Tjena, jag bytte arbetsgivare vid årsskiftet och fick en delad tjänst som golvläggare/arbetsledare. Chefen sa då att han mestadels ville ha en golvläggare men jag pushade att jag ville få in arbetsledardelen på papper. Så vi kom överens om att jag tar samma lön som golvläggarna till en början.
Men nu snart ett halvår in så ser jag vilket ansvar och arbete jag får lägga, samt vilket mervärde jag har tillfört vår organisation. Då lyder min frågor:
Kan jag löneförhandla efter 6 månader?
Hur mycket påslag kan man begära som arbetsledare inom byggsektorn?
Är det rimligt att begära 25kr extra i timmen? Är det för mycket eller för lite?
Vad din chef tjänar tycker jag inte är relevant, speciellt inte när han är ägaren.
Det som är relevant är vad motsvarande anställda inom sektorn tjänar och vad du tjänar. Kan du argumentera för din sak att din tid nedlagd som arbetsledare tillför mer värde till bolaget än när du lägger golv så har du ett case.
Du kan förhandla när du vill. Däremot låter det som att du accepterat att ta ett jobb där de sökte, och hade budget för, en golvläggare. Fundera själv på hur smidig du vill vara här.
Vad du ska begra för påslag är helt upp till vad du har för ansvar, befogenheter och vad andra med samma roll kan tjäna i sektorn. Ligger du högt eller lågt?
Vad din chef tjänar, hur du ens tror att du kan räkna ut en timlön på en arbetande ägare, är helt irrelevant i sammanhanget.
Om jag var du, skulle jag vänta ett halvår till och försöka ha ett öppet samtal med chefen. Inte specifikt om lönen, som kommer på köpet i samtalet, utan mer hur han upplever dig i din nya roll, vad som blivit bättre och hur du kan utvecklas ännu mer. Att lägga fokus på vad som har förbättrats sedan du fick rollen.
Förstår! Jag utvecklar lite varför jag känner att jag vill ha en ny löneförhandling. ![]()
På det halvåret jag nu jobbat, har jag varit drivande i att vi etablerat oss med en filial i en ny stad, arbetat fram en kontakt med en bygghandel som vi ska ha ett exklusivt samarbete med, fått in vår första kund som accepterat offert i nya staden. Utöver detta har jag både arbetat som golvläggare och tagit över planering för våra andra golvläggare och även fakturering för deras och mina jobb. Har även beslutat att det är dags för en lärling att få börja arbeta självständigt, något chefen uppskattade väldigt mycket för ingen annan har brytt sig om att meddela om hans utveckling.