Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Jag köper en fossilbil för runt 200’ då jag inte behöver mera utrustning eller större bil än så. Rent ekonomiskt är det inte försvarbart för mig att istället köpa en elbil även om jag kunde ladda den hemma.

Snabbt tror jag är att överdriva.

Alltför många har ännu inte möjlighet att varken köpa en elbil eller ladda den hemma för att det ska bli möjligt att förbjuda bensin och diesel bilar snart.

Det vore förmodligen omöjligt för stora partier i Sverige att föreslå det, de skulle tappa alltför många röster i nästa val. Vem med en månadslön runt 20000 kommer t.ex. att rösta på socildemokraterna om de förbjuder dem att använda bil pga att det blir för dyrt? Är S beredda att ta den risken?

Om vi tar Stockholm som exempel så fanns det vid senaste årsskiftet 1 600 publika laddpunkter och 2022 kommer det att finnas 4000 laddpunkter. (Källa här)

Om vi räknar på ditt case med personer som bor i lägenhet i stan och promenerar till jobbet och inte kan ladda hemma så landar jag i följande: Dessa behöver ladda sin bil ca 2ggr/mån. Låt oss vara pessimistiska och anta stt det tar ett helt dygn att ladda (tar i verkligheten ca 4-8h). Om det finns 4000 laddare så kan dessa försörja 4000 x 30 dagar = 120 000 laddningar/mån, eller 60 000 personer som laddar 2ggr/mån. Och man kan göra liknande kalkyler för andra städer.

Jag vågar nog påstå att ditt storstads-scenario är ett icke-problem.

Din lösning är ju sinnessjukt mycket osmidigare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Kunna ladda snabbt/hemma eller bust är min uppfattning.

1 gillning

Vad mycket kloka bilpersoner det var här! Hur tycker ni man ska tänka om man är helt okunnig kring bilar, inte bryr sig alls om märke mm men vill köpa något begagnat och kostar kanske 100k. Vi har en peaguat (automat, kombi, diesel) som vi köpte begagnad förra året för ca 70k och behöver ytterligare en. Vi är nöjda med nuvarande bil. Vi betalar gärna kontant och vill ha nåt som inte kommer krångla på några år och som helst är kombi eller halvkombi, säker och automat sant hyfsat fräsch. Att minimera kostnad är inte viktigast utan snarare att minimera oro kring bilen och tid på att fixa saker. Vi har ingen riktig insikt i hur vi bör tänka med miltal och årsmodell.

Hur hade ni tänkt?

Osmidigt? Du kör bilen till en parkering/garage i närheten av hemmet/jobbet pluggar in och lämnar den där. Med 4000 laddpunkter så finns det garanterat en inom promenadavstånd från ditt hem eller jobb. Supersmidigt skulle jag kalla det

Detta diagram säger rätt tydligt vart vi är på väg:

Källa: https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Toyotastrategin verkar vara något för dej.!
Jag tror att det är den enda strategin som samtliga i tråden verkat kunna acceptera som någorlunda ekonomiskt förnuftig :crazy_face::sweat_smile:

Om du kan ge lite mer info om era behov så blir det lättare att ge träffsäkra tips. Kan du svara på följande frågor:

• Hur många mil per år ska ni köra med bilen?
  • Behöver ni dragkrok?
  • Har ni möjlighet att ordna laddning hemma?
  • Kör ni mest korta sträckor eller blir det ofta långresor?

Generella tipset jag kan ge om ni ska köpa begagnat och samtidigt minimera risken och oron för problem är att köpa en max 3-5 år gammal bil som rullat max 6-8 000 mil från en tillverkare med rimligt pris, generösa garantier och lite fel, t.ex. Kia, Hyundai, Toyota, Honda. Tror dock att ni får lägga ut lite mer än 100 000, kanske till och med så mycket som 130-150 000 kr

Jag skulle inte heller köpa en ny elbil för 450 000 kr, detta av rent ekonomiska skäl. Däremot privatleasar jag gärna en dyr elbil eftersom förhållandet mellan nypris och privatleasingavgift är så otroligt förmånligt till privatleasingens fördel i jämförelse med fossilbilar (se mitt jämförelse-exempel mellan MG och Dacia i tidigare inlägg).

1 gillning

Just MGs privatleasingpris är ju extremt lågt och förmånligt, men är verkligen leasing generellt lika förmånligt?
Om man exempelvis vill privatleasa en polestar 2 eller en model 3 så uppfattar jag inte dom lösningarna som billiga jämfört med rent köp.

