Jag gissar på en rekyl uppåt idag, ska vi säga 1-1,5% efter gårdagens fall och inför morgondagens högst inofficiellt utannonserade krig.
Jag tror f ö inte på krig. Putin är smartare än så. Men det är en annan story.
Nu har börsen nojjat och backat sedan nyår så det “sidsteppande” som nu pågår är ju bara ett uttryck för oro på så många plan. Att få igång containerlogistiken tillhör det viktigaste, jämte gasleveranser till Europa och inflationssiffrorna. Lite vårvärme över kontinenten kan förändra mycket.
Buffert och krigskassa är väl ändå helt olika saker?
Jag har ingen krigskassa med pengar att stoppa in på börsen vid nergång. Men jag har en buffert med pengar att leva på när oförutsedda saker händer. Den kan jag aldrig gå in på börsen med, oavsett nergång eller ej.
Jag behövde fylla på min buffert lite då jag skyfflade in hårt på börsen under hösten och nyss skickade 50k till skattekontot pga en gammal utdelning. När nu osäkerheten är hög i omvärlden kan 5k (istället för 20-30k) i månaden hamna på ISK och resten i bufferten varje månad.
Blir det krig lär det fortsätta nedåt ett tag. Går det uppåt så har mitt ökade sparande under hösten nytta av det. Blir det, som jag tror, ett oscillerande i sidled under våren så är bufferten påfylld och sparkvoten kan höjas igen, antingen vid en negång eller en begynnande uppgång.
Men nej, detta är ingen tajming av marknaden utan mer en konsekvens av att mer än en månadslön på kontot är att betrakta som en god idé,
Det svåra med buffert är ju att man alltid tar i från tårna. Extremt sällan ändras förutsättningar så radikalt att man behöver spränga hela sin buffert. Som värst under 20 år är de att panikhandla en ny tvättmaskin eller dyl jag råkat ut för. Men de är ju likadant med försäkringar. Tänk vad mycket man lagt på de i sitt liv, om man hade lagt de på globalt index från dag 1 istället…
Är en sån som har 4-5 nettolöner i buffert enkligt rekommendation.
Jag har landat på tre månadslöner i normala fall. Men det beror också på att jag har låga utgifter och egentligen mest tänker på bilstrul eller om kylskåp eller tvättmaskin går en för tidig död till mötes.
De pengarna i sig räcker lätt ett halvår om det kniper.