Hur viktigt är det med referenser?

Ska börja studera till HT22 och i samband med det funderar jag på att säga upp mig från mitt nuvarande jobb(butiksmedarbetare). Jag kommer att studera 3–5 år beroende på om det blir civil – eller högskoleingenjör.

När jag väl söker jobb efter en avslutad utbildning kommer jag troligtvis inte ha några referenser kvar, då jag inte planerar att ha kontakt med min nuvarande chef i 5 år.
Jag planerar att söka relevanta deltids – sommarjobb, men dessa jobb är svårare att få utan en avslutad utbildning så de kan jag inte räkna med till 100%.

I samband med allt detta började jag fundera på om saknad av referenser kan bli en avgörande faktor.

Läser en del här på forumet och ser att några har jobbat med rekrytering och även många som varit med x antal jobbintervjuer, vänder mig till er med dessa frågor.

Tack på förhand!

Be om en skriftlig rekommendation av chefen innan du slutar. Och lägg till chefen på LinkedIn ifall du behöver komma i kontakt med denne i framtiden.

6 gillningar

En tanke bara: Ansök om att va tjänstledig åtminstone så länge det går, brukar va upptill 2 år i samband med studier har jag för mig, som en säkring.

Det är väldigt få nyexaminerade ingenjörer som har andra referenser än från de sommar/extrajobb de haft. En del är kanske relevanta men man får anta att det rör sig om tillfälliga jobb.

Att någon i en anställningsprocess till ett ingenjörsjobb 2027 skulle vilja fråga din chef från ICA hur bra du skötte kassan 2022 är rätt långsökt…

Det viktigaste kommer vara att du har gjort något vettigt utöver studierna, inte bara degat.

8 gillningar

Det finns alternativ till referenser. Jag läste en smal liten specialkurs sista året på universitetet. Vår professor erbjöd sig att skriva rekommendationsbrev till oss som gick den kursen. Det var då främst kopplat till internationella sammanhang, där sådant är vanligare. Jag fick iallfall ett relativt generellt rekommendationsbrev som var gediget. Det kom aldrig till riktig användning som det var tänkt men jag tror jag skickade med det till jobbansökningar i början. När man inte hade så mycket av erfarenheter så var det ändå något som såg bra ut.

2 gillningar

Hur viktigt det är beror på hur arbetsgivaren agerar i sin rekrytering.

Vad forskningen säger om hur referenser kan förutsäga arbetsprestation är en sak och hur den tilltänkta arbetsgivaren gör med sin rekrytering är något annat.

Be om ett skriftligt omdöme så har du det sparat iaf.

Det var lite det jag var inne på själv. De flesta som kommer in på civiling. kommer direkt från gymnasiet.

Beror nåt på linje.
Jag läste IndEk på en av de tre stora skolorna. Skulle säga att minst 50% hade ett sabbatsår i ryggen.

Rent krasst, om du nöjer dig med random industrikneg så kan du köra på med sommarjobb på lager eller butik.
Vill du få in foten på BCG el McKinsey så gäller strategiskt planerande av internships och relevanta sommarjobb.
Och sen finns såklart hela gråskalan däremellan.

Ska be om ett skriftligt omdöme om jag säger upp mig, men känns lite oproffsigt att skicka in en fem år gammal rekommendation :smiley:

Vi brukar inte be om eller kontakta några referenser för nyutexaminerade. Har du jobbat i branschen något år hade vi däremot krävt det. Vi hade alltså inte bett dig om en 5 år gammal ICA-referens som nyexad ingenjör.

1 gillning

Oroa dig inte. Jag gjorde nåt liknande och använde sedan referenser som var äldre än 5 år. Bra råd du fått i tråden i övrigt. Lägg till chefen på LinkedIn och be om ett skriftligt rekommendationsbrev. Skulle be att få det på engelska eftersom det mest är utomlands man begär det skriftligt.

