Jag sitter med i styrelsen för en brf uppe i Luleå och håller på att utforska möjligheten till att köpa in ett batteri till föreningen. Vill därför kolla här om det finns någon brf som har köpt in ett batteri och vill dela med sig av era erfarenheter!
Berätta gärna:
• pris och storlek på batteriet
• hur mycket el ni har lyckats sälja
• yta som batteriet tar upp
• underhålls kostnader
Batterier är dyrt, dyrt, dyrt just nu, kommer vara det i flera år. Personligen hade jag varit mycket tveksam om min styrelse hade föreslagit batteri för att “hedga” el-priset.
Vad har ni för lån?
Jag vill mest kolla om det finns några brf som har batterier och anledningen. Kan tänka mig att man bland annat kan få tillgång till gröna bolån samt billigare el till brf eller sälja.
Då blir det nog ingen investering i batteri den närmaste tiden. Vi har korta lån och några som går ut 24-25 och 26.
Kanske finns några bolag som "hyr"plats av föreningen för att ha ett batteri där.
Om min BRF skulle få för sig sådana tankar skulle ja nog flytta och även anmäla styrelsen. Min åsikt är nog att en BRFs verksamhet ska fokusera på att betjäna sina medlemmar, inte att exponera sina finanser gnom att spekulera på elbörsen (vilket detta i praktiken blir)
Om ni installerar laddstolpar, och tekniken finns skulle jag dock vara ok med att en medlem sålde el som hem sparat i sin tesla vid rätt tillfälle för att tjäna någon krona
Skulle väl jämföra batteri till vindparksinvesteringar. Det finns ju kommersiella lösningar som funkar men de frångår lite grundprincipen hos en brf och ses oftare i högkonjunkturer när räntekostnaderna minskar. Då har brf ofta mycket pengar över som inte läggs på amorteringar då den momentana avkastningen att amortera understiger vad övriga investeringar ger tbx, men i dagsläget så är amorteringar vad er brf bör hålla sig till.
Tack för svaren, vi hade en energi rådgivare hos oss som nämnde att solpaneler på taket och batteri kan vara att satsa på i framtiden. Kommer nog ta längre tid än jag hade tänkt det, så länge det inte kommer några nya lösningar på marknaden som skulle göra detta lönsamt!
Hos oss har det handlat om att antingen lagra energi från solpanelerna som redan sitter på taket och/eller att erbjuda plats för batterier för stabilisering av elnätet via någon tjänst som jag inte minns vad den heter just nu.
Min magkänsla säger att en brf varken ska vara elproducent eller tillhandahålla stabiliseringstjänster till elnätet. Men om investeringen kan räknas hem så lär ingen medlem klaga på att bo i en förening med låga driftkostnader. Batterilager känns dock som en smal investering av föreningens pengar som rejält avviker från index och därmed introducerar en risk.
Nyfiken på att höra hur fler skulle tänka om frågan dök upp.
Har läst om stabilisering på nätet tidigare men är inte så insatt. Vi har dock mycket död yta i källaren som jag tänker är en bra plats att ha batterier i.
Jobbar delvis med energifrågor och håller med om tidigare svar.
Solceller på taket - ja, om ni får en bra offert, det minskar föreningens behov att köpa el och kan ses som en försäkring mot höjda elpriser i framtiden.
Batterier för lagring - nej, inte än, det är fortfarande mest en specialgrej för nördar. Ni hade nog en rätt visionär rådgivare på besök Om några år kan tekniken och marknaden ha utvecklats.
Lärdomen av den här tråden kan ju vara att aldrig bara lyssna på en rådgivare, utan att ta in flera, precis som @Martin_Soderberg gjort genom att fråga oss. Ändå bra gjort tycker jag.
För att sammanfatta:
Solceller på tak är helt Ok om ni får en bra buffert, kommer ge mycket el på sommaren när priserna är låga dock, spelar inte jättestor roll. Kan tjäna några kronor i bästa fall.
Batteri är bara blankt nej, tekniken är inte där än, ni kommer göra en stor förlustaffär med hög sannolikhet, men din rådgivare hade ändå en poäng, i framtiden, kan vara 10 år, eller 500 år, så kommer vi nog kunna använda batterier för att lagra el. Idag kan vi inte riktigt det på ett bra sätt, bara i liten skala än så länge. Håll ut!