Även däck ingår i reservdelar. Oavsett motor har även elbilar fjädring, bromsar, däck etc som behöver bytas. 10 l olja på biltema kostar 469 spänn och filtret en hundring, oljebytet kräver ca 5L. Hade jag köpt ny bil hade jag även haft helförsäkring vilket ökar kostnaden en del. Sen kan jag inte ladda på jobbet och du räknar inte med batteribytet som kommer efter 5-10 år eller inköpspriset på 400 000kr ställt mot 7000kr…

Sen får jag säkra upp och installera laddare hemma också, vet inte vad det kostar? 5-10 000kr kanske?

Men det största problemet är det som redan diskuteras, laddning. Jag ska inte behöva planera för varenda resa var och hur jag kan ladda. Det enda nätet som är hyfsat utbyggt är ju Tesla men deras kvalitet verkar rätt b på bilarna när man ser till priset och andra tillverkare verkar inte kunna använda deras stolpar vilket är riktigt kasst ur ett kundperspektiv. EU borde enas om en standard som alla måste följa istället.

Elbilar är definitivt framtiden men det kommer ta ett tag tills vi är där. Jag tror inte en Tesla håller i 30 år men vi får väl se. Man betalar väldigt mycket för något oprövat.

Ja undrar var vi ska få elen ifrån bara, blir allt dyrare i skåne och mycket av det är fin kolkraft från Tyskland. :face_with_raised_eyebrow:

Jag kan tyvärr inte så mycket om dessa dyrare premiumbilar, men för det billigare segmentet så gäller samma förhållande rätt många modeller. T.ex så privatleasar jag min e-2008 för 2599 kr/mån med 1500 mil. Nypris är 404 900 kr. Jag har aldrig någonsin sett en bensin-eller dieselbil som kommer i närheten av den ration.

En Kia eNiro kan privatleasas för 3295kr med nypris på 484 900 kr.

En del kan förklaras av bonusen på 70 000kr men långt ifrån hela skillnaden.

Om du dessutom tar med skatten så blir skillnaden ännu större.

Jag håller med dig. Om alternativet är att köpa en elbil så skulle jag inte heller göra det. Min jämförelse var med att privatleasa en MG i tre år och sedan lämna tillbaka den. Då får du i princip samma månadskostnad som din gamla S70.

Laddbox kostar ca 7000kr att installera eftet bidrag, dvs 194kr/mån utslaget på leasingperioden. Laddboxen kommer dessutom att höja värdet på ditt boende och göra det mer attraktivt.

Du behöver bara halvförsäkring på en ny bil då den har vagnskadegaranti inbakat i nybilspriset (vilket är skäl till en helt snnan diskussion).

Om du väldigt ofta åker på långresor och inte kan tänka dig att stanna ca 30-40min var 2,5-3:e timme så är så klart elbil inget för dig. Jag stannar även med bensinbil och äter, köper kaffe, sträcker på benen ungefär lika ofta/länge.

Jag gillar att äga mina prylar😂 Bilen vi har nu var ett fynd vi kom över när jag pluggade. Vid nästa köp blir det någon lågmilare som rullat 2-3000 mil istället.

Men intressant det om garantin, det visste jag inte.

Problemet är inte pausen utan att hitta en stolpe som kan snabbladda.

E-2008 är väl en Peugeot? I så fall intressant eftersom den Peugeot 2008 som jag köpte för fyra år sedan kostade mindre än 200’. Elvarianten kostar alltså dubbelt så mycket! För mig är priset inte det viktigaste men att den kostar dubbelt så mycket säger ändå en del om människors möjlighet att byta till elbil. För mig spelar priset ganska liten roll, det viktiga är att jag vill ha en bekväm tankning/laddning och det kan jag ännu inte få med elbil.

Jag föreslår att du läser mitt inlägg tidigare i denna tråd om myten om elbrist. Det är helt enkelt inte sant.

Snabbladdning finns ju i massor. Testa planera en rutt med ABRP appen (A Better Route Planner) så kommer du att bli positivt överraskad :blush:

Jag skulle inte köpa en ny elbil idag (inte en ny fossilbil heller för den delen). De är alldeles för dyra och andrahandsvärdet är otroligt svårförutsägbart med tanke på den snabba utvecklingen.

1 gillning