Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Så är det helt klart, men av min erfarenhet har jag aldrig kört en begagnad bil (jag har kört mer eller mindre begagnade) i 3 år med bara 1500 kr utöver servicar. Det har varit bromsok, spindelleder, avgassensorer, avgasrörsupphängning, som jag kommer ihåg nu på rak arm.
I mina kalkyler har jag räknat service + reparationer på 500-700 kr per månad (räknat på att man äger bilen i 3-4 år och den totala reparations- och servicekostnaden slås ut). Det är rimligt enligt mina erfarenheter, och då gör jag ingenting själv.

1 gillning

Här är du inne på en viktig sak, Bowser.
Bilägande är aldrig riskfritt. Du bör ha med dig att alla bilar, och då framförallt lite äldre sådana, har en tendens att gå sönder. Ju äldre bil du har, desto större borde risken vara att du får höga reparationskostnader. Det innebär inte att en äldre bil per automatik innebär höga reparationskostnader. Själv avsätter jag ca 1 500 i månaden för reparationer på en 7 år gammal bil. Är det mycket? Absolut, men det är nog något man tyvärr får räkna med.
Privatleasar du så vet du vad det kostar varje månad.
Köper du en begagnad bil kan du helt plötsligt råka ut för ett motorhaveri, rasad koppling, trasig katalysator eller att ett bromsok låser sig. Då är det bara att öppna plånboken och se glad ut…

Vi kör nu mindre bil från 2007. Den hade gått 3500 mil när jag köpte den 2015. Vi har kört strax över 10 000 mil med den Sedan dess har jag utöver service bytt generator, bromsar och styrlagerdamasker till priset av ca 10 tkr. AC:n har lagt av, men jag har inte lagt pengar på att laga den. Såhär i efterhand ser jag att jag varit dumsnål.

Kanske underskattar jag riskerna med en begagnad bil till följd av mina positiva upplevelser hittills?

Det stämmer ganska väl på min kalkyl :slight_smile:
Reparationskostnad 10 + AC (som jag iaf hade fixat), kanske 20 000 toalt?
6 år eller 72 månader
20000 / 72 = 278 kr per månad

Det är ungefär såna kostnader jag också haft.

Underskattar och underskattar… Man kan också se det som mer eller mindre tur/otur.
Jag har haft Hyundai, Saab, Skoda, Volvo, Mercedes och Mitsubishi. Ingen har varit nyare än 7 år när jag köpt dom. Vissa har det inte varit några problem med alls medan andra har varit lite väl reparationsbenägna. Senast lämnade jag in min nuvarande bil för att läsa av ett felmeddelande (varningslampa som lyste). Märkesverkstaden hittade felet och dessutom en massa annat. Fick ett kostnadsförslag på 50 000 för att reparera de mest brådskande felen…

Tanken med en Toyota är ju att du ska minimera mekandet. Men naturligtvis behöver man byta vätskor, slitdelar etc precis som på alla andra bilar. Dock inget man behöver lämna in på en märkesverkstad om man inte pallar göra det själv, det klarar vilken bondmek eller Hassan på hörnet som helst.

2 gillningar

Även Gunnar bondmek och Hassan tar betalt för sitt jobb, om än mindre än märkesverkstad :slight_smile: All cred till dig dock, om jag haft intresse och orkat så hade jag också övervägt att meka för att få riktigt billigt bilägande.

Jag har dessvärre inte gjort den kalkylen. För mig är bilen ändå en utgift och nödvändigt ont. Målet har därför aldrig varit att komma undan med så billigt som möjligt utan det här är väldig smidigt bilägande till en månadspeng som passar vår ekonomi.

Anledningengarna till att det blev privatleasing från början var:
Okunskap om bilar och ointresse av att göra något själv med bilen.
Fast utgift per månad
Inte aktuellt att låna upp på längenhet eller använda sparpengar för ett köp

Jag och partnern går igenom samma tankebanor.

Det vi landat på är att köpa en ~5-6 år gammal mildhybrid-Toyota för runt 125 tkr. T.ex. en Toyota Auris Touring (Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.).

• Säker
  • Rymlig (om du väljer en kombi (touring)-modell)
  • Drar väldigt lite soppa (~0.3 liter/mil på pappret, lite mer i praktiken)
  • Inget behov av laddning
  • Lägsta möjliga skatt
  • Går sällan sönder och inte allt för dyrt att reparera
  • Billig försäkring (då toyotor sällan går sönder)
  • Bra andrahandsvärde
  • Alltid automat (pga. hybridsystemet)

De enda riktiga nackdelarna är att komforten är något lägre än i premiumbilar och körglädjen är inte direkt i bmw-klass. Men med full gas och elmotorn igång är accelerationen O-K för omkörning på motorväg och liknande.

3 gillningar

Läste någonstans i tråden att det är svårt att räkna hem en elbil. Här är en intressant kalkyl:

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/

/H

2 gillningar

Lite av en glädjekalkyl från Teslaclubsweden får man ändå säga. En M3 SR+ kostar dessutom från 550’:- nuförtiden. Men hade jag tänkt köpa en ny lite dyrare bil hade jag också köpt elbil. Men för de som köper begagnat <200’ och inte kör så mycket så tror jag inte att det går att motivera ekonomiskt ännu. Om inte annat för att begagnatutbudet är så litet.

