Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Det är ju tvärt om, en ny bil blir ALLTID dyrt, mendans en begagnad möjligtvis kanske om man har rejäl otur blir i sammanhanget dyrt. Typ om man rasar en automatlåda, men ens det är ju billigt i jämförelse med värdeminskningen på en ny bil.

Det beror väl på. Visst, en ny bil för 500k blir klart dyrare. Men en Kia eller Dacia för 100-150k? Skulle hävda att den blir klart billigare att äga säg 5 år än en Merca för 100 papp. Sen är det helt olika bilar så är man lite bilnörd kanske man inte kör runt i en Kia Rio. Men för “basic transport” är en billig ny bil inte automatiskt fel.

Allmänt tips inför bilköp: köp inte bil efter nåt edge case utan efter vad du normalt behöver. Pratat med folk som undviker elbilar för att de ska till fjällen en gång om året och tycker det kan blir jobbigt med laddning där. Eller folk som köper sjusitsiga bilar för att svärmor kommer på besök varje jul och då kan alla åka i samma bil. Det går ju faktiskt att hyra bil i dessa fall och sen köpa nåt mer passande till vardags.

1 gillning

Absolut - alla tips är ju bra tips om de ger något. Det är ju också det jag avser med att betala för det man behöver. Jg kör 650 mil om året. Jag bor i Skåne, mina färdsträckor är oftast under milen osv. Jag skrev utifrån min horisont.

Sedan kan bilägande vara ett intresse också, men då är det mindre fråga om tips på ett ekonomiforum och mer om tips på ett entusiastfoum. Återigen imho. :slight_smile:

Hejsan!
Får man slänga in ett faktiskt case att diskutera utifrån?

Jag och min fru kör en mycket liten och billig äldre bil. Ca 1000 mil om året, främst i staden där vi bor. Pengarna som blir över går in i portföljen. Nu väntar vi vårt första barn och inser att en barnvagn inte på långa vägar går in i vår lilla bil. Vi är inte beredda att begränsa vår frihet genom att sluta ha bil.

Förutsättningar och preferenser:

• Bilen ska gå billigt. Vi är mer intresserade av att spara än att köra bil.
  • Vi kan inte meka och har inget större intresse av att lära oss.
  • Förmodligen kommer vi vilja ha ytterligare ett barn relativt tätt efter första, vilket skulle kunna vara ett argument för att satsa på en rymlig bil redan nu.
  • Väljer hellre automatlåda en manuell, men är inte beredd att betala särskilt mycket extra för det.

Några tänkbara strategier för att lösa situationen:

Strategi 1. Äldre premiumbil cash
Exempelvis Bmw 520 2008, 14 000 mil ca 80 tkr på blocket
Eller Audi A4 15 000 mil ca 100 tkr.
:+1: Ofta hög komfort och lyxig förarmiljö.
:+1: 1500 i skatt
:+1: Billig att köpa
:+1: Värdeminskningen har redan skett.
:+1: Man har troligen “råd” med lite reparationer
:-1: Svårt att hitta rätt exemplar av bil. Ofta många ägare och mer tveksamma motparter.
:-1: Rädsla för behov av dyra reparationer
:-1: Äldre bil är mindre säker, modern etc.

Strategi 2. Tre år gammal familjekombi cash
Exempelvis Passat 2018 12000 mil 185 tkr på KVD
Man skulle eventuellt kunna satsa på en laddhybrid?
:+1: Pålitlig och modern. Troligtvis ett säkert val
:+1: Rejäl bil, trafiksäker
:-1: Relativt stort inköpspris
:-1: Relativt hög drifkostnad, skatt, försäkring, bränsle etc.
:-1: Ska man lägga så mycket pengar för 1000 mil/ år?

Strategi 3. Ny elbil cash
Exempelvis billigaste Polestar 2. Pris 490 tkr - klimatbonus om 70 tkr
:+1: Bekvämt
:+1: Garantier
:+1: Ny flådig bil
:+1: Låga driftkostnader
:-1: Dyr i inköp. Bara kapitalkostnaden är 1700 kr/ mån räknat på 5%.
:-1: Beloppsmässigt mycket stor värdeminskning
:-1: Med 1000 mil om året är kapitalkostnaden viktigare än bränsleförbrukning

Strategi 3. MG ZS privatleasing
Ny elbil på leasing för 2 000 kr/ mån. Räckvidd strax över 20 mil
:+1: Tryggt, nytt och stabilt
:+1: Låga driftkostnader
:-1: Låst under tre år till 1000 mil. Vad gör man om behoven ändras?
:-1: Kort räckvidd. Meckigt med laddning.
:-1: Jag tror bilen är något mindre än övriga modeller

Hur hade ni tänkt? Gärna relativt konkreta tips på vad man bör leta efter. Exempelvis Ålder vs miltal, specifika modeller / årsmodeller.

2 gillningar

Strategi ett skulle jag stryka direkt om ni inte vill meka eller lägga mycket pengar.

