Kräva högre lön vid personalansvar?

Hej RT,

Skulle vilja bolla lite tankar med er kring hantering om lönefrågan vid eventuell personalansvar men ingen ändring i roll.
Min arbetsgivare planerar att ta in en nyanställd och som ska arbeta under mig och vill att jag lär upp denna person.

Under årets lönerevison (april) fick jag inte möjligheten att löneförhandla, fick endast en höjning på ca 4,1% och fick besked att det inte fanns utrymme för högre ökning.
Då var det inte planerad med ovannämnd upplärningsansvar/personalansvar.

Så min fråga är;
Bör jag kräva en löneförhöjning omgående för det ökade upplärnings-/personalansvaret eller ska jag vänta till nästa år för att argumentera för en större höjning inför nästa års lönerevision?

öö grattis det är ju mer än vad många får

så du ska lära upp någon, inte bli chef?

3 gillningar

Hej,
Ett par reflektioner på din text är att 4,1% inte är så illa. Vet flera som fått ca 2% i år och förra året. Dvs tot ca 4,1% på 2 år. Men det beror ju på vad du presterat såklart.

Nummer 2 är att det kan behöva definieras vad personlansvar är. Att lära upp nån är något helt annat i min mening mot att du har yttersta ansvaret för den personens prestation, välmående, intagande, antagande och spridande av företagets kultur, värderingar och mål. Om perosnen blir sjuk 2 veckor har du ansvaret att hitta en ersättare eller lösa personens uppgifter etc.

Jag har lärt upp ett antal utan mer än en klapp på axeln och kanske nån 0,1% på lönen nån gång för det men det har heller inte funnits andra ansvar än just det.

1 gillning

Ni har nog rätt att 4,1% är inte dålig men hade förväntat mig lite högre men tanke på hur mycket jag har presterat.

Som jag har fått det förklarat för mig kommer personen att arbeta under mig där jag kommer vara ”närmaste chef” och ge den personen arbetsuppgifter samt lära upp.
Attestera och godkänna denna persons timmar, semester, utlägg etc. Så jag tolkar det som att det är ett personalansvar.

2 gillningar

Hej,
Jag rekommenderar att du börjar med att få personalansvaret på papper, dvs att det skrivs in i din rollbeskrivning och att du får ett delegerat arbetsmiljöansvar (som det kallas, i formell mening är det en delegation av arbetsmiljöuppgifter).

Påslag på lön för personalansvar kan man reglera genom ett lönetillägg så länge du har ansvaret. Med endast en person är det dock lite svårt att motivera, men ta upp frågan.

Slutligen: tänk långsiktigt. Erfarenhet av personalansvar kan öppna vägen till andra, mer välbetalda, roller i framtiden.

2 gillningar

Fortfarande lite oklart om du ska ha personalansvar eller inte.

Ska du hantera medarbetarens lönerevision?

Eftersom du själv inte verkar veta helt säkert om du har fått personalansvar/chef eller inte, så tror jag att du mer har fått utökat ansvar bara. Typ som en operativ teamledare kanske, men utan personalansvar.

Skulle inte tolka att du har fått personalansvar. Du har fått ett uppdrag att lära upp en ny person. Du är utbildare/handledare på sin höjd och givetvis borde det generera ett tillägg. Allt för ofta så får man inget och som @Exekys skrev. Få in det i din rollbeskrivning. Ta det ett år för att få in det i CV:t. Får du ingen uppskattning (alltså att det syns på nästa års lönerevision) så söker du nytt jobb.

Du får skilja på lönerevision då det är vad du gjorde förra året och ny lön pga förändrade arbetsuppgifter.

1 gillning

Man kan se det som tre steg. De rollerna kan ofta flyta ihop men också vara separerade.

1. tillfällig upplärningsansvar/handledning
  2. kontinuerligt arbetsledaransvar
  3. personalansvar fullt ut

Min bild är att det generellt är väldigt låga lönepåslag om man i BEFINTLIG organisation/tjänst UTÖKAT får axla någon av rollerna ovan.

Steg 1 ingår nog delvis i alla jobb om det kommer en ny så där är nog påslaget 0kr.

Det är ofta en annan sits vid en omorganisation eller om man söker en helt ny befattning. Då kan påslaget för PERSONALansvar vara högre men ofta ändå väldigt lågt i mina ögon.

Jag reagerar på ordet ’kräva’. Min erfarenhet är att hot/ultimatum/krav ofta inte är konstruktivt utan snarare konfrontativt.

Jag rekommenderar dig att ha en öppen dialog om din lön med din chef. Om det är så att du relativt din kompetens och erfarenhet inte ligger marknadsmässigt så bör din chef ha ett ömsesidigt intresse i att reglera det.