Bättre affär att hyra än att äga sitt boende

Det är ju dock 6 miljoner i värde vid inköpstillfället, så när man gör sin sista inbetalning så är huset högst troligt värt betydligt mer än 6 miljoner. Allt vi köpte 1995 ( i princip) kostade långt mindre än hälften av vad det kostar idag.
Säg att du köpte ett hus 1995 för 500k, ett helt ok hus vid den tiden, och sen betalar du sista inbetalningen idag och notan hamnade på en miljon.

En miljon kostar idag ett renoveringsobjekt i en småhåla, så det är fortfarande en rätt bra affär (och minus ränteavdraget dessutom)

Nej. Värdet vid inköp är 3mkr.

De ytterliggare 3mkr är en KOSTNAD.

Värdet vid slutet av perioden har inget att göra med vad du betalat i ränta. Värdet då kan lika gärna vara 1mkr eller 0 pga kursad BRF.

Hyresrätt har nog varit en bättre val förr än vad det är idag, och då talar jag inte om ekonomi, utan trygghet. Jag har själv varit tvungen att flytta två gånger i närtid på grund av att hyresvärd och socialtjänst har varit lite väl kreativa.
Flytt ett: Sekelskifteslägenhet på östermalm som jag älskade att bo i. Bodde där i över sjutton år. De sista fem var ett rent helvete när jag fick en psykisk sjuk kvinna till granne som saknade sjukdomsinsikt. Efter socialtjänsten fick ta över några lägenheter skedde ytterligare försämringar. När jag flyttade bodde det nio! tunga missbrukare i mitt närområde. Fler än jag valde att flytta.

Flytt två: Annan stad söder över, återigen så drabbades jag av kreativitet och fick tre missbrukande grannar som även dealade. Efter polisens tredje piketutkörning med dragna vapen så kände jag att det är dags att lämna.

Försök nummer tre:
Nybyggt område i anrik stad, i ett fint område, insprängt bland villor och radhus. Mycket höga hyror. Efter tre år är området förslummat och på väg mot att bli ett utanförskapsområde. Hyresgäster kaosar, gapar och skriker och slår sina barn. Det kastas soppåsar från balkonger och på våningsplanen. Det sker omfattande nedskräpning på gården. Det stinker frityrolja och cannabis i husen, både männsikor och djur pinkar i hissen och trapphusen. Tungt kriminella och även personer från ökända klaner har fått kontrakt, ingen kontroll från hyresvärd tycks ha skett.
Ägare och förvaltare vill inte ta i problemen, kommunen säger att det inte kan göra något. Vi hyresgäster lämnas till vårat eget öde i ett närmast laglöst land. Återigen så har området blivit drabbad av kreativa hyresvärdar och en socialtjänst som behöver inhysa folk med problem, utan hänsyn till konsekvenserna.
Utflyttningen har varit ett par hundra procent, de som flyttar in, flyttar ut ofta inom sex till tolv månader och sen börjar det om. De som missköter sig får inga konsekvenser, de som sköter sig får ta hela smällen.

Tyvärr är det numera vanligt att även socialtjänsten köper bostadsrätter i tron att det skall hjälpa, men min erfarenhet säger mig att det ger samma resultat.

Att flytta till en hyresrätt kan bli bra, och det kan bli som jag beskrivit det, man kan aldrig veta.
Mycket handlar om ekonomi, men tryggheten måste även vara en faktor när man skaffar en ny bostad. Viktigt att påpeka att samtliga objekt har sett mycket bra ut på pappret.

7 gillningar

Oj, tråkigt värre. Jag har bott i hyresrätter över hela Göteborg, inklusive en del ”problemområden”, och bara haft positiva upplevelser. En och annan narkoman, absolut, men de har alltid varit trevliga och artiga och inte velat störa. Lite arabisk musik som spelas ibland, men får jag välja mellan det och amerikapop så är valet inte svårt.

Detta är det enda jag tänker på när folk skriver så förskönande om de ekonomiska vinsterna med en hyresrätt. Jag har bott i olika hyresrätter i över 10 år nu och kan inte säga annat än att jag längtar efter möjligheten att köpa ett eget boende för att slippa undan. Nu har jag inte haft så extremt dåliga upplevelser som du, men den allmänna tryggheten finns inte där.

3 gillningar

Island gick i konkurs för tio år sen.

Spanien har stora bostadsproblem, särskilt för dom som fötts i Spanien.
Just nu har dom problem med squatting.

Italien har folktomma byar där du får en bostad för 1 euro om du skriver dig där.

Grekland har genomgått flera bostadskriser.

I Turkiet var det stora problem för 10 år sedan, först nu är bostäderna dyra igen.

Hur gick det för alla nybyggda bostäder runtom Northvolt ?

Visst är det dyrt att hyra, men säg vart din sommar stuga är så flyttar det säkerligen in folk utan lov.

Många fastigheter bytte ägare vid covid, särskilt större lokaler och fastigheter i centrala städer, då butikerna helt enkelt inte gick runt.

Kontors döden heter det nu.

Kista / Sveriges silicon valley…njae, det är väl mer Husby Hyenor och Dödspatrullen som leder utvecklingen i närområdet. Företagen flyttar för att personalen är osäkra.
Många dyra fastigheter i kista.
Enorm värdeminskning.

Dom ledande gangstrarna flyttar till schyssta områden. Det har alltid varit så, i alla länder.

Så flyttar du till en fin plats så får du dela gata med Tony Soprano.

Hyresrätt ger frihet så länge du har ett objekt som kan bytas, eller en lång kötid i nån bostadskö.

Det finns enormt mycket ostabilt i bostäder och fastigheter. Att se det som en investering är naivt.
Köp en bostad för att du vill bo där.

Min hyresrätt kostar lika mycket efter granaterna i huset bredvid, renoverades i nästan ett år. skulle en bostadsrätt eller villa få samma utveckling om allt annat var lika ?

3 gillningar

Island har aldrig gått i konkurs…

Det är först nu vid snart 53 års ålder jag inser hyreslägenhetens alla fördelar. Pengar gör sig bättre i portföljen än i husväggarna. Har fotat villan inför försäljning idag.

3 gillningar

Du tror inte det har att göra med kraschen på bostadsmarknaden? Tror du att du kommit fram till samma sak om bostadspriserna ångat på i samma takt som fram till 2022? Det är hur som helst bara att gratulera till att du hittat rätt boendeform :slight_smile:

Förlåt jag kanske var otydlig. Tiden var längre tillbaks än jag mindes själv. Säkert för att det inte direkt påverkade mig personligen.

Islands finanskris gav en 90 % värdeminskning av deras börs totala värde,
All börshandel stoppades.
3 gigantiska (stora för Island) privata banker gick o självdog.
Islands valuta gick i fritt fall.
Islands kreditvärdighet föll till BBB-
Pensions systemet beräknas ha förlorat framtida pensioners värde upp till -25%
Arbetslösheten tredubblades under krisen.
Island sålde 4 ambassader för att få in kapital snabbt.

Konkurs kanske är fel ord, men ordets mening är väl ändå nära.

Hur skulle din egen ekonomi fungera själv om allt du gnetat ihop i livet på veckor, gick ned 90% av sitt värde ?, och att all belåning fanns kvar, o räntan gick upp.

1 gillning