Bedöma bostadsrättsföreningens ekonomi

Hej och tack för svar,

Precis, det är därför jag drar av Avskrivningar från Resultat efter finansiella poster (“refp” hädanefter). Alltså, refp inkluderar Avskrivningar. Därav min tanke: refp - avskrivningar = förändringar i likvida medel. Eller missförstår jag?

Nja, de verkar ha lite tveksamma (felaktiga) siffror ibland om man tar sig en närmare titt i årsredovisningarna. Jag gissar att det beror på omformateringen mellan inskannade årsredovisningar från fysiska papper till digital form. Något där som inte alltid riktigt klaffar möjligtvis. Fallet jag tittar på nu verkar ha felaktigheter i datan hos allabrf i alla fall

1 gillning

Jag skulle säga man får utdelning under tiden man bor där. Utdelningen sker i form av en lägre risk och ett högre välbefinnande till följd av föreningens goda ekonomi.

Tack för tipset!

Hej
Jo, det stämmer delvis. Det var jag som läste ditt ursprungliga inlägg lite fort. Det är dock inte bara avskrivningar som du i så fall måste lägga tillbaka utan du måste även kolla om det finns andra poster i resultat- och balansräkningen som inte har påverkat likvida medel.
Har t.ex. kundfordringarna i årsredovisningen ökat jämfört med föregående år så innebär ju det att föreningen inte har fått betalt för alla sina intäkter, d.v.s. resultat > förändring likvida medel
Sedan vet jag inte om det är så relevant att kolla så noga på kassaflödet i en bostadsrättsförening? :slight_smile:
Mer intressant är väl att kolla på hur känslig föreningen är för räntehöjningar och om månadsavgiften verkar vara satt utifrån en rimlig underhållsplan, tänker i alla fall jag?

Ok, det ska jag titta på. Du har förmodligen rätt. Det jag är ute efter egentligen är att ta reda på huruvida föreningen går runt. Den verkar ha en ok räntekänslighet, sjuldkvot o.s.v. Men datan tyder på att de likvida medlen töms i takt med att förlusterna betalas av. Vad händer om likvida medel tar slut?
Här har jag gjort några enkla grafer som visar förhållandet mellan förlusten och de likvida medel föreningen haft historiskt: