Bedrägeri inom BRF?

Jag kan tycka att det är rimligt att ge styrelseledamöter en mindre julgåva och uppvaktning när någon fyller jämnt (hur stavas det egentligen?). Samtidigt anser jag att styrelseuppdrag, om ekonomin tillåter, ska arvoderas. Att sitta i en styrelse för en förening är ett hästjobb som är extremt otacksamt samtidigt som du är ålagd ett ansvar.

Även revisorer och valberedare bör arvoderas, men som jag varit inne på tidigare är det av yttersta vikt att aldrig någonsin välja en revisor som de senaste åren haft ett uppdrag som styrelseledamot eftersom det då kan finnas personliga kopplingar till enskilda förtroendevalda i styrelsen.

Det är inte jättekonstigt. Många utomstående revisorer tar den enkla vägen och väljer att rutinmässigt inte agera på saker de inte måste agera på. Det är därför det är bra att ha en föreningsrevisor. Det finns ju också ett egenintresse för den externa revisorn. Det är inte säkert att styrelsen blir bortvald även om revisorn inte rekommenderar ansvarsfrihet. I den situationen lär styrelsen välja att leta efter en annan revisorsfirma som inte kritiserar deras agerande.
Det hela läter som ett agerande som är riktigt riskabelt för föreningen. Det som är 40 000 kronor borta detta året genom “lönen” till styrelsemedlemmen lär bara öka med tiden om ingen säger stopp.

Håller med.
Tycker själv dessutom att det är hur märkligt som helst att överhuvudtaget ge en födelsedagspresent till en styrelsemedlem i en bostadsrättsförening. Aldrig ens hört talas om förut. Detta är ju ingen vänskapsförening.

1 gillning