Det är aldrig en nackdel ifrån arbetsgivarens sida att ha mer information, men jag har upplevt att de gånger man bett om referenser så har man ramlat ner från plats 1 till plats 2 eller 3 av 5+ i en kandidats lista över pågående processer. Jag har också hört historier om rekryterare som ringt upp referenser efter att anställningskontraktet redan skrivits på av den rekryterande chefen. Där gjordes en referenstagning bara för att det var en HR-policy, helt meningslöst.
I vilken del av processen ber ni om referenser? Jag vet att jag själv inte hade godtagit att lämna ut referenser före ett muntligt erbjudande, dvs att allt är klart det handlar bara om referenstagning och kontrakt…
Detta borde väl tolkas som negativt? “Ovilja att lämna referenser, dvs vi ger erbjudandet åt någon annan istället”.
Jag är förvånad över hur lite man frågar efter referenser. Jag känner till flera personer som inte skulle ha fått sin tjänst om man bara frågat efter referenser, personer som sen varit svåra att bli av med pga flathet från cheferna.
Även om man bara tar tillfälliga jobb innan man söker “det riktiga” så är det jätteviktigt att anstränga sig. Det är inställningen till att göra ett bra jobb man är intresserad av, inte nödvändigtvis formella kvalifikationer. Med rätt inställning kan man komma väldigt långt, med fel inställning spelar det ingen roll hur kvalificerad man är på papperet.
Ja, det kan tolkas som negativt men det beror på hur man formulerar det:
“Jag lämnar gärna ut referenser men vill att vi är överens om lön, förmåner, anställningsvillkor etc först. Jag har själv varit referens flera gånger tidigare och vet att det kan vara en stressig upplevelse, så av respekt för dem och deras tid så vill jag inte kontakta dom i onödan.”
Lön och förmåner bör ju inte hänga på om det är en bra referens eller inte.
Misstänker att det varierar kraftigt mellan företag. Som sagt har jag endast sett begränsat värde av referenstagning, snudd på att det känns lite gammaldags. Har bytt jobb ett par gånger och endast blivit ombedd att uppge referenser på första jobbet efter skolan.
Tror ju dock inte OP kommer bli headhuntad till något högt chefsjobb det första som händer efter examen.
Det är ju väldigt kopplat till branch, inom programmering/IT är det ju å andra sidan inte helt ovanligt med programmeringsprov/intervju vilket inte är så vanligt i andra branscher.
Absolut, jag håller med om att referenser är bra att ha. Exjobbshandledare, examinatorer på masternivåkurser (innan dess får man sällan någon personlig kontakt) är exempel som kan vara bra källor till referenser.
Sen ska man ju se till att vara professionell och lämna bra intryck hos folk, för speciellt om branschen inte är allt för stor så kommer man helt klart stöta på folk man pluggat eller jobbat med. Och man vill inte gärna få en dålig referens av någon som redan finns i gruppen/företaget man söker sig till.
Nej, min erfarenhet är från helt vanliga jobb inom IT, samt rekrytering av helt vanliga roller inom IT. Men inom IT så har man flera intervjuer, ett arbetsprov samt ofta provanställning, vilket kan göra referenstagning lite överflödigt.
Kanske jag som projicerar, men om man agerar referens så betygsätter man på något plan en annan människas prestation, en person som man oftast vill ha en fortsatt god relation till senare. Så jag upplever att det kan vara emotionellt jobbigt, man vill inte sabba någons chanser att få ett jobb, samtidigt så måste man hålla sig sanningsenlig om man får en direkt fråga.
I ts fall hade jag ändå försökt hålla kontakten med denna chef ifall det skulle bli aktuellt vid andra sommarjobb eller för första jobbet efter examen. Sannolikheten är ju stor att du kommer få andra nyare referenser längs vägen, men utifall att.
Blev själv rejält bränd pga referenser nyss. Headhuntad av en rekryterare till ett jobb som verkade perfekt. Lång HR process med intervjuer, onödiga tester mm. Allt verkade klaffa tills jag skickat referenser. Är på första jobbet efter examen och vill inte avslöja att jag kollar efter annat utifall det inte blir något. HR ville absolut ha referenser från mitt nuvarande men jag stod på mig med de jag lämnat som i högsta grad var relevanta för att styrka kunskaper, personlighet samt arbetsmoral. De kontaktade referenserna men fick sedan nej med motivering att mina kunskaper, profil och bakgrund inte passade. Det som irriterar mig är inte nej, det har jag fått fler och det har varit rimligt pga konkurrens. Men att de ringde referenserna trots att de antagligen redan bestämt sig tycker jag var riktigt fult gjort. Referenserna tyckte dessutom att samtalen gått bra.
Har tidigare själv tackat nej till annat och då har referenser inte ens nämnts, och en vän fick nyss nytt jobb och inte heller där togs referenser. Det är verkligen ett vågspel med referenser och hur mycket de kan påverka.