1 gillning

Jag håller med @_Kalle. Om man är nere i pris som @Ran4 (bra upplägg och det blir säkert ett billigt och bra ägande), så är det inte aktuellt med en elbil.
Ska man ha en nyare bil, kanske för att man är intresserad av modern säkerhetsutrustning, Apple Car Play etc. så anser jag att elbil går att räkna hem ganska lätt för de flesta.

1 gillning

Vad tror ni om att köpa en äldre model S?
Finns 2014 års modell med vettiga miltal strax under 400 tkr på blocket. Potentiellt låga driftkostnader och extremt rolig bil. Fri supercharge. Tesla har hittills en historik med extremt låg värdeminskning.

Om det blir turbulent på börsen och inflation så gör det inte så mycket att ha pengar placerade i bil.

Det sistnämnda låter som en ursäkt för att köpa dyrare bil än man tänkt sig :wink:

Inte så bra koll på model S specifikt, men det är ju en stor bil iaf. Ekonomin beror nog till stor del på hur andrahandsvärdet står sig. Snabb rakt fram är den ju, men extremt rolig vetefan? (utan att ha kört själv). Skulle själv vara lite tveksam till de första årsmodellerna, känns som de uppdaterats rätt mycket. De första åren var det väl rätt mycket problem. Från ca facelift skulle jag lätt kunna tänka mig, men då blir det ju lite dyrare. Lite “strategi 1”. varning på en Model S. Tror inte de är gratis att fixa grejer på…

1 gillning

Helt korrekt analys!
När jag skrev extremt rolig så hade jag Toyota Auris hybrid med 100 hk i tanken Jag står nog fast vid formuleringen :laughing:

Samtidigt pratar man om att elbilar är relativt underhållsfria och borde kunna gå många mil. Nu är jag inte säker på att man brukar syfta på dörrhandtag etc, men ändå… Jag ser potential i den teorin.

Jag tittade på en begagnad Kia e-Niro, men när jag räknade på det fick jag i princip samma månadskostnad, plus att den begagnade e-Niron är äldre och eventuella reparationer är en osäkerhet.

Enligt säljaren leasar Santander ut nya elbilar i Sverige till en hyfsat bra peng, för att sedan kränga dem i Norge, till ett högre marknadsvärde än i Sverige. Vet inte om det är helt sant, men kan konstatera att kalkylen gick hem för min del :slight_smile:

Jag hade inte lagt så mycket på en tidig Tesla. Inte alls insatt, men det låter som en hög insats med hög nedsida, jämfört med att leasa en Kia, VW eller annat OK märke för en liknande konstnad.

Om man väl bestämt sig för en begagnad bil…

Vad är bästa sättet att lägga upp lånet på?

Låt säga att man köper en bil för 125k man tänker ha den i 6 år och sedan sälja.
Man har minst 125k tillgängligt idag, samt en buffer för att kunna hantera börsnedgångar och liknande.

1. Köp bilen kontant. 125k, 0% ränta, men du kan inte investera något i börsen - därför sämst val?
  2. Köp bilen med billån utan restvärde. 25k kontant, 100k lån. 3% ränta. Borde man välja 2, 3, 4, 5 eller 6 år?
  3. Köp bilen med billån med 50% restvärde över 3 år (3 år brukar ge lägst månadskostnad).
    Samma kontantinsats och ränta, men lägre räntekostnad. När det sedan gått 3 år så transformerar man lånet
    till ett billån utan restvärde (antar att man behöver lägga 20% kontantinstas igen här?),
    som man betalar av över 3 år (likaså, 3% ränta).

Missar jag något, eller är alternativ 3 det bästa valet? Du får lägre ränta de första 3 åren pga. restvärdet
som minskar räntekostnaderna, och du betalar i princip av bilen över 6 år vilket gör att pengarna får jobba
så mycket som möjligt på börsen.

Så länge du får högre avkastning på börsen än vad låneränta kostar dig vinner man på att låna. Belåningen höjer dock din finansiella risk när det expanderar din balansräkning.

För att det ska bli lyckat krävs det att du kan hantera risken, dels rent psykiskt, men också ekonomiskt (du ska klara dig även vid börsnedgång).

Ja, jo, det vet jag, men vilket lån är mest fördelaktigt? Varför inte köra lån på 7 år istället för 3 t.ex.? Och är det vettigt att köra just restvärdeslån + vanligt lån?

Jag körde en Auris TS ett par år och var väldigt nöjd. Tycker att du är “träff rätt” utifrån dina kriterier.

En viktig sak att beakta med Auris hybrid är att den får dra i stort sett ingenting, mindre än 400 kg enligt ViBilägare. Den du länkat på Blocket tycks inte ens ha ett värde för totalt vikt på släp hos Transportstyrelsen. Jag valde bort hybridvarianten p.g.a. det och fick dra 1 300 kg. Även icke-hybriden finns som automat och har fortfarande en låg skatt och acceptabel förbrukning.

Har du barn som åker vagn kan det vara värt att beakta att lastutrymmet blir i stort sett uppätet om du lastar en barnvagn, det är trots allt en motsvarande Golfklass man byggt till lite mer lastutrymme på och ingen 745. Har du behov av att lasta för övernattningar utanför hemmet och vill ta med barnvagn så kommer takbox snabbt att hamna på villhöver-listan.

1 gillning