitteffekt på 2,5kw. En vanlig torktumlare drar lika mycket så detta kommer inte vara ett problem för hushållen.

Läs tex denna artikel i ämnet från Vattenfall:
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

Eller denna från Alltomelbil.
https://alltomelbil.se/racker-verkligen-elen-om-alla-ska-kora-elbil/

Eller denna från Vibilägare:
https://www.vibilagare.se/nyheter/vanligaste-elbilsmyten-avlivad-strommen-racker

Så jag hoppas att vi här i detta forum aldrig mer behöver använda argumentet elbrist mot elbilar.

Det är ett snabbt övergående problem. Laddning till elbilar kommer att vara en lika självklar service till alla boendeformer, precis som värme, vatten och avlopp. Både Sverige och EU är på väg mot förbud av nya bensin-/dieselbilar samt kraftiga prishöjningar på bränslet och då måste alla BRF:er och Hyresvärdar lösa detta (självklart i samarbete med elbolag och samhällsaktörer). Elnäten har som tidigare bevisats inga problem med detta.
Läs mer här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210315/nio-lander-kraver-att-eu-forbjuder-bensin-och-dieselbilar/

…och här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210601/regeringen-vill-forbjuda-nya-bensin-och-dieselbilar-och-fasa-ut-fossila-drivmedel/

Man kan ju även fundera på hur många mil vardagskörning (ej långfärd) som denna grupp behöver köra per dag? De pendlar alltså inte till jobbet och bor inne i stan med det mesta inom bekvämt gång- eller cykelavstånd. Känns som att denna grupp kanske behöver åka och ladda på snabbladare max 1-2 ggr per månad och då tror jag inte att köerna till laddarna blir så långa och att de flesta kan vänta 30-60 min per månad eller passa på att uträtta nåt ärende i närheten av laddaren.

Min poäng är att vi alltid kan hitta på problem och fel i samband med samhällsutvecklingen om vi vill, eller så löser vi helt enkelt de utmaningar som kommer efter vägen. Är glaset halvfullt eller halvtomt…

Laddpunkterna naturligtvis.

Då är du mer optimistisk än mig. Det är enkelt att bestämma att saker ska ske, svårare att genomföra dem när det kostar pengar och det blivit flera maktskiften mellan då och nu.

Mitt bet ligger på att vi (för Sveriges del) kommer få vänta på en teknisk lösning som gör att det blir samma gamla ”bensinmacksbeteende” som vanligt :kissing_heart: Tills dess kommer de sparka burken framför sig.

2 gillningar

Erik,

Du har rätt i att om man inte har tillgång till laddning hemma eller på jobbet så blir det inte lika smidigt. Men det blir mer och mer tillgängligt för varje dag som går.

Naturligt att vara fast i gamla tankar eftersom det är där vi är nu!

Om man nu inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så är det gamla tankar som gäller. Alltså att tanka bensin eller diesel eller att leta efter en plats att ladda sin bil och sedan vänta på att den är färdigladdad. För mig är valet enkelt.

Jag kan inte välja en elbil nu utifrån förhoppningen att det kanske blir lättare att ladda om några år!