Ny elbil är nog mitt förstahandsval om ekonomin inte spelat roll, men med er körsträcka kan man nog inte riktigt räkna hem det ekonomiskt.

Jag skulle gått på alt. 2, men köpt en Skoda Octavia istället. 1.0Tsi med automat, då blir det lägre driftskostnad, skatt bränsle och försäkring jmf. med en passat. Tror du kan få en 2018-2019 med mycket färre mil, typ 4-5000, för samma pengar.

3 gillningar

Tack, Kalle!
Octavian ser ut att vara ett snusförnuftigt val. På blocket finns en 2019 1.0 med 4000 mil på mätaren för 170 tkr, i och för sig med manuell låda. Något sådant skulle kunna vara ett alternativ.

Det är synd att elbil är svårt att räkna hem. Tyvärr verkar också begagnade elbilar hålla ett enormt högt andrahansvärde. Tesla model S 2014 12000 mil: 380 tkr. Alternativt Huyndai Ionic 2017 6000 mil för 190 tkr. Men med en sån laddar man väl mer än man kör…

Jag skulle rekommendera att privatleasa en elbil. Provkör några olika modeller och se vilka som är lämpliga för bilbarnstol.
Ny och fin bil och du slipper göda skurkstater i Mellanöstern…

1 gillning

Jag var i ett liknande dilemma och det slutade i maj med en Kia e-Niro. Vi är riktigt nöjda och den fungerar bra med 2 barn. Vår Bugaboo Fox 2 ryms i bakluckan utan att fälla ihop liggdelen, men då är det ganska fullt :slightly_smiling_face:
Om man fäller liggdelen får man in lite till.

Polestar 2 är nog ingen höjdare som familjebil. MG:n är billig men räckvidden är kort, och vintertid ska den i princip halveras, har jag hört. Personligen är jag inte heller redo att köpa en Kina-bil, de får bli mer beprövade i Europa först.

ID4 och Skoda Enyaq är två rymliga familjeelbilar, men ganska mycket dyrare än e-Niro.

Kolla Mr EV om du vill ha lite inspiration och insikter om hur det är att köra elbil.

Då ska ni absolut inte köpa någon BMW eller Audi. Köp en bättre begagnad Toyota, se till att oljebytena blir av. Lägg pengarna och energin på något annat.

5 gillningar

Hej!

Vi var i er situation och valde att privatleasea en SEAT Leon st. Perfekt som familjebil. Har över 600l i bagage så barnvagn inkl väskor, packning, matkassar m.m. Får plats. Brukar börja på 2600kr/mån. Vi betalar 3000kr/mån inkl service, försäkring och lite tillval.

Jag vill idag byta upp oss vad gäller bilmärke och har problem att hitta lika prisvärt med samma bagagevolym m.m. Att privatleasea en passat sticker oftast en bit över 1000-lappen mer än detta utan att få så jätte mycket mer än bättre material.

Dålig koll på andra handsvärdet på en sådan bil men att köpa en begagnad som varit privatleasing och gått ca 4000mil bör inte vara en dålig affär.

1 gillning

Hur finansierar du Kian? Ny bil låter spontant dyrare än gammal bil? Eller?

Jag är nog beredd att betala något mer för en bil som är bekvämare, mer välutrustad och skönare. Däremot ser jag inget mervärde i att köpa en bil som är nyare - den nyttan ska i så fall kunna tas hem ekonomiskt genom färre reparationer, lägre service, lägre förbrukning etc. Den hemtagningen blir lättare om jag hade kört fler mil.
Men som ni alla vet är de billigaste milen de som inte körs :thinking:

Tack! Jag fullkomligt älskar konceptet av en bil som bara går och går. År ut och år in. Tyvärr är jag inte lika imponerad av toyotas design på kombimodellerna. Tyvärr är min fåfänga i vägen för ett rationellt val här.
Jag ska nog gå till en tototahandlare och se om jag kan lära mig att älska en avensis.

Om jag inte lyckas - har du något liknande tips utifrån samma strategi?

1 gillning

Tack.! Hmm. Jag tycker det är svårt att jämföra totalkostnaden mellan leasing och ägande, men spontant borde inte passaten vara värd 30% mer i månaden än en Leon!

Jag tänker ofta att leasingbolagen tjänar ofantliga pengar på privatleasing. Varför skulle tjänsten annars finnas? Jag tänker att man dels köper en finansiering, men förmodligen att man som konsument systematiskt underskattar det verkliga restvärdet vid leasingperiodens slut. På så vis borde det finnas en logik i att det är billigare att köpa bilen själv, givet att man har en hygglig finansiell ställning i övrigt.
Tror du att du har sparat pengar på att leasa din seat?