Bra fråga! Jag lämnade det medvetet öppet för tolkning eftersom frågan mer är ämnad att visa den generella hållningen man har, snarare än att diskutera sakfrågor eller enskilda åtgärder/investeringar. Jämför med “är du politiskt, ideologiskt, höger eller vänster?”.
Eftersom du ändå tar upp just solceller så är det ju något som kanske gått från att vara en nischinvestering i mycket få BRFer, till att bli vardagsmat. Och om man då anser att det är vardagsmat, kan det ju falla in under svar 2.
Installerade man solceller för 20 år sedan var priserna högre och effekten mindre - där och då var investeringarna antagligen något som många hade avrått ifrån av olika skäl. Det visar ju bara hur klockvisaren flyttas med tiden.
Idag är det inte många BRFer som investerar på börsen (i breda index, förslagsvis). Det anses för riskfyllt av många. Men forskning visar ju tydligt att det är lönsamt på sikt, så det vore kanske det mest ansvarsfulla en styrelse kan göra ([insert mothugg]). Om 20 år kanske indexinvesteringar i BRFer är vardagsmat, vem vet?
Ett batteri tillsammans med solceller kan vara bra av flera anledningar; effekttoppar i föreningen kan kapas vilket leder till lägre kostnader för elanslutningen, tillhandahålla effektutjämning till elnätet kan dra in motsvarande en lokalhyra per år, räknas mot effektförbrukningen i fastigheten vilket kan leda till bättre energiklass.
Misstänkte att du lämnat det öppet medvetet.
Men frågan är svårt att svara på.
Jag tittade på en förening som hade vindkraftsandelar, det kändes inte speciellt modernt just nu när det generellt är solpaneler som verkar vara det gällande. Frågan är ju om gemene man kommer känna samma sak om solpaneler om 10år.
Jag lutar åt traditionell förvaltning, men vad som ingår i traditionellt lär flyta över tid.
Anser dock att föreningen(styrelsen) ska ha järnkoll på långsiktigt hållbar förvaltning av sina byggnader där kostnaderna fördelas relativt jämnt och förutsägbart genom åren innan de svävar ut på investeringar i elproduktion/stabiliseringstjänster.
KAN vara bra med batteri, men kommer det verkligen att falla ut väl? Ingen vet. Så ska föreningen riskera att ta den positionen i stället för att amortera av lånen eller spara undan en slant till taken som man med 100% säkerhet vet behöver åtgärdas inom ca x år.
Hammarby sjöstad har en energigemenskap där ett flertal BRF-er gått samman för att göra gemensamma energiinsatser. Batterier (minst 100 “någonting”) krävdes för att kunna genomföra det mest lönsamma, dvs agera balansvakt åt energibolagen.
Diskussionerna landade dock i att vi inte ansåg detta vara till fördel till boende. Om det nu är så lönsamt, då kommer elbolagen själva bygga gigantiska batteriparker och priserna sjunker. Det hade varit lättare men mindre lönsamt att sälja in att “vi behöver räkna med strömavbrott de närmaste åren och du vill inte sitta fast i hissen…”.
Japp, att ha koll på det grundläggande är absolut viktigast. Jag själv tycker att man kan ta vissa risker, men de ska vägas väl. Det tas risker hela tiden, medvetna eller omedvetna, och många faller dessutom illa ut, med skador och dyra reparationer som följd. Om en styrelse har så bra koll att den klarar av att ta medvetna, kalkylerade risker, är det sannolikt positivt för föreningen över tid.
Frågan är vem som avgör vad som är en rimlig risk. Att skita i att dränera verkar vara accepterat, medan att stoppa in pengar på börsen är inte okej (?). Men över tid är det garanterat dyrare att skita i dräneringen.
Intressant spaning om vindkraftsandelar! Jag tänker att det inte är vindandelar ELLER solpaneler som gäller, de kompletterar varandra, eller åtminstone “jobbar parallellt”. Paneler kan ju aldrig ge hela behovet. Övrig el kan man då köpa billigare med hjälp av vindandelar. Sen har ju vindkraftverk den nackdelen att elen är billig när det blåser, så lönsamheten i den kalkylen kan nog disktuteras
De senaste åren har det varit extremt lönsamt att använda sitt batteri som frekvenshållningreserv åt svenska kraftnät. Men som vanligt är historisk avkastning ingen garanti…