Säkert någon på forumet som varit i liknande situation så slänger ut en fråga:
Jag önskar av olika skäl söka nytt jobb. ”Problemet” är att jag varit på samma arbetsplats i drygt 10 år. Hur ska jag göra med referenser? Vill av naturliga skäl inte använda min nuvarande arbetsplats som referens eftersom jag inte sagt upp mig än. Jag skulle nog kunna ringa upp de personer jag använde som referenser för 10 år sedan, men de känns ju ganska daterade, har utvecklats mycket sedan dess.
Jag är läkare men situationen borde vara liknande inom andra jobb?
Vanligtvis så har man någon nära kollega på sin nuvarande arbetsplats som man kan referera till. Rekryteraren är van med att folk inte ger sin nuvarande chef som referens.
Det skulle ses som ovanligt och lite konstigt att jobba på ett ställe i 10 år och inte ha någon referens alls därifrån.
Bra tips som vanligt! Haft samma chef i 5 år drygt men skulle kanske kunna höra med personen som var min chef innan.
Kanske kan prova att ha en kollega som referens men blir inte det lite värdelöst som referens? Kommer förstås be nån jag kommer bra överens med. Om det är flera sökande kanske man prioriterar den som har chefen som referens istället sin bästis?
När jag sökte det nuvarande jobbet flyttade jag så det var ingen hemlighet för förra arbetsgivaren att jag sökte jobb och de var också referens.
Ofta vill rekryterare ha åtminstone någon chef som referens. Det kan vara en tidigare chef eller någon annan person med chefsbefattning. Det måste inte vara din närmaste chef.
Har lämnat kollega som referens och det funkade såpass att jag blev erbjuden jobb, tackade dock nej.
Jobbat länge på storbolag, mina gamla chefer har gått i pension, eller suttit i andra länder och nu lämnat bolaget, sen har jag varit utan chef ganska långa perioder och min nuvarande chef är bara chef administrativt så även om han säkert skulle säga några snälla ord hade det inte varit särskilt värdefullt för varken mig eller rekryteraren.