Begära intyg vid avslut av tjänst?

Har nyss bytt jobb och funderar på om jag borde begärt ett intyg om anställning eller ett referensbrev från chef eller liknande, gör man det nuförtiden? Jag går från ett kontorsjobb till ett annat i princip (även om den nya rollen är som konsult som anställd via en konsultfirma).

Min tanke med att inte begära något sådant är att om någon arbetsgivare skulle begära något i framtiden så kan ju mina referenser från arbetsplatsen eller chefen själv intyga att jag jobbat där samt även vara referens.

Bra tanke. Jag har alltid begärt ett tjänstgöringsintyg när jag byter jobb. Dels är det ett bevis på att en jobbat hos arbetsgivaren men i flera fall har jag även fått en redogörelse från chefen hur jag gjort mitt jobb, ansvar, projekt och uppgifter. aldrig fel att att ha

Tjänstgöringsintyg kan du begära från HR på tidigare arbetsplatsen, det är som det låter - ett intyg på att du varit anställd x tid vid företaget. Ett sådant har allt rätt att få.

Ett betyg kan du be att få av din tidigare chef, som avgör om hen vill skriva det och vad det ska stå. En rutinerad chef lämnar över ett sådant sista anställningsdagen, men det är aldrig för sent att be om det. Jag har personligen aldrig haft någon nytta av mina egna betyg från tidigare arbetsplatser eller bett personer jag rekryterar om ett sådant - men det är jag det.

Eller fråga din chef om det är ok att använda hen som referens om man söker ett nytt jobb?

Nyfiken, har du sett detta användas på något sätt? För mig känns ett tjänstgöringsbetyg väldigt gammaldags, från en tid innan internet och mobiltelefonen då det var svårare att få kontakt med tidigare arbetsgivare och chefer, och man bytte jobb sällan.

Förutsatt att företaget finns kvar och dylikt. Bättre att ha bevis med tanke på alla fejk CV och så idag. Utöver det kan man få ett referens brev som är positivt så är det toppen också.

Håller med fullständigt!

Trots dagens digitala era byter referenser jobb/mobilnr/mail och företag/organisationer försvinner.

Så personligen skulle jag se till att få anställningsbevis/betyg när jag slutar. Skulle inte våga hoppas på att det skulle gå enkelt fixa längre fram efter man slutat.

Jag gjorde nyligen en drive där jag försökte få fram anställningsintyg på samtliga anställningar jag haft. Jag har inte brytt mig om det innan utan fokuserat på att få referenser i nästa ansökningsprocess.

Om man vill få jobb inom exempelvis EU eller FN görs rigorösa bakgrundskontroller där dina tidigare anställningar (med mera) kontrolleras. Inom EU baseras lönenivåerna på antalet verifierade månaders erfarenhet inom området.

Jag fick fram intyg från alla offentliga arbetsgivare. Från de privata gick det betydligt sämre. Från ett storföretag gick det bra. Ett mindre företag hade gått upp i rök helt. Ett annat företag trodde jag var stort och existerande. De hittade dock inte mig i sitt register och trodde jag måste ha varit anställd i något dotterbolag som inte fanns kvar.

Eftersom det tänkta ändamålet var att söka jobb internationellt efterfrågade jag dokument på engelska. Skulle jag inte få det skulle jag behöva betala en massa för översättning och notariestämpel. Att få intygen på engelska fungerade från samtliga arbetsgivare.

1 gillning

Men som jag skrev meningen efter har jag aldrig använt det själv eller efterfrågat det av andra - så nej.

1 gillning

Jag rekryterar själv på min arbetsplats. Personligen ser jag gärna att man har med sig både examensbevis (gärna med betyg i de enskilda kurserna, dvs inte enbart framsidan) och intyg från tidigare arbetsgivare. Dock brukar det ofta vara så att man bestämmer sig på andra grunder än betyg, men i min värld vill jag gärna ha någon form av bevis ifall en arbetssökande påstår sig ha en examen eller något som visar att denne arbetar på en specifik arbetsplats.

Nu vet jag att många andra arbetsgivare inte bryr sig. Har själv varit på intervjuer där de knappt läst mina papper.

Men som svar på din fråga; självklart ska du begära tjänstgöringsbetyg när du slutar arbetet, oavsett om du har för avsikt att visa upp det eller ej.