Vi har två barn och var inför liknande problem för något år sedan. Vi köpte en 7 år gammal V70 som hade gått <10k mil för drygt 100k (cash). Den bilen ska köras tills den skrotas, och jag är glad för inställningen då barnen redan har repat och härjat både invändigt och utvändigt. Det finns en tid i livet för fina bilar men det är inte nu. Billigaste servicen konsekvent (vi räknar ju inte med att sälja den vidare så ingen märkesverkstad för att bevara värdet).

Den har inte alla features man kan tänka sig men det som behövs finns (bluetooth, farthållare) + några diverse lyxgrejer som man såklart kan leva utan (eldriven bagagelucka t.ex.). Jag är jättenöjd, skulle jag göra om hade jag kunnat tänka mig en ännu billigare/äldre V70. När jag ser mig om i bekantskapskretsen av relativa höginkomsttagare så har vi den risigaste bilen men använder den mest.

Min personliga take är att många verkar köpa mer bil än de behöver - jag har svårt att förstå hur uttalalt icke-bilintresserade motiverar bilar för 300k+. Det dribblas väldigt mycket med kalkyler, avdrag etc men jag har svårt att se att det inte ska bli dyrare att åka runt i en ny fin bil, oavsett beräkningar och finansieringsmodeller. Gubbrant over…

3 gillningar

Köpte mellanvarianten med elstolar, kyla i sätena, döda vinkel-varning, och annat lull lull och säkerhet.

Jag betalar 4500 i månaden och då ingår allt utom årsskatt på 360 kr och däckskifte och hotell. Jag räknade på flera alternativ och en relativt ny begagnad bil hamnade i samma härad, då den även ska tankas för i mitt fall drygt en tusing i månaden. Jag har ännu inte löst laddning hemma men betalar nu 395 kr per månad för i princip obegränsad laddning i Bees nät.

Som förstagångsleasare kan jag säga att det är riktigt gott att slippa bry sig om eventuella haveri, service etc. Det är någon annans huvudbry.

Och ett exempel bara för att förtydliga min (kanske något färgade) bild av vad man slipper om man leasar:

• Vår baklucka fastnade en gång, gick inte att öppna. Vi åkte till verkstan med bilen, den var där över dagen och när vi hämtade betalade vi 1500kr. På 3 år är detta det enda som hänt utöver ordinarie service. Om vi hade leasat en bil och samma sak hänt hade vi enbart sluppit betala 1500kr, i övrigt samma upplevelse. Vissa leasar hade erbjudit en lånebil under dagen på verkstan, vissa hade kanske tom hämtat bilen, fixat och kört ut igen. Men den typen av service är ju värdig en mångmiljonär, det är ju inget som en svensson ska betala x tkr i månaden för att ha tillgång till.

Gubbrant 2 över - märker att jag kanske har ett visst behov av att motivera mitt eget vägval här, kanske ligger det något i det. Får nog erkänna att jag suktat efter en fin bil någon gång då och då…

En Lexus? :grin: Är ju Toyotas premium-brand.

1 gillning

Tack så mycket för att du delar med dej!!
Det låter som att du har hittat ett bekvämt och bra bilägande.
Jag klurar på om jag skulle kunna klara mig med något enklare och kanske kunna spara lite mer pengar per månad. Jag misstänker att du är ganska bilintresserad och kanske dessutom kör mer än vad jag gör?

@Greger, lugnt. Jag är inte speciellt intresserad överlag men tycker det är kul att vara relativt tidig med att köra elbil.

Mycket skön att köra, omöjligt att gå tillbaka efteråt. Jag kör någonstans mellan 1200-1500 mil per år. Enligt försäkringen och leasingen kan jag inte köra mer än 1500, så det är en hård gräns :slight_smile:

Det går helt klart att köra billigare, men jag har kört begagnade bilar som kommer kanske upp till en tusing billigare per månad, och då är det en äldre, med mindre säkerhetsgrejer. Kör du väldigt få mil blir besparingen större då milkostnaden på elbil är så låg. Om man gör som @Guldfeber och mekar själv så kan det bli väldigt ekonomiskt, men det är för mig helt otänkbart.

När du kalkylerar är mitt tips är att vara realistisk med reparationer och service, eftersom du inte kommer göra det själv så kan det lätt bli en ansenlig summa, som du slipper helt med leasing, och delvis med ny bil.

1 gillning

Jag gillar den här strategin av flera skäl. Den är lätt att förstå. Leasing kanske är lika bra, men om det blir billigt så förstår jag sällan varför.

Jag tror också att man som potentiell bilköpare systematiskt överskattar reparationsbehov på äldre bilar. Både i antal tillfällen och belopp.Förmodligen beror det av att hundratusen kronor i reparationer känns mer än hundratusen ytterligare i köpeskilling.

V70 är en bekväm bil som ofta går att hitta relativt välutrustad och skulle fungera jättebra att åka i. Att den dricker mer soppa än en sprillans ny bil spelar ju ingen roll för mej som kör lite. Service, försäkring och skatt skulle dock kunna vara ett argument emot den bilen, kanske? Jag vet inte riktigt hur dom står sig i jämförelse med andra.