Solpaneler + batteri minskar ju känsligheten mot effekttoppar och energipriser helt i linje med din tanke kring hållbar förvaltning och förutsägbarhet. Senast jag tittade på detta pratade man om en återbetalningstid på 5-10 år, klart överblickbart.
Det beror på föreningens ställning i övrigt, det är kanske inte en lämplig investering för alla. Där måste styrelsen göra en bedömning, men det går i många fall att både spara till underhåll och investera i batteri/solpaneler. Jag ser inget motsatsförhållande.
Jo fast en privatperson får halva batterikostnaden i bidrag och skattefritt första 60’000. En bostadsrätt betalar fullt pris på batteri samt 30% skatt på alla intäkter. Ett AB betalar fullt pris på batteri och kan dra av skatt mot dessa kostnader. Så en brf har det sämsta av båda delar.
Skulle föreslå att de grannar som är intresserade av batteri skapar din egen föreningen/företag och hyr plats och anslutning av brf. Mycket tveksamt att dra in en hel brf i denna typ av affär.
Att det kan vara lönsamt att investera på börsen tror jag ingen sätter sig emot. Men är en BRF rätt ställe att göra det? I min värld har BRFen då tagit för mycket avgift av medlemmarna om det finns pengar till det. Rätt väg är nog att sänka avgiften och låta medlemmarna investera själva istället.
Solceller är ju lite annorlunda i att det är något man behöver fysisk plats till, således något som BRFen äger (mark/hustak etc. alltså)
Utan att ha undersökt detta aldeles för mycket så misstänker jag att bostaden blir en “grön” bostad ifall solpaneler skulle installeras. På de banker som jag har kikat på så skulle detta innebära 0,1% billigare bolån. På min brf skulle detta betyda 1500kr/år och lägenhet.
Tar man min förening som har 18 lägenheter så skulle det innebära 27.000 kr som sparas varje år. Plus den värdeökning en"grön" byggnad skulle ha på marknaden.
Med det sagt så vet jag inte om kostnaderna för att införskaffa detta fortfarande är värt. Det finns säkert steg innan som gör mer nytta för föreningen innan man gör en så pass stor investering.
En tanke jag fick är att med solceller och eget batteri minskar risken för externa prishöjningar som vi sett i Finland (26 kr/kWh). Har du några tankar kring detta?
Menar du att risken för extrema elpristimmar på systemnivå minskar om man har mycket lagringskapacitet i systemet? Det är ju sant såklart, även om det nog är rätt mycket kapacitet som ska till för att göra nämnvärd skillnad. Men det ligger kanske lite för långt från något som en BRF ska ta hänsyn till, och i sådana fall ska de ju göra det utifrån att SvK har styrmedel som gör det lönsamt (annars kan de ju inte investera öht.).
Om BRFen har en ansvarsfull ekonomisk styrning skulle den ju gått med stora överskott under lågränteåren. Jag menar alltså att man kanske borde ha budgeterat för högre än typ 0,8 % låneränta på föreningens lån. Och vad gör BRFen då med överskottet? Antingen amorterar, med avkastning 0,8 %, eller kanske investerar på börsen, men en förväntad avkastning på 7 %.
Så jag håller nog inte riktigt med om att det är rätt att sänka avgiften så att den matchar räntekostnader på 0,8 %. Det är ju precis vad landets föreningar har gjort och nu får nästa generations boende stå för den notan.
Njae, jag ser också solceller lite som en försäkring såsom TS, och då såhär: Om man behöver köpa mindre el, så blir man mindre sårbar för höjda elpriser.
Att investera på börsen är inte ett rimligt alternativ. Föreningen behöver tillstånd från Finansinspektionen, en myndighet många inte jobbar mot. Vidare riskerar man att klassas som oäkta bostadsförening och avgifterna ska då momsbeläggas.
7% är alldeles för dåligt för att täcka den ökade byråkratin och skatter.
@deg1 Har du källa på att en Brf behöver tillstånd från Finansinspektionen för att äga aktier?
Ja det minskar risken mot ökade energipriser men det ökar risken med föreningens pengar, vi vet ju faktiskt inte OM eller när den där chockhöjningen av elpriserna någonsin kommer och det är extremt surt att ligga med höga avgifter för att finansiera en felsatsning.
Om ni vill åt hedge mot elpriser så vore det lämpligare att ni tecknar avtal för elpriset, förslagsvis genom HSB hos Luleå energi som tillhandahåller en certifikatportfölj 3år framåt med garanterade elpriser. Vi ligger väl på typ 28öre/kwh ex moms nu under 2024 ink IMD för alla boende, vi påverkades ingenting av elpriserna sedan kriget…
Bra tips, jag ska kika lite närmare på detta! Just nu har alla enskilda el abonnemang i fastigheten. Hur mycket sparar ni ungefär/bostad av att ha den lösningen?
Att långsiktigt gå med stora överskott i föreningen anser jag är fel. Egentligen ska ju inte föreningen gå med vinst, utan +/- noll över sin livslängd/långa perioder. Vidhåller nog att är överskotten så stora att man funderar på var man ska placera, då är avgiften för hög.
Men föreningen ska ju också verka för stabilitet och förutsägbarhet för medlemmarna, så har man relativt stora lån bör de vara bundna på längre tider så att inte avgiften åker jojo med räntan.
Det bör förtydligas att vi har IMD el för att få det avtalet till medlemmarna. Det kostar väl grovt 5500/lgh installerat och har typ 4 års återbetalningstid.
Det kan verka som att ni har mycket pengar ibland men det är för att planerat underhåll ska betalas lika mycket av alla. Om ni väljer att investera i förbättringar utöver er uh plan så kan ni hamna i en situation där ni får en högre än tänkt belåningsgrad när ni väl ska låna upp till underhållet, eftersom er amortering under perioden inte nyttjats som tänkt.
Det vi ordar om är väl definitionen av “långsiktigt gå med stora överskott”. Du har självklart rätt i sak, men:
Om man har ett stambyte var 50e år som kostar 50 miljoner, kommer man behöva “gå med överskott” på 1 miljon per år. 50 år är ju väldigt långsiktigt men det stämmer ändå att det inte är ett egentligt överskott över tid. Och någonstans på vägen under dessa 50 år måste föreningen bestämma sig för om det är värt att amortera 1 miljon varje år, dvs spara till sitt eget stambyte som komma skall, eller om det är mer värt att investera pengarna i något som ger högre avkastning.