Bästa USA-fonden?

Jag kommer att ha kvar min globalfond som den är, men kommer att månadsinvestera i en USA fond nu istället. Mest för att jag inte tror på Japan som har 8% av fonden, och resten av länderna väger inte fonden mycket(väger ner den). Det sägs att Japan har ändrat sig, som ska vara bättre för aktiemarknaden, fast det märks inte i kurserna.

Folks förtroende ligger i USA, och kommer att fortsätta så.

Frågan är vilken USA fond som är bäst? LF USA har lägst i avgift fast har bara ca 500 aktier. Dom andra har högre i avgift. Avanza USA har 0.17%, fast skattar amerikanska utdelningar högre.

500 innehav är mer än tillräckligt.

LF USA är alldeles utmärkt.

Finns ingen här som kan svara på vilken USA fond som är bäst.

Frågan är ju vilka fonder man ska kalla USA fonder. Även globala fonder innehåller väldigt mycket USA. Min favoritfond är MS INVF Global Opportunity. Den har visat stabilitet även när det blåser. Om du jämför med LF global så ser det ut såhär: (MS/LF)

1 månad 1,9 %/ 1,8 % jämt skägg

3 månder 14 %/ 7 % 7 % fördel för MS

1 år 40 %/ 2 % 38 % fördel för MS

3 år 96 %/ 36 % 60 % fördel för MS

5 år 173 %/ 63 % 110 % fördel för MS

Båda fonderna har drygt 60 % i USA.

Det finns sk USA fonder som presterat bättre historiskt men dessa har ofta högre volatilitet och inte samma stabila historik.

Fonder som kategoriseras som USA-fonder hos t.ex Nordnet/Avanza skall kallas USA-fonder.

Allt annat är något annat.

Så enkelt är det inte i min värld. Det finns fonder som använder sitt namn för att attrahera. Ta tex globalfonder. Man kallar fonden X global men har ett aktieinnehav som inte motiverar namnet.

I min värld är det så enkelt eftersom tråden handlar om bästa USA-fonden.

USA-fonderna har aldrig mindre än 90% i USA/Nordamerika.

Övriga X fonder med attraherande namn, som idag har en stor andel USA i innehavet kan inom några år ha ett helt annat geografiskt innehav. Men det kommer inte USA-fonderna att ha. De är och förblir USA-fonder nu och framgent.