Litet sidospår men jag hörde av en rekryterare nyligen att för de utvecklare han rekryterar är det rätt så vanligt att de inte ta referenser alls.

1 gillning

Lite oklart vilken bransch eller typ av roll du syftar på nu.
Som kontrast kan jag då nämna att jag absolut tagit referenser på nybakade ingenjörer och ekonomer. Detta till ingångsroller inom SCM och verksamhetsutveckling i en global medtechkoncern.
Om vederbörande efter en femårig utbildning och 25 levnadsår inte kan presentera ett enda karaktärsvittne så är det ofta något som väcker funderingar.

Du kommer ha studiekamrater/ev. föreningskamrater, lärare eller andra du arbetar och/eller umgås med när du studerar. Så referenser kommer du kunna få ändå :slight_smile:

1 gillning

Hej, har rekryterat mycket till olika befattningar som mjukvarusäljare, marknadsförare och projektledare. Har alltid tagit referenser då de ofta ger en bra kompletterande bild av den sökande, CVn och det man får fram vid en personlig intervju. Att man upptäcker att vissa referenser är dåliga säger också något om den sökandes personkännedom och självinsikt. Har själv begärt referensbrev eller arbetsintyg från alla jobb jag har haft även om det blivit mer på LinkedIn de senaste åren. Så mitt råd är ta referenser vid rekrytering och skaffa egna referenser, de skadar aldrig om du gör det ordentligt. Bra fråga att ställa till en referens som man tar, hur personen känner den som söker jobbet och om de umgås privat.

3 gillningar

Du kommer studera länge så förmodligen och förhoppningsvis har du någon kontakt med näringslivet under hela den tiden. Samla på dig personer i ditt nätverk som på något vis kan vittna om din person och/eller kompetens.

Formell utbildning får du från skolan, men de flesta arbetsgivare vill ändå få någon uppfattning om din person.

Jag är sämst på karriärplanering men varit i många jobb processer och de vill alltid prata med personer i ditt nätverk om dig innan de anställer dig.

1 gillning

Tack för alla råd!

Till alla som rekryterar och faktisk ringer upp en referens: Hur ser det samtalet ut? Vad frågar ni? Vad får er att tänka två gånger innan ni anställer?

Jag tror det varierar mycket mellan bransch, men inom IT så brukar vi inte ens be om referenser längre när vi anställer någon. De gånger vi gjort det så har det inte gett någon ny information och när det gäller nyexade så kör vi ändå alltid med 6 månaders provanställning.

Detta kan dock bero delvis på att folk inom IT byter jobb hela tiden, samt alltid har flera erbjudanden att välja mellan, då blir referenstagning ett krångligt extra steg som ger väldigt lite värde. Speciellt eftersom det är rätt standard att man söker 4-5 jobb samtidigt, då skrämmer man bort kandidater om man tvingar dom att plocka fram 1-2 referenser som ska ta emot 4-5 samtal var. Generellt har jag känslan av att ju mer arbetstagarens marknad det är desto mindre flum i intervjuprocessen blir det. (personlighetstest, HR-intervjuer, onödig referenstagning etc)

Tar ni referenser även för provanställningar? Blir inte det lite “kaka på kaka”?

Det är just det här som är problemet. Det har aldrig hänt, jag vet inte vad en referens (som personen dessutom själv har valt) kan säga som skulle göra att jag säger nej till en kandidat som redan tagit sig igenom hela processen. Maximalt med ‘sunk cost’ ifrån arbetsgivarens håll i det läget. Inom IT just nu så vet inte ens om “mördade sin tidigare kollega” skulle förändra något, blir mer “Okej tråkigt men vi kan väl ta in personen på provanställning och se om det blir bra ändå”.

Jag tar referens även vid provanställning, onödig risk att inte göra det…

Nej, det är väl investerad tid. Tar liksom en halvtimme istället för att riskera att bränna månader på felrekrytering.

3 